فاطمه محمودی از هنرمندان شرکت کننده در همایش تئاتر کودک و نوجوان اصفهان در خصوص وضعیت تئاتر کودک استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تئاتر کودک در اصفهان هنوز وضعیت مطلوبی ندارد . نمایش‌هایی داریم که با بازیگران کودک بسته می شود اما مطابق با روحیات یک کودک به عنوان مخاطب نیست. در این میان آثاری را می‌بینیم که گروه های نمایشی خوبی هستند اما مخاطبان جذب نمی‌شوند؛ تنها بازیگران کودک در کار استفاده شده است. چیزی که دوست دارم به عنوان کارگردان رعایت کنم آن است که برای کودکان کار کنم و آن‌ها را جذب کنم.

کارگردان نمایش "شاپرک خانوم" بیان کرد: در اصفهان فعالیت‌هایی توسط کارگردانان انجام می‌شود؛ اما هنوز به جایگاه واقعی دست پیدا نکرده است. تئاتر یک تصویر ماندگار است؛ برای ایجاد این تصویر سازی زیبا، ملزوماتی نیاز است که باید فراهم شود. از نظر اجرایی ما با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم مهم‌ترین آن نبود سالن است. برای کاری که در حال حاضر می‌خواهم انجام دهم نیاز به پرژکتور داشت که موجود نبود. بنباراین مجبور شدم صحنه‌هایی را حذف کنم.

وی افزود: این مسئله خلاقیت را از بین می‌برد و باعث می‌شود کارها یک نواخت و یک شکل بشوند. از سوی دیگر مسائل مالی مانع بزرگی برای اجرای آثار نمایشی است. در اصفهان سالیانه تنها 15 شب اجرا به هر کارگردان تئاتر داده می‌شود. همایش کودک و نوجوان اصفهان اقدام موثری در این زمینه بود که امیدوارم مسیر بهتری را برای رسیدن به نقطه مطلوب طی کند.

محمودی در پایان بیان کرد: شهرداری اصفهان اقدام موثری را در زمینه تئاتر کودک و نوجوان انجام داد و آن برگزاری کارگاه های روانشناسی و مباحث آموزشی بود.در زمینه تئاتر تحصیل کرده نداریم؛ تصور می‌کنم برای کسانی که می‌خواهند پیش زمینه ای از روانشناسی و فضای محیط داشته باشند و تخصصی به آن بپردازند، می تواند بسیار مفید باشد. متأسفانه کارگردانان آنقدر خودشان را قبول دارند که حاضر به شرکت در این کارگاه‌ها نبودند. برگزاری کارگاه های تخصصی، ایجاد انجمن‌های نمایشی کودک و نوجوان و جلسات نقد و برسی از جمله اتفاقاتی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

انتهای پیام/