به گزارش هنرآنلاین؛ حضور دوربین در استودیو با تبریک محمود گبرلو به مناسبت سال نو سینمای ایران همراه شد. گبرلو با بیان اینکه پنج شنبه۲۱ شهریور روز ملی سینمای ایران بود گفت: برای ترسیم چشم انداز سینمای ایران باید گذشته‌ها را به یاد داشت و قدردان جایگاه کسانی بود که برای رقم خوردن تاریخ این سینما زحمت کشیدند.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف متعالی، حذف گذشته و رد نام و نشان‌ها نمی‌تواند اقدامی منطقی باشد و سینمای ایران در شرایط فعلی نیازمند وفاق و همدلی است که این موضوع مهم با توجه بیشتر به هنرمندان به دست خواهد آمد.

گبرلو در ادامه صحبت‌های خود گفت: باید به این نکته توجه داشت که جذب حداکثری، رویکرد نظام ایران است و سینمای ایران با مدیریتی مدبرانه می‌تواند این هدف را تامین کند ودر سند چشم انداز۱۴۰۴ نقشی موثر داشته باشد. در این می‌ان، در صورت وجود اعتراض و انتقاد نباید آن را بدون تعامل و رفتار فرهنگی مطرح کرد، چرا که با افترا و منطقی مبتنی بر توهم توطئه نمی‌توان خود را مدافع حق نشان داد.

وی در بخشی از گفته‌های خود از همه سینما گران همدلی را خواستار شد تا سینمای ایران آباد شود و اذعان داشت سینمای ایران نیازمند تلاش همه جانبه برای ساخت فیلم خوب است تا سینمای هر چه بیشتر به مردم نزدیک شود. در برنامه هفت شب گذشته سردبیربرنامه، پس از پایان صحبت‌های خود، با پخش بخش‌هایی از فیلم‌های تاریخی و همچنین فیلم‌های سالیان گذشته و فیلم مظفر الدین شاه که یکی از شخصیت‌های فیلم با بیان اینکه برای نیت صد ساله باید آدم تربیت کرد و سینما گراف آدم تربیت می‌کند مهر تایید بر مدعای خود زد.

برنامه این هفته هفت که بیشترین تمر کز خود را حول محور روز ملی سینما و باز گشایی مجدد خانه سینما گذاشته بود در اولین آیتم‌های خود از گزارش این بازگشایی رونمایی کرد و دوربین خودرا به خیابان سمنان بردو لنزآن را بر تعامل سینماگران با یکدیگر و و طبق گفته اهالی سینما احساس خوب آنان متمر کز کرد. لنز دوربین حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن را هم به تصویر کشیده بودو آن هم اعتراض حبیب الله کاسه سازو‌تر ک مراسم جشن بازگشایی خانه سینما به علت عدم هماهنگی رییس سازمان سینمایی در شروع برنامه‌ها و جشن بوده است.

گبرلو با پخش این گزارش وجود این اختلاف نظر هارا طبیعی و همیشگی دانست و گفت: مهم‌ترین چیز تولید فیلم خوب برای مردم ایران است.

در گوشه دیگری از این برنامه شهرام مکری، برنده جایزه محتوای نو آورانه بخش افق‌های هفتادمین جشنواره ونیز به خاطر فیلم گربه و ماهی حضوریافت و از این اثر سینمایی و حضور خود در جشنواره ونیز، گفت: در چند سال گذشته به خاطر چند داستان خود نیز برنده جایزه‌ای تحت همین عنوان از انجمن منتقدان شدم که در حال حاضر هم دریافت جایزه تحت عنوان نو آورانه برای خودم هم هیجان انگیز است. از دیگر سو تعجب داوران جشنواره ونیز از این اثر به خاطر هماهنگ و همزمان بودن سینمای ایران در پیشرفت‌های زبانی حال حاضر و باز تعریف‌های تعاریف اولیه سینما هیجان مرا دو چندان کرد.

