جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری نخستین جشنواره طراحی پوشاک مردان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اقدام و استفاده از عناصر سنتی در آثار موجود در جشنواره اقدام مثبتی است. به این معنا که ما اگر بتوانیم به یک الگوی ملی برای مردان دست پیدا کنیم برد بزرگی کرده‌ایم. البته این اقدام تنها با پیگیری و پژوهش و با تکیه بر پشتوانه‌های علمی و فرهنگی و نه در کوتاه مدت بلکه در دراز مدت امکان پذیر است.

وی ادامه داد: منظور من از این صحبت‌ها ایراد گرفتن به لباس‌های موجود نیست اما ما می‌توانیم همان‌طور که مردم کشورهای دیگر دارای یک لباس ملی هستند دارای یک لباس ملی شویم. اگر به کشورهای دیگر نگاه کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها با توجه به فرهنگ‌های بومی و با توجه به اقتضائات جغرافیایی و آب و هوایی‌شان برای خود یک لباس ملی طراحی کرده‌اند. اعراب به یک شکل، افغان‌ها به شکلی دیگر و کشورهای شمالی ما هم در نوع خود این لباس را دارند. اما ما چیز قابل عرضه‌ای به عنوان لباس بومی و ملی ایرانی نداریم.

وی با تاکید براینکه در اقوام ما این موضوع هنوز رنگ نباخته است افزود: ما باید لباسی ملی و بومی داشته باشیم که مصداق مشخصی برای فرهنگ کشورمان باشد و بتوانیم آن را به دنیا ارائه دهیم. برگزاری این جشنواره‌ها البته همراه با آموزش و پژوهش کمک می‌کند که به این الگو دست پیدا کنیم.

این عضو خانه ملت گفت: تلفیق سنت‌ها با مدرنیته در عصر حاضر کمک می‌کند که یک گام برای رسیدن به این هدف نزدیک شویم. پیشنهاد من برای برگزار کنندگان جشنواره پوشاک آقایان این است که تجربه‌های موفق جشنواره بانوان استفاده کنند و طرح‌های برگزیده این جشنواره را نیز برای تولید انبوه به تولیدکنندگان معرفی کنند. همچنین امکان تبلیغ و بازاریابی را هم برای تولیدکنندگان فراهم کنند. ما برای رسیدن به لباسی ملی راه درازی در پیش داریم و باید این را بدانیم که حتی اگر این لباس توسط کسی پوشیده نشود ما به وجود آن احتیاج داریم. باید آن را بگیریم و در جایی بگذاریم و به عنوان نماد پوشش کشوری به دنیا معرفی کنیم.

جعفرپور در پایان تصریح کرد: از آنجایی که بحث کارگروه ساماندهی مد و لباس را به عنوان یک مصوبه در مجلس داریم پشتیبانی از این اقدام فرهنگی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم. ما هم از داوران و برگزار کنندگان این جشنواره انتظار داریم لباس‌هایی را برگزینند که نماینده ارزش‌های ایرانی و اسلامی در صنعت پوشاک باشد.

انتهای پیام/31