به گزارش گروه بین‌الملل هنرآنلاین ؛ خبر درگذشت ری دالبی، بنیانگذار تکنولوژی صدای دالبی دیجیتال یکی از خبرهای اصلی اسکرین‌دیلی، بی.بی.سی، هالیوودریپورتر، ددلاین نیوز، لس‌آنجلس تایمز و رویترز بود.

بر این اساس، ری دالبی، بنیانگذار تکنولوژی صدای دالبی دیجیتال که سال‌ها دچار بیماری آلزایمر بود و تابستان امسال تشخیص داده شد که به سرطان خون نیز مبتلا شده، در سن ۸۰ سالگی در شهر سانفرانسیسکو درگذشت.

ری دالبی دالبی با تلاش برای کاهش نویز به حداقل در پخش صدا، انقلابی در صنعت سینما در دهه ۱۹۷۰ میلادی پدید آورد و برای تلاش‌هایش در این راه چندین جایزه معتبر به دست آورد. تکنولوژی دالبی (Dolby) که نخستین بار در فیلم "پرتقال کوکی" ساخته مشهور استنلی کوبریک در سال ۱۹۷۱ میلادی به کار گرفته شد، سال‌ها بعد در سیستم پخش خانگی هم پیشرو بود.

ری دالبی در سال ۱۹۳۳ میلادی در شهر پورتلند به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی‌اش را در سن فرانسیسکو گذراند. او کار خود را در نوجوانی در تعطیلات تابستانی‌اش در کمپانی صدای امپکس آغاز کرد و زمانی که دانش آموز بود بر روی ضبط ویدئویی کار می‌کرد. او سپس دکترایش را از دانشگاه کمبریج در انگلستان گرفت و "لابراتوارهای دالبی" را در لندن پایه گذاشت.

این کمپانی کمی بعد به یکی از مهمترین شرکت های ضبط و پخش صدا در سینما تبدیل شد و سال ها بعد "سیستم صوتی سراند" را عرضه کرد.

ری دالبی در سال ۱۹۷۶ میلادی کمپانی خود را به سانفرانسیسکو منتقل کرد و در سال ۱۹۸۹ میلادی برای خدماتش به صنعت سینما جایزه اسکار را به دست آورد. او همچنین برای کمک به پیشرفت صنعت صدا در موسیقی و تلویزیون جایزه های معتبر دیگری همچون گرمی و اِمی را دریافت کرد.

وال استریت ژورنال در خبری از انتشار جدیدترین رمان ماریو بارگاس یوسا با عنوان " قهرمان محتاط" خبر داده و در این‌باره نوشته: ماریو بارگاس یوسا، نویسنده برنده نوبل ادبیات رمان جدید خود به نام "قهرمان محتاط" را در حالی منتشر کرد که سه سال از انتشار رمان "رویای سلت" رمان قبلی یوسا، نویسنده برنده نوبل ادبیات سال 2010 می‌گذرد.

در ادامه این مطلب آمده: داستان رمان جدید یوسا در لیما پایتخت پرو و شهری گرم و خشک در شمال این کشور به نام پیورا می‌گذرد. یوسا بخشی از جوانی خود را در این شهر شمالی سپری کرده و این شهر محل وقوع آثار دیگری از او نیز بوده است.

ماریو بارگاس یوسا در جریان نشستی در مادرید درباره این اثر گفته است: "پیورا حالا شهر مدرنی شده، شهر خیلی پیشرفت کرده و حالا رفاه در آن زیاد شده که خیلی خوب است، اما این پیشرفت همراه خودش مشکلاتی مثل بزهکاری آورده که قبلا در این شهر ناشناخته بود."

ورایتی و هالیووددنیوز در خبری از اهداء جایزه سسیل بی.دمیل هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب به وودی آلن، کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار خبر داده است.

بر این اساس، وودی آلن این جایزه را روز 12 ماه ژانویه 2014 میلادی در جریان هفتادویکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز دریافت می‌کند.

تئو کینگما، رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بانی جوایز گلدن گلوب، گفته: "هیچ‌کس بیش از وودی آلن استحقاق دریافت این جایزه را ندارد. خدمات او به فیلمسازی، پدیده‌وار بوده و او به واقع یک گنجینه بین‌المللی است."

هنوز مشخص نیست آلن گوشه‌گیر در مراسم گلدن گلوب 2014 میلادی شرکت کند. این احتمال هست که "جازمین غمگین" تازه‌ترین ساخته او با بازی کیت بلانشت نامزد جوایز گلدن گلوب شود.