مکری در ادامه از جزییات کاری فیلم خود گفت و ادامه داد: فیلم گربه و ماهی در ۱۳۲ پلان و در ۳۰ روز تمرین در لوکیشن و یک روز فیلمبرداری تولید شد. که در این مسیرودر مرحله‌ای از ساخت فیلم‌های کوتاه خود سعی کردم به دنبال مفهموم زمان در پلان باشم و بیشتر سعی من بر کنکاش بود و داستان این فیلم هم درژانرنوعی از فیلم‌های وحشتناک است که قصه‌ای کلیشه و آشنایی را مطرح می‌کند. فرمی که در این فیلم مطرح می‌شود با کنار هم گذاشتن همهٔ این مقوله‌ها و بازی با زمان در پلان، نوآورانه جلوه می‌کند.

مکری در ادامه گفته‌های خود در پاسخ به این سوال گبرلو که که آیا می‌توان به فیلم‌های این چنینی که در ایران سخت ساخته می‌شود، با عنوان فیلم مستقل یاد کرد، گفت: فیلم‌های مستقل شرایط و شاخصه‌های خود را دارند اما بله، در هر صورت برای فیلم‌هایی از این دست، سرمایه گذار سخت پیدا می‌شودکه خوشبختانه در کار گربه و ماهی تهیه کننده کار، کانون ایران نوین بودند و آن‌ها جسارت پیگیری یک کار نوآورانه و جدید را داشتند. امامسئله‌ای که دیده می‌شود شیوه عرضه آن‌ها است که ممکن است محددود به داخل نشود بلکه از طریق پخش کنندگان مستقل بین المللی حمایت شود.

برنده جایزه محتوای نو آورانه جشنواره ونیز یکی از مشکلات سینمای ایران را تنوع حداقلی موجود در ژانر را مطرح می‌کند و مخاطب فیلم خود را مخاطب خاموشی می‌داند که فیلم مورد علاقه خود را کمتر در سینمای حال حاضر پیدا می‌کند به همین سبب کمتر به سر از سالن‌های سینمایی در می‌آورد.

پس از پایان این گفتگو، رویدادهای هفته که گزارشی از تولید و پیش تولید بسیاری از آثار سینمایی است به عنوان مکمل‌های برنامه نمایش داده شد. ساخت اولین فیلم شهاب حسینی، پیش تولید دو فیلم جانگیر کوثری در راه جشنواره فجر و رو نمایی از مستند ساخته شده نادر طالب‌زاده و... از نمونه رویداد‌های این هفته بود.

برنامه هفت که امکان، ترکیبی از گفتگو‌ها و اظهار نظر‌ها به روش‌های مختلف را فراهم آورده است در روی خط هفت میزبان پرویز پرستویی بود. پرستویی در این گفتگو که به صحبت هاواعتراض حبیب الله کاسه ساز اشاره داشت، خواستار نگاه خوشبینانه به مسائل و اتفاقات شد و گفت باید تمام نگرانی ما مخاطبان سینما و جذب دوباره آنان به سینما باشد.

با پایین آمدن پرده گفتگوهای اولیه برنامه، پرده نقد فیلم بالا رفت وبینندگان هفت شاهد سکانس‌های کوتاه از فیلم دهلیز به عنوان فیلم این هفته برنامه بودند. این فیلم که در ۱۱ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۳۱ جشنواره فیلم فجر شد، در دو بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین فیلم به تهیه کننده آن و بهترین بازیگر زن به هانیه توسلی داده شد. این فیلم که از ابتدای مرداد ماه بر روی پرده سینما بالا رفته است در برنامه جمعه شب ۲۲ شهریور ۱۳۹۲با حضور منتقدانی چون نیما حسنی نسب و مهرداد دانش زیر تیغ تیز نقد قرار گرفت.

