به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری ثبت 3 تن از شخصیت‌های برجسته کشورمان در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی جهان برای سال 2014 و 2015 در فهرست یونسکو با حضور محمد رضا سعد آبادی دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران، عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگی این کمیسیون، محمدرضا درویش محقق حوزه موسیقی و احمد پاک چی پژوهشگر فرهنگ و مشاهیر در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در تهران برگزار شد.

سعد آبادی گفت: موفقیت‌های امروز جامعه جهانی مدیون یک تمدن، قوم یا کشور نیست بلکه تمدن امروزی جهان، مدیون دستاوردهای تمدن‌ها فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف به ویژه مشرق زمین است و یکی از بسترهایی که یونسکو ایجاد کرده ثبت مشاهیر و مناسبت‌های کشورهای مختلف است که کشورها می‌توانند با مراحل و معیارهایی که در این سازمان وجود دارد مفاخر و مناسبت‌های خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نمی‌توان استقلال یا کودتای نظامی یا مناسبت‌های این چنین را که صرفا ملی هستند برای ثبت پیشنهاد کرد. یونسکو به دنبال چنین مناسبت‌هایی نیست و ممکن است بسیاری از موارد در گروه میراث ناملموس جای داشته باشند.

دبیر کل کمیسیون یونسکو گفت: ما در دوره دو سال 2012 تا 2013 هزار مین سال نگارش "قانون" ابن سینا، هزار مین سال دستاوردهای ابو سعید ابوالخیر ، هزار و صدمین سال تالیف علائق النفیسه ابن رسته در حوزه جغرافیا و پانصد مین سال تولد عبدالعلی بیرجندی دانشمند عرصه نجوم را ثبت کردیم.

سعد آبادی در ادامه گفت: برای دوره دو ساله 2014 تا 2015 نیز 5 شخصیت ومناسبت به سازمان یونسکومهرفی شده اندکه امروزاعلام می کنمدرکمیته اول بررسیکه کاراصلی راانجام می‌دهد 3 شخصیت تایید شده عبارت اند از: هشتصدمین سال زندگی فعال نجم الدین کبری، هشتصدمین سال تولد فخر الدین عراقی و ششصدمین سال زندگی فعال عبدالقادر مراغه ای اولین ردیف شناس موسیقی اصیل ایرانی.

انتهای پیام/38