به گزارش خبرگزاری هنر ایران (هنرآنلاین) ، روزنامه تهران امروز خبر از معرفی هیات انتخاب تصویرگری پرندگان ایرانی را داد. سه متخصص تصویرگری، آثار رسیده به نخستین دوره تصویرگری پرندگان ایرانی را داوری و هنرمندان منتخب را معرفی خواهند کرد. فاطمه رادپور، مهکامه شعبانی و کیانوش غریب‌پور آثار رسیده از هنرمندان به نخستین دوره تصویرگری پرندگان ایرانی را داوری خواهند کرد. بر اساس این خبر، ۱۶ شهریورماه سال‌جاری گروه هنرى پیله بهشت با انتشار فراخوان از تصویرگران دوستدار محیط‌زیست دعوت به عمل آورد تا در نخستین پیوند هنر و محیط‌زیست با محوریت پرنده‌نگری مشارکت کنند. هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی هنرى، تقویت جایگاه طبیعت در عرصه هنر، پیوند هنر و طبیعت از دریچه‌ای جدید و ثبت گونه‌های مختلف پرندگان توسط هنرمندان اعلام شده است. هیات انتخاب پس از بررسی آثار ارسالی از ٢٠ تصویرگر بر‌تر برای حضور در کارگاه‌های آموزشی تخصصى تئورى و عملى پرنده نگرى در نظر گرفته شده که به صورت رایگان است دعوت به عمل می‌آورد.

اما "رضا کیانیان و تئاتر جدید پارسا پیروزفر" را از روزنامه ایران بخوانید.

رضا کیانیان برای نخستین اجرای تئاتر"سنگ‌ها در جیب‌هایش" با بازی و کارگردانی پارسا پیروزفر به تماشاخانه ایرانشهر رفت و زنگ افتتاحیه این نمایش را به صدا درآورد.

این بازیگر سرشناس تئاتر و سینما در این مراسم گفت: نمی‌دانستم من هم جزو پیشکسوتان هستم. این پارسا خان را چون همه دوست دارند و من هم دوستش دارم، قرار شد زنگ نمایشش را بزنم که باعث شد با این کار من هم جزو پیشکسوتان تئاتر بشوم. امیدوارم که تئاترش با موفقیت اجرا شود.

همچنین پارسا پیروزفر در سخنانی درباره کار جدید خود گفت: من در اینجا می‌خواهم از گروهی که مرا در این نمایش همراهی کردند، تشکر کنم. متن نمایش "سنگ‌ها در جیب‌هایش" متنی معاصر است که 14 سال پیش نوشته شده است و تاکنون غیراز یک اجرای دانشجویی اولین باری است که قرار است اجرا شود. گفتنی است؛ نمایش "سنگ‌ها در جیب‌هایش"، نوشته مری جونز با بازی پارسا پیروزفر و رضا بهبودی هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

همچنین اکران دل بی‌قرار پس از استرداد در گروه آفریقا را از روزنامه آرمان روابط عمومی می خوانید.

فیلم سینمایی دل‌ بی‌قرار به نویسندگی و کارگردانی قربان محمدپور بعد از نمایش فیلم استرداد در گروه سینمایی آفریقا اکران عمومی می‌شود. محمدپوردراین‌باره گفت: قرار است فیلم سینمایی دل بی‌قرار بعد از پایان اکران فیلم استرداد علی غفاری در گروه سینمایی آفریقا به نمایش درآید. آنونس این فیلم سینمایی توسط شیبان خاقانی ساخته شده که قرار است از مهرماه در سینماهای کشور پخش شود. پوسترهای فیلم هم توسط الهام بدیعی طراحی شده که به زودی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.کوروش تهامی، شهره قمر، نازنین فراهانی، سارا خویینی‌ها، فرهاد جم و جهانبخش سلطانی نقش‌های محوری فیلم دل بی‌قرار را برعهده دارند.

روزنامه ابتکار نوشت: تئاتر امروز ایران به لس‌آنجلس می‌رود.