مهرداد دانش در ابتدای نقد خود بر این فیلم، ازآن به عنوان کار خوب متوسط یاد کرد، که اما حسنی نسب این می‌انمایگی و متوسط حالی را ویژگی منفی فیلم دانست که سبب می‌شود اجماع همگانی را بر انگیزد و به تمامی مقبول عام گردد که گویی به نظر می‌رسد نوعی محافظه کاری بر آن اعمال شده است. در فیلم دهلیز فردیت و تشخصی که موجب قطب بندی می‌شود وجود ندارد که نقد و دیدگاه مخالف برخی را هم بر انگیزد.

دانش همزمان با پذیرفتن ویژگی می‌انمایگی فیلم، منفی بودن این متوسط حالی را نقد می‌کند و ادامه می‌دهد که نباید انتظار داشته باشیم که این قطب بندی صفر و صدی در همهٔ فیلم‌ها وجود دادشته باشد و باید در نظر داشت که فیلم در شرایطی ساخته و تولید شده که سینمای ایران در وضعیت حساسی به سر می‌برده است و این فیلم به عنوان اولین کار بلند شعیبی و با توجه به عوامل بیرونی کار خوبی است و ژانرملودرام را به خوبی رعایت کرده است.

در کشاکش طناب نقد میان دو منقد با تماس تلفنی که با کارگردان فیلم دهلیز برقرار می‌شود نقدو نقادی فیلم انسجام بیشتری به خود می‌گیردو بهروز شعیبی با مطرح کردن دو نکته در این نقد رشته کلام را در دست می‌گیرد. وی محافظه کاری مطرح در این نقد را با بیان اینکه این فیلم به کارگردانی من درهر شرایط و هر کشوری باز بدین گونه وبا همین معیار ساخته و پرداخته می‌شد گفته حسنی نسب را به چالش کشید.

کار گردان فیلم دهلیز تصریح کرد ارتباطی که فیلم با مخاطب برقرار کرد مهم‌ترین نتیجه برای ما بود که این موضوع برآمده از یک کار گروهی است. وی کاربرد واژه تک ماده و نمره گرفتن را از سوی مهرداد دانش مورد نقد قرار دادو گفت: مسئله‌ای که در این نقد به عنوان رفت و برگشت زمانی و جنجال بر آن تاکید می‌شود به عنوان یکی از افتخارات کار من است که بدان پرداخته نشده است. نقد جمعه شب فیلم دهلیز پس رفت و برگشت‌های گوناگون میان منتقدین و و کارگردان فیلم و پس از اتفاق نظر حضارین به عنوان کار اول شعیبی و برجستگی نقاط قوت در تقابل با نقاط ضعف آن به پایان رسید. در بخش دیگری از برنامه که از بخش‌های پایانی محسوب می‌شود نقل قول‌ها و فروش فیلم‌ها است. در این بخش به نقل قول‌های مستقیم از سوی برخی سینماگران به صورت تی‌تر وار پرداخته می‌شود که از بخش‌های جذاب و قابل توجه برای بینندگان به حساب می‌آید و در ادامه آمار فروش فیلم‌ها و میانگین تماشا گران‌ها در سالن‌های سینما در اختیار ببینندگان قرار گرفت.

در پایان بخش برنامه هفت، رییس سازمان سینمایی ومعاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الله ایوبی میهمان محمود گبرلو بود. این بخش که به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه دیشب تبدیل شد چرا که پس از صحبت‌های ایوبی در این برنامه، سینما گران بسیاری با برنامه تماس گرفته و حتی روی خط هفت حاضر شدند.

حجت الله ایوبی که که سخنان خود را بیشتر در دایره سوال‌های گبرلو قرار داده بوداز فعالیت‌های پیشین خود در عرصه فرهنگ واز آخرین سمت‌های مدیریتی خود به عنوان رایزن فرهنگی ایران در فرانسه یاد کرد که این خود مسببات آشنایی پیشین وی رابا هنرمندان و اهالی فرهنگ به وجود آورده است وحتی تعامل بیشتر را با برخی سینما گران رقم زده است.

