به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ، در پی اعلام اسماعیل عالی‌زاد دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره انتخاب و معرفی هیات مشاوران سی و دومین جشنواره تئاتر فجر، داریوش مودبیان بازیگر و عضو این شورا، توضیحاتی درباره اهمیت شورای مشاوران جشنواره فجر ارائه کرد.

این مدرس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرآنلاین درباره این اقدام و اهداف آن گفت: پیش از این شورای سیاست‌گذاری را داشتیم که اعضای آن عموما از مسئولان امور هستند که جنبه‌های برگزاری و اجرایی مبتنی بر سیاست‌های کلان را پیش می‌برند.

مودبیان با اشاره به اینکه هیات مشاور از اعضایی بی‌طرف و کارشناس تشکیل شده است ادامه داد: این نخستین بار است که برگزیدگان هنرنمایش کشور دعوت شده تا به عنوان مشاوران دبیر جشنواره را یاری کنند، هیات مشاوران نظرهای دبیر را شنیده تا از لحاظ محتوایی و مسلئل هنری به دبیر مشاوره خواهند داد اما در بازبینی آثار و نظر هیات انتخاب تاثیرگذار نیستند.

کارگردان و پژوهشگر تئاتر عنوان کرد: هیات مشاوران افرادی صاحب نظر و پژوهشگر هستند که در جریان‎های مختلف تئاتر را دنبال کرده‌اند و قطعا حضور این هیات در برگزاری هر چه بهتر جشنواره تاثیرگذار خواهد بود. این هیات کار اجرایی انجام نمی‌دهد اما راجع به نمایش‌ها نظر می‌دهد و به دبیر جشنواره مشاوره هنری، آموزشی و پژوهشی خواهد داد.

مودبیان بیان کرد: همه تئاتر، جشنواره نیست، جشنواره‌ها تنها اهرمی برای ارتقای هنر نمایش هستند و هدف برگزاری جشنواره نیست، ما باید جشنواره را به سویی پیش ببریم تا تئاتر را به صورت گروهی داشته باشیم و به تئاتری با اجرای مستمر و نظام مند برسیم. امور برگزاری جشنواره‌ها باید به گروه‌ها سپرده شود نه اشخاص زیرا این گروه‌ها فعالیت تئاتری خود را انجام می‌دهند و در تئاتر ماندگارند.

وی با اشاره به جشنواره های معتبر خارجی در حوزه تئاتر عنوان کرد: در کشورهایی همچون فرانسه و ایتالیا که از پیشگامان برگزاری جشنواره‌های تئاتری هستند با داشتن همین هیات مشاور با گروه‌ها به صحبت پرداخته و برخی از آثارشان برای اجرا در جشنواره انتخاب می‌شود، پیشنهاد می‌شود همچنان که جشنواره‌ها هر سال برگزار می‌شوند در سیاست‌های اجرایی تغییراتی انجام شود و به سوی برگزاری جشنواره‌ای مبتنی بر الگوهای تجربه شده و ذات هنر نمایش که فرآیندی گروهی است حرکت کنیم.

مودبیان همچنین گفت: لازم است تا گروهی دلسوزانه این مسیر را تصحیح کند شورا نیز در ضمن مشاوره نظریاتی را ارائه دهد تا جشنواره‌های بعدی هرچه بهتر برگزار شود.

علی نصیریان، بهروز غریب‌پور، داریوش مودبیان، علی منتظری و یدالله آقا عباسی اعضای شورای مشاوران جشنواره تئاتر فجر هستند.

انتهای پیام/54/53