اولین جشنواره‌ "چشم‌انداز تئاتر امروز ایران" فروردین 93 در لس‌آنجلس آمریکا برگزار می‌شود. ایلیا سعادتی طراح و برگزار کننده‌ی این جشنواره گفت:‌ این جشنواره به صورت کاملا خصوصی از 14 تا 21 فروردین 93 در دو بخش بزرگسال و کودک برگزار می‌شود.این دانش‌آموخته‌ی تئاتر توضیح داد: از آنجا که سال آینده اولین دوره‌ی این جشنواره را برگزار می‌کنیم، امکان دعوت از گروه‌های نمایشی وجود ندارد. به همین دلیل در اولین دوره دی وی دی آثار نمایشی پخش می‌شود و در دوره‌های بعد آثار نمایشی به صورت زنده توسط گروه‌ها اجرا خواهد شد.او هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی ایرانیان خارج از کشور با تئاتر امروز ایران دانست و افزود: در حال حاضر شکل‌هایی از نمایش ایرانی در آمریکا به صحنه می‌رود که شکل واقعی تئاتر ما نیست.

"بانکی برای ترانه" عنوانی ست که روزنامه جام جم در تیتر یک فرهنگی به آن پرداخته است.

بسیاری از آلبوم‌های موسیقی ـ چه سنتی و چه پاپ ـ برای تولید، به شعر و ترانه مناسب نیاز دارد و در این میان نیاز آلبوم‌های پاپ به کلامی مناسب و فاخر و متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، نسبت به موسیقی سنتی بسیار بیشتر است، زیرا رابطه موسیقی سنتی همواره با شعر سنتی منطقی و اصولی بوده است؛ شعری که ریشه در باورها و فرهنگ ایرانی داشته و با عرفان اسلامی از دیرباز پیوندی محکم دارد. هنوز هم فاخرترین شعرهای موزون به خانواده موسیقی سنتی تعلق دارد؛ کلامی که در آواز و تصنیف، همواره کلامی عفیف و مبتنی بر ادبیات و زبانی سالم است.

اما با نگاهی سطحی به شعرهای آلبوم های پاپ طی سالیان اخیر در می یابیم که مضمون این گونه ترانه ها که بیشتر به سمت عشق های سطحی و خیابانی میل دارد، عمدتا برگرفته از ترانه های آن سوی آب است؛ و اغلب از سلامت زبان هم رنج می برد. نقش شرکت های تولیدکننده آلبوم های موسیقی پاپ در تنزل سلیقه موسیقایی مردم از همه پررنگ تر است؛ نقشی که بیشتر سوداگرانه است تا فرهنگ مدارانه. نکته اینجاست که این شرکت ها با اتکا به کلام چند شاعر محدود، سلیقه عمومی را تعیین و در عین حال تنزل داده اند؛ دایره ای بسته که روز به روز در حال تنگ تر شدن است و مدیران فرهنگی باید برای این معضل تدبیری بیندیشند. همچنین روزنامه قدس خبراز به پایان رسیدن دهمین جشنواره هنرهای تجسمی رضوی شیراز را داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم که در طول سال شاهد برپایی جشنواره‌های مختلف رضوی در سطح کشور، استان‌های مختلف و فارس و شیراز باشیم. احمد همتی‌ بوشهری ظهر امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی در شیراز، افزود: در این دوره از جشنواره، شاهد رشدی قابل قبول بودیم. همتی با تصریح اینکه این گونه برنامه‌ها به‌ حتم زمینه‌ ساز توسعه و نهادینه شدن فرهنگ رضوی در متن هنر ملی ما خواهد شد، گفت: در این دوره 897 اثر به دبیرخانه رسید که 334 اثر به مرحله نهایی راه یافت. وی با یادآوری اینکه در این دوره با نمایش آثار رسیده به جشنواره در نگارخانه‌های مختلف، مردم امکان دیدن آثار را داشتند، گفت: فرهنگ رضوی باید در مباحث مختلف هنری مد نظر قرار داده شود تا در زندگی مردم نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

بازسازی "بن‌هور" پس از ۵۴ سال خبری ست که از روزنامه فرهیختگان می خوانید.

فیلم سینمایی "بن هور" ساخته "ویلیام وایلر" سال 1959 توسط کمپانی "مترو گلدن مایر" ساخته شد.در این فیلم بازیگران مطرحی چون "چارلتون هستون" و "جک هاوکینز" ایفای نقش کرده‌اند.