رییس سازمان سینمایی در ادامه صحبت‌های خود گفت: سینما می‌تواند آدم تربیت کند و در ارتقای فرهنگ عمومی نقش بسیار مفیدی ادا کند و در این مبحث به درستی، ایران می‌تواند مدعی تربیت انسان‌ها باشد.

وی تحلیل خود از مدیران سابق سازمان سینمایی را با بیان اینکه آنچه امروز داریم محصول مدیران گذشته است و آنچه هم که هست محصول شرایط و پستی و بلندی‌هایی است که در مسیر کار مدیران پیشین قرار داشته است اذعان داشت امیدوارم همانطور که جلسه معارفه باشکوهی داشتم جلسه تودیع خوبی هم داشته باشم.

ایوبی از آخرین رییس سازمان سینمایی و دوران فعالیت وی و اقدامات صورت گرفته در این سازمان در دوران تصدی شمقدری به عنوان اخرین رییس سازمان سینمایی پیش از خود گفت: دوره‌ای که در سازمان سینمایی ایران سپری شد تنها به آقای شمقدری بر نمی‌گرددو شرایط موجود و فضای کلی کشور سبب شد رفت و آمد مدیران با هنرمندان خوب نباشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با چگونگی ارتباط مدیر سینمایی با اهالی سینما از تجربه مدیریتی خود در موسسه فرهنگی اکو یاد کرد و گفت: مدیر فرهنگی باغبانی است که باید باغ را آبیاری کندتا اهالی فرهنگ و هنر بدان راه یابند و رقم زننده اتفاقات خوب باشند.

حجت الله ایوبی در پاسخ به سوال گبرلو چه جایگاهی برای اختلاف نظر‌ها در سینما که محل اندیشه و گفتگو است و اندک اندک اختلاف نظر‌ها و مخالف‌ها در آن آشکار خواهد شد در نظر خواهید گرفت تاکید کرددر عرصه سینما همچون سایر عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی طیف‌های مختلف و‌گاه مخالف وجود دارد. اما آنچه مهم است این است که بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم و به عقاید هم احترام بگذاریم.

رییس سازمان سینمایی در سخنان پایانی خود گفت: کشوری که فقط می‌خواهد فاخر تولید کند، هرگز نمی‌تواند به آثار فاخر دست یابد. بنابراین نمی‌توان تنها گفت که بودجه‌ها را به تولید آثار فاخر اختصاص بدهیم و از تولید آثار فاخر حمایت کنیم. در این موقعیت علاوه بر تولید آثار فاخر باید از کارهایی هم که نیازمند حمایت هستند پشتیبانی کرد.

در پایان بخش سخنان ایوبی گزارشی از انتظارات سینما گران نمایش داده شد که برقراری عدالت و شایسته سالاری از مهم‌ترین انتظارات مطرح شده در این گزارش بود و حجت الله ایوبی در ادامه آن در خواست عدالت را نشانه فرهیختگی جامعه دانست. این برنامه که با بازخورد متعدد و متنوع از سوی اهالی سینما همراه بود با آمدن رسول صدر عاملی فریبرز عرب نیا بر روی خط تلفنی هفت نشان داده شد. صدر عاملی در تکمیل صحبت‌های ایوبی در حل اختلاف نظر‌های پدید آمده، پیدا کردن مبانی مش‌تر ک در حل اختلافات را موضوع مهمی عنوان کرد. برنامه شب گذشته هفت که با گفتگو‌ها و رویداد‌های تازه‌ای در سینما ایران همراه بود با بالا‌ترین درصد در همه موارد از میان گزینه‌هایی چون تولید و نمایش، قوانین و مقررات. تشکل‌های صنفی، موازی کاری نهاد‌های مرتبط در پاسخ به سوال کدام بخش از سینمای ایران نیاز به تحول اساسی دارد به پایان رسید.

انتهای پیام/