به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ شب گذشته (22 شهریور) مراسم با شکوهی در تالارآبگینه وزارت امورخارجه با حضور جمع کثیری از هنرمندان سینمای ایران برگزارشد. تعداد زیادی از هنرمندان سینما که در هیچ مراسم سینمایی حضور بهم نمی رسانند، شب گذشته به این مراسم آمده بوده اند. یکی از نکات قابل توجه حضور مدیران سینمایی زمان صدرات شمقدری بر سازمان سینمایی بود. احمد میر علایی، شفیع آقا محمدیان، هاشم میرزاخانی و ... از چهره های دولتی بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.

به غیر از چهره های موسوم به خانه سینما 2 و جامعه صنفی تهیه کنندگان، همه اهالی سینمای ایران در این شب با شکوه گرد هم آمدند. اجرای این مراسم بر عهده احسان کرمی بود.

پرستویی: هشت سال کار کردنم، حاصلی جز رنج و توهین و بی‌احترامی نداشت

در ابتدای مراسم پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم پس از 8 سال توانستم به این جمع راه پیدا کنم. آقای میرکریمی چند وقت قبل می‌گفتند من چندسالی است که کار نکرده‌ام. من به ایشان گفتم من حق ندارم کار نکنم، وظیفه اصلی من کارکردن است. من چند سال کار کردم اما ای کاش کار نمی‌کردم چون کار کردنم حاصلی جز رنج و توهین و بی‌احترامی نداشت.

پرستویی در خصوص عدم حضور برخی از چهر های سینمایی گفت: خوشحال‌تر می‌شدیم اگر آن‌ دوستانی که غیبت داشتند، هم حضور می‌داشتند.

پرستویی در ادامه صحبت هایش گفت: شایعه شد که پرستویی در سکوت خبری بازیگری را کنار گذاشته و در روستایش کشاورزی می‌کند. آن زمان که بیشتر در کوهپیمایی آقای ایوبی را می‌دیدم به ایشان گفتم که من، ابائی ندارم چون کشاورززاده هستم اما من و امثال من حق نداریم که از سینما کنار بکشیم و کار نکنیم چون با هدف دیگری به سینما آمده‌ایم.

اسعدیان: در سال‌هایی که مدعیان فرهنگ، کمر به نابودی سینما بسته بودند، صبورانه تحمل کردیم

بعد از پرستویی، همایون اسعدیان عضو کانون کارگردانان سینمای ایران با دعوت احسان کرمی روی صحنه آمد و گفت: ما حالمان بهتر است اما توضیح‌اش کمی سخت است. مگر در این چندروز چه اتفاقی افتاده است؟ سیل مخاطب به سینما هجوم آورده است؟ صندوق بیمه بیکاری افتتاح شد؟ خیر. هیج معجره‌ای اتفاق نیفتاده اما حال ما بهتر است.

همایون اسعدیان عضو کارگردانان خانه سینمای ایران گفت: شاید دلیل این حس خوب، باز شدن در خانه‌مان باشد اما این هم نیست. آن خانه، فقط نماد همدلی چند هزار نفر سینماگر مظلوم و شریف است. حالمان خوب است چون با ما با احترام برخورد شد. آقای ایوبی وقتی به خانه سینما پا گذاشتید، عصای دست آقای بازیگر شدید اما نه به صورت نمایشی. ما حالمان خوب است چون بعد از این چند سال که با هزار توهین با ما حرف زده شده بود و شمشیر تکفیر را بالای سرمان می‌چرخاندند، شما روبروی سینمای نجیب ایران سر فرود می‌آوردید. در سال‌هایی که مدعیان فرهنگ، کمر به نابودی سینما بسته بودند، صبورانه تحمل کردیم. در این دوران کلمه قانون را به ابتذال کشاندند. باور کنید که ما هم دغدغه کشورمان را داریم و بدانید که ما هم مثل شما، دغدغه عزت‌مندی نظام جمهوری اسلامی ایران داریم. در ادامه مراسم جشن خانه سینما، رییس سازمان سینمایی به روی صحنه آمد و ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی خانه سینما گفت: امیدوارم این نسیمی که امروز بر گل‌های خانه سینمای ایران وزیدن گرفته است، آغازی بر حرکت به سمت فردای سینمای ایران باشد. امیدوارم دیگر غم در دل هنرمندان ایرانی رخنه نکرده و با این همدلی و شادمانی برای اعتلای سینمای ایران پیش برویم.

امیدوارم همه بدانند که سینمای ایران پیشانی پرافتخار فرهنگ این سرزمین است. امیدوارم از این پس هیچ‌گاه نیاز نباشد که هنرمند ما برای اثبات اسلامش، شهادتین بخواند در حالی که همه می‌دانیم که سینمای ایران در سال‌های سخت، خدمات زیادی به این کشور کرده است.

رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: من با عشق و انرژی فراوان به خدمت شما و سینمای ایران آمدم و برای سختی‌هایش هم آماده‌ام.

فرشته طائر پور از تهیه کنندگان سینمای ایران متنی را به مناسبت فرا رسیدن روزملی سینما و بازگشایی خانه سینما قرائت کرد.

حاشیه های مراسم: چهره های مختلفی چون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا و ... در این مراسم حاضر بودند.

بیانیه ای با مضمون تشکر از دکتر روحانی به مناسبت بازگشایی خانه سینما به امضای بازیگران و اهالی رسانه رسید.

حضور مدیران فرهنگی دولت دهم، همچون احمد میر علایی، محمدرضا عباسیان، هاشم میرزاخانی و شفیع آقا محمدیان از نکات برجسته این مراسم بود.

محسن علی اکبری از چهره های خانه سینما 2 بود که در این مراسم حضور داشت. عدم حضور چهره هایی چون سید ضیا هاشمی، جمال شورجه، محمد جواد کاسه ساز باعث حرف و حدیث هایی میان اهالی سینما شد.

انتهای پیام / 40133