پس از گذشت 54 سال از ساخت این فیلم، هالیوود به فکر بازسازی این فیلم افتاده است.فیلمنامه بازسازی شده این فیلم را "کیث کلارک" خواهد نوشت.

"تیمور بکمامبتوف"، در حال رایزنی برای کارگردانی این پروژه سینمایی است و تهیه‌کنندگی آن را "جانی لوین" و "شان دنیل" به عهده خواهند داشت.این فیلم داستان شاهزاده‌ای یهودی -به نام جودا بن‌هور- است که ناجوانمردانه به جرم سوءقصد به جان فرستاده سزار، توسط دوست رومی‌اش دستگیر و به بردگی و بندگی فرستاده می‌شود و دیگر اعضای خانواده‌اش هم به سیاه چال فرستاده می‌شوند. او پس از عبور از ماجراهای بسیار به موطن خویش بازمی‌گردد تا انتقام گیرد و خواهر و مادرش را رهایی بخشد.

از طرفی روزنامه بانی فیلم نوشت: دولت روحانی خانه سینما را باز کرد.

پس از گذشت یک و نیم سال هیاهو و دعواهای سیاسی ظاهرا صنفی خانه سینما از تعطیلی رهایی یافت و سرانجام در های این خانه به سوی اهالی سینما گشوده شد . درِ خانه سینما همزمان با روز ملی سینما 21 شهریور ماه با حضور جمع زیادی از اهالی سینما و حجت‌ا... ایوبی، رییس سازمان سینمایی، گشوده شد . در این مراسم عزت‌ا... انتظامی را ایوبی حین ورود به خانه سینما مشایعت می کرد .پس از گشودن در خانه سینما نشست خبری ریاست سازمان سینمایی صبح پنجشنبه 21 شهریور با حضور اهالی رسانه و سینما در تالار سیف ا... داد خانه سینما برگزارشد.

اما روزنامه جهان صنعت خبر از افتتاح نمایشگاه سازهای ابداعی استاد آواز را داد.

محمدرضا شجریان به خودش نمره 100 دادسالن پاییز خانه هنرمندان ایران از عصر پنجشنبه میزبان نمایشگاه سازهای ابداعی استاد آواز ایران است. محمدرضا شجریان در آیین گشایش نمایشگاه سازهای ابداعی‌اش که بخشی از آن در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد با تقدیر از هنرمندان شرکت‌کننده در مراسم گفت: قبل از اینکه خوانندگی را شروع کنم عمده فعالیتم روی ساز سنتور بود و یادم می‌آید بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشسرای مقدماتی به همراه ابوالحسن کریمی روی برخی از سازهای مشقیسنتور کار می‌کردیم و از همان روزها بود که بدون معلم کار روی این ساز را آغاز کردم.

وی ادامه داد: تا سال 1340 گرفتار ساز سنتور بودم و معتقدم آن قدری که روی این ساز وقت گذاشتم روی آواز کار را نکردم. این فعالیت و تمرکز تا سال 70 هم من را درگیر خود کرده بود. این درگیری و گرفتاری بیشتر از روی شیوع پل‌گذاری روی سنتور بود. من در این زمینه سوالات زیادی داشتم که حتی استادان این حوزه هم به من جواب درستی نمی‌دادند بنابراین سعی می‌کردم روی تجربه‌های شخصی تلاش‌هایی برای جا به‌جایی این پل‌ها انجام دهم و در بعضی موارد هم به نتیجه‌ای نمی‌رسیدم. من تلاش می‌کردم که اساس ساز سنتور را به هم بزنم و در نوع پل‌گذاری‌ها تغییراتی را ایجاد کنم.

وی با بیان اینکه بیش از 18 مرتبه در ساز سنتور تغییر ایجاد کرده است، افزود: خوشبختانه با این استمراری که در اعمال تغییرات ساز سنتور داشتم، نوع جدیدی که از این ساز ساختم پاسخ مثبتی داده است. البته من تاکنون 62 ساز ساختم که از این تعداد فقط به دو عدد از آنها نمره 100 می‌دهم و این همان نتیجه‌ای بود که من خواهان آن بودم چراکه معتقدم سازها به صورت شانسی ساخته نمی‌شوند.

انتهای پیام /