به گزارش هنرآنلاین ، ابراهیم حسنی بابیان اینکه تعلق خاطر مردم به پرچم به گذشته آن برمی‌گردد، درباره پیشینه این نماد گفت: پرچم نمادی است که شناساننده یک قوم و گروه خاص است. در ابتدا این نماد به شکل بیرق، مجسمه و مانند آن بود که معرفی‌کننده یک قوم و قبیله بود. بعدها این نماد به تدریج تکامل و تغییر یافت و به پرچمی تقریبا مشابه پرچم‌های امروزی تبدیل شد.

رئیس انجمن خوشنویسان کرج در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره پرچم افزود : اگر به این پیشینه دقت کنیم، دلیل علاقه مردم به پرچم‌هایشان را خواهیم فهمید. زیرا هر رنگ و جزء از پرچم هر کشوری تداعی‌‌کننده بخشی از تاریخ و هویت آن ملت است. به نوعی می‌توان گفت تمام آیین، سبک زندگی، سنن، ملیت و وطن‌دوستی یک ملت هنگام به اهتزاز درآمدن پرچم آنها به نمایش درمی‌آید.

حسنی که از پیشکسوتان هنر خوشنویسی است با اشاره به وحدتی که در یک لحظه با دیدن یک پرچم بین میلیون‌ها انسان ایجاد می‌شود، گفت: طبیعی است که افراد یک جامعه در موضوعات ریز و درشت فراوان با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. این اختلاف‌نظرها از شخصیت متفاوت آنها سرچشمه می‌گیرد. اما زمانی که یک پرچم ملی برافراشته می‌شود، تمام اختلاف نظرها فراموش می‌شود و همه فقط به سرافرازی خاک خود می‌اندیشند.

وی با موثر دانستن برپایی جشنواره پرچم در ورود این نماد ملی به زندگی مردم گفت: کوچک‌ترین تاثیری که این جشنواره می‌تواند داشته باشد، این است که مردم را تشویق می‌کند به سراغ معانی نمادها و رنگ‌های پرچم بروند و در مورد تاریخ و پیشینه خود بیشتر مطالعه و تحقیق کنند. این کار در بالا بردن بینش و آگاهی و همچنین ایجاد تعلق خاطر به خاک، هویت، تاریخ و ملیت ایرانی ما بسیار مفید است. از این لحاظ برپایی این جشنواره قابل تقدیر و تشکر فراوان است.

حسنی افزود: در دورهای بعدی این جشنواره انتظارات از آن بسیار بیشتر است و مسوولان جشنواره باید با افزودن بر شاخه‌‌ها و رشته‌های موضوعی جشنواره، آن را پربارتر کنند.

نخستین جشنواره پرچم در سه رشته عکس، پوستر و نقاشی کودک و نوجوان، به ریاست ناصر امین‌زاده و دبیری محسن یونسی، به همت مدیریت فرهنگی- هنری منطقه 5 و با محوریت فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/65