به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم که به همت انجمن موسیقی شیراز هماهنگ شده ، سالار عقیلی و حریر شریعت زاده به اجرای آواز با همراهی پیانو می پردازند.

همچنین نصرالله شیرین آبادی ویولونیست پیشکسوت با همراهی آواز علی اکبر حجازی قطعاتی را به یاد زنده یاد علی جعفریان اجرا خواهند کرد.

پخش کلیپی از زندگی هنری علی جعفریان و سخنرانی رئیس انجمن موسیقی شیراز، از دیگر برنامه های این مراسم خواهد بود.

علی جعفریان ، آهنگساز ، رهبر ارکستر و نوازنده ویلن، ۱۳ شهریورماه سال جاری به علت ایست قلبی در حین عمل جراحی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

زنده یاد علی جعفریان 8 شهریور پس از انجام عمل جراحی قلب در بیمارستان قلب شیراز، دار فانی را وداع گفت.

علی جعفریان در تهران دیده به جهان گشود و در سن ۱۲ سالگی در کلاس پنجم ابتدایی در اثر تصادفی بینائی کامل چشمان خود را از دست داد.

وی همزمان با تحصیلات مدرسه به تحصیل در هنرستان موسیقی به مدیریت دکتر امیر جاهد و زیر نظر اساتیدی همچون زندیاد حسینعلی وزیری تبار، جواد معروفی ، منوچهر رشیدی و همچنین همزمان دوره های ردیف های موسیقی ایرانی را نیز از مکتب ابولحسن صبا و حبیب الله بدیعی فر گرفت.

از آنجایی که ذوق فراوانی برای آهنگسازی داشت ، آنقدر بروی این خواسته تلاش و همت کرد تا اینکه سال ۱۳۴۵ اولین فعالیت خود در کسوت آهنگساز را با سه آهنگ در رادیو تلویزیون تهران شروع کرد.

در اوایل دوران انقلاب نیز، وی همچنان در سمت مدیر فوق برنامه دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی به تدریس دروسی همچون سلفژ و تئوری ، آموزش ساز و سایر آموزشهای هنری به دانشجویان پرداخت.

از دیگر فعالیتهای وی تشکیل دو ارکستر بزرگ در دانشگاه بود که این ارکسترها برنامه های مختلفی در سطح دانشگاه برگزار می کردند.

در سال ۱۳۷۵ با دعوت مجدد سازمان صدا و سیما ، بار دیگر همکاری خود را با این سازمان ادامه داد کا ماحصل این همکاری ساخت بیش از ۳۰ اثر می باشد که با صدای هنرمندانی همچون سالار عقیلی ، علیرضا قربانی ، علیرضا افتخاری ، حسام الدین سراج ، بهرام حصیری و... اجرا شده است.

کلیه این آثار او توسط همایون رحیمیان برای ارکستر بزرگ تنظیم شده است .همچنین اساتید بزرگی همچون فریدون مشیری ، بیژن ترقی ، مشفق کاشانی ،اکبر آزاد، محمد علی بهمنی در این آثاربعنوان ترانه سرا همکاری داشته اند.

جعفریان از سال ۱۳۷۶ ارکستر دیگری متشکل از ۳۳ نفر از بانوان را تشکیل داد که این ارکستر در سال های ۱۳۷۹ ، ۱۳۸۰ ۱۳۸۱ موفق به دریافت جایزه برتر جشنواره گل یاس و جشنواره بین المللی فجر شد . در همان سال نیز جایزه جشنواره و لوح افتخار بواسطه تشکیل ارکستر به ایشان تعلق گرفت.. وی در سال۱۳۸۲ و با تشخیص کمیسیون عالی ارزشیابی هنرمندان به پاس سالها فعالیت هنری موفق به دریافت نشان درجه یک هنر در آهنگسازی شد.

در سال ۱۳۸۴ نیز آثاری از وی بعنوان آهنگساز و به رهبری فرهاد فخرالدینی با ارکستر ملی ایران بروی صحنه تالار وحدت رفت. از آثار زنده یاد علی جعفریان هم اکنون دو اثر بنام های«افسانه » و «قصه شمع» - که هر دو بوسیله شرکت سروش در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۲منتشر شده در دسترس است.

پایان پیام/46