به گزارش هنرآنلاین ، علی جنتی که در بیست و دومین اجلاس سراسری نماز حضور یافته در جمع مسئولان کشوری و استانی با بیان اینکه گرایش انسان به دین و معنویت ریشه در فطرت او دارد گفت :این ریشه تناور و زنده بوده و به آسانی قطع یا پژمرده نمی‌شود.

وی نماز و نیایش را جویبار زلالی دانست که ریشه های درخت خدا خواهی و حقیقت جویی را در نهاد انسان آبیاری می‌کند، اظهارکرد: فریضه جایگاهی بس عظیم در جامعه دینی ما داشته و محکم‌ترین رشته الفت میان عبد و مولاست،نماز عمود دین و عصمت یقین بوده و مانع زشتی‌ها و ناراستی‌ها و پناه دل‌های خسته و سوخته است.

وی افزود:مردیم که رو به سوی خدا دارند و دل به حقیقت دین سپرده‌اند ،نماز را از جان دوست‌تر دارند،زیرا در این گهواره است که روح می‌بالد و جان می‌شکفد و دل آرام می‌گیرد.نماز ،جز آنکه نمازگزار را پاک و شایسته وصال می‌کند ،جامعه را نیز به راه سعادت می‌برد.

جنتی گفت: شهری که در آن ،بانگ نماز ،بالاترین بانگ‌ها و صف‌های جماعت ،طولانی‌ترین صف‌ها و درهای مساجد،بازترین درها به روی خلق خدا است،هرگز تن به خواری و پستی نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد:نماز در خانه و مساجد اقامه می‌شود؛امام شعاع آن بازار و کارخانه و اداره و کوچه‌ها و خیابان‌ها را در می‌نوردد،پس اگر کوچه و خیابان و شهر ما ،آن نیست که می‌باید،به حتم در آن کوچه و خیابان و شهر ،بر نماز جفا شده است.جایی که خدا عزیز است،محراب نمازپر زمزمه و سرشار از قامت‌های خمیده است.

جنتی،در ادامه مرز مسلمانی در فرهنگ دینی را نمازگزاری برشمرد و تأکید کرد :این مرز را باید مرزبانی کرد و مرزبان هر مسلمانی بوده که طعم خدا پرستی را چشیده و دل در گرو معبود دارد؛ نماز نشانه مسلمانی بوده و اگر کمرنگ یا محو شود اثری از مسلمانی باقی نمی‌ماند.

وی افزود:از آنجا که نماز نماد و نشانه دین‌داری است،به اندازه دین دشمن دارد و بر ماست که این دشمنان را بشناسیم.دشمنان نماز،نه در بیرون از مرزهای کشور ،بلکه در میان ما به سر می‌برند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایران اسلامی هر کس که عزم خدمت به دین و آیین و فرهنگ دارد،عضو ستاد نماز است و "شورای فرهنگ عمومی "نیز عضوی کوچک در این ستاد است که سالیانی است به ارتقای فرهنگ دینی می‌اندیشد و چونمی داند که ارتقای فرهنگ دینی ،جز از رهگذر نماز ممکن نیست،همه نیرو و توان خود را در این راه مقدس بسیج کرده است.

جنتی بیان کرد:می‌کوشیم که از این پس نیز همچنان از همه ابزارهای موجود ،همچون کتاب و سینما و هنرهای تجسمی و دیگر محصولات فرهنگی ،استفاده کنیم و راهی را که اولیای دین پیش پای ما گذاشته‌اند طی کنیم و منشور ما در این راه خدا پسند،22 پیام مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری نماز است که هر سطر آن را بر دیده می‌گذاریم و در اجرای آن به جان می‌کوشیم.

وی افزود:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این اعتقاد ،گام‌های بلندی برای ترویج و گسترش فرهنگ نماز ،به ویژه در بین جوانان -این فرزندان پاک ایران برداشته شود.

جنتی بیان کرد:همه اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان حوزه فرهنگ به این نکته واقفند که ترویج و نهادینه کردن فرایض دینی ،به ویژه در میان قشر جوان،