به گزارش هنرآنلاین، مجید کیانی عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: همانطور که آقای هومان اسعدی دبیر این جشنواره نیز عنوان کردند نگاه مان نسبت به شرکت کنندگان بر اساس ویرتوزیته و ستاره محوری نیست؛ بلکه نگاه ما بر محوریت اجرای صحیح موسیقی اصیل ایرانی متمرکز شده است.

این موسیقیدان در ادامه افزود: کار داوری در هنر، کاری ذوقی است و کسانی که به مرحله پایانی جشنواره موسیقی جوان راه نیافته اند و یا در جمع سه نفر اول قرار نمی گیرند نباید دچار دلزدگی شوند. از این رو است که تاکید می کنم نباید شرکت کنندگان صرفا نگاهی رقابتی به چنین جشنواره ای داشته باشند.

وی درباره سیاست های هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: از آنجا این دوره از جشنواره با وقفه ای 6 ساله قرار بود برگزار شود و طی این چند سال نیز جایگاه موسیقی کلاسیک ایرانی به نظر می رسید کمرنگ تر شده باشد تصمیم گرفتیم تا دوره هفتم جشنواره را به رقابت نوازندگان و خوانندگان نوجوان و جوان موسیقی اصیل ایرانی اختصاص دهیم.

این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: از این رو با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره به این توافق رسیدیم که مبنای کار نیز بر اجرای تکنوازی سازهای ایرانی و تکخوانی بر پایه ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی باشد.

وی همچنین عنوان کرد: حجم متقاضیانی که در مرحله اول برای شرکت در هفتمین جشنواره موسیقی جوان آثارشان را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند واقعا برای ما قابل تصور نبود و همه اعضای شورای سیاستگذاری را غافلگیر کرد. در این مرحله شورای سیاستگذاری برای انتخاب افراد راه یافته به مرحله پایانی جشنواره، ترکیبی از داوران را برگزیدند تا به بررسی آثار رسیده بپردازند.

مجید کیانی ادامه داد: هیئت انتخاب هفتمین جشنواره موسیقی جوان نیز پس از بررسی های شان نفرات برگزیده برای حضور در بخش پایانی را معرفی کردند؛ البته این در حالی بود که این داوران طی گزارش هایی که ارائه کردند از سطح کیفی متقاضیان بسیاری از شاخه های رقابتی ابراز خوشنودی کردند و در برخی از شاخه ها به همین دلیل سطح کیفی قابل توجه، تعداد بیشتری از آنچه در نظر گرفته بودیم را به شورای سیاستگذاری معرفی کردند.

این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: باید اذعان کنیم که در سازهایی مانند تار، سنتور و سه تار تعداد شرکت کنندگان از سراسر کشور چشم گیر بوده و نوید آینده ای روشن را در این سازها می دهد؛ اما در زمینه سازهای دیگری مانند نی و عود این آمار نگران کننده است و می بایست در برنامه ریزی های دست اندرکاران فرهنگی کشور نسبت به آنها توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: برگزاری جشنواره های رقابتی مانند جشنواره موسیقی جوان به طور قطع نقش بسیار مهمی برای کشف استعدادهای جوان دارد؛ ضمن اینکه چنین جشنواره هایی می تواند باعث افزایش انگیزه جوان ها و امیدواری به دید شدنشان دارد. وقتی جوانان مستعد کشورمان حمایت اساتید موسیقی مان را از خودشان می بینند و در چنین عرصه ای به رقابت می پردازند تلاش شان را برای هر چه بهتر شدن بیشتر خواهند کرد.

هفتمین جشنواره موسیقی جوان که از 22 شهریور با حضور 149 نوازنده و خواننده در تالار رودکی آغاز شده تا 25 شهریور ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز چهارشنبه 27 شهریور در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

پایان پیام/46