پارسال جایزه سسیل بی. دمیل به جودی فاستر اعطاء شد. مورگان فریمن، لوسیل بال، بت دیویس، والت دیزنی، هزیسن فورد، جودی گارلند، اودری هپبرن، سوفیا لورن، رابرت دنیرو، آل پاچینو، مارتین اسکورسیزی، فرانک سیناترا، استیون اسپیلبرگ، باربرا استرایسند، رابین ویلیامز، وارن بیتی و آنتونی هاپکینز از جمله کسانی هستند که پیش از این جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت کرده‌اند.

اسامی نامزدهای هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب پنجشنبه 12 دسامبر (21 آذر) اعلام می‌شود.

روزنامه تایم از ادای احترام آکادمی نوبل به رابیندرانات تاگور، شاعر و نویسنده شناخته شده هندی در یکصدمین سالگرد اعطای جایزه نوبل ادبیات خبر داده است.

بر اساس این خبر، وبسایت جایزه معتبر نوبل ادبیات به مناسبت صدمین سالگرد کسب این جایزه بین‌المللی از سوی رابیندرانات تاگور، یاد این شاعر سرشناس هندی را گرامی داشت.

تاگور در سال 1913 میلادی برای نظم زیبا، نو و عمیقا حساسش جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. وی با مهارت عالی، تفکرات شاعرانه خود را خلق کرد و با بیان آن‌ها به زبان انگلیسی، به ادبیات غرب پیوست. تاگور در آن زمان در اروپا چهره‌ای ناشناخته بود، اما اعضای آکادمی نوبل سوئد تحت تأثیر مجموعه اشعار وی با عنوان "گیتانجالی" قرار گرفتند. در این کتاب مجموعه‌ای از شعرهای مذهبی وی گنجانده شده است. تاگور یکی از هفت برنده نوبل ادبیات با نژاد هندوستانی است.

دویچه‌وله نیز خبر درگذشت اریش لوست، نویسنده ‌شناخته شده ‌آلمانی را یکی از تیترهای اصلی خود کرده و در این‌باره نوشته: اریش لوست که بخاطر نوشتن مطالب انتقادی مورد عناد آلمان شرقی سابق قرار داشت و آثار زیادی در زمینه جدایی و اتحاد مجدد دو آلمان را در کارنامه خود دارد، در ۸۷ سالگی درگذشت.

پلیس آلمان با تایید خبر درگذشت اریش لوست، نویسنده ‌به‌ نام این کشور، گفته: این نویسنده ۸۷ ساله از پنجره دومین طبقه بیمارستان وابسته به دانشگاه لایپزیک به بیرون پرت شده است. به گفته پلیس لایپزیک، تحقیقات حاکی از آنست که این حادثه ناشی از خودکشی بوده است.

اریش لوست، زاده میت‌ودیا در ایالت ساکسن آلمان در سال ۱۹۴۶میلادی پس از اتمام دوره کارآموزی روزنامه‌نگاری در روزنامه "فولکس‌تسایتونگ لایپزیک" مشغول به کار شد. اما رونمایی رمان جدید او باعث شد که لوست کارش در این روزنامه را از دست داده و به جمع نویسندگان آزاد بپیوندد.

او تنها بین سال‌های ۱۹۶۵و۱۹۷۵ میلادی ۱۱رمان و ۳۰ داستان نوشت که بعضی از آنها به دلیل ممنوعیت اعمال‌شده در آلمان شرقی با نام مستعار به چاپ رسید.

اشتازی (سازمان امنیت آلمان شرقی سابق) مدت‌ها لوست را زیر نظر داشت. پس از اینکه یکی از رمان‌های این نویسنده در سال ۱۹۷۸ میلادی ممنوع اعلام شد، اریش لوست به نشانه اعتراض از انجمن نویسندگان جمهوری دمکراتیک آلمان بیرون رفت. با افزایش فشارهای حکومتی، لوست در سال ۱۹۸۱ به آلمان غربی مهاجرت کرد. پس از فروپاشی دیوار برلین او به‌سرعت به لایپزیک بازگشت و باز هم به صورت فعال وارد بحث‌های جاری آن زمان شد.

اریش لوست که مدت‌ها بود مغلوب بیماری شده بود، در هشتاد و پنجمین زادروز خود در فوریه ۲۰۱۱ اعلام کرد، دیگر توان نوشتن رمانی جدید را ندارد.

انتهای پیام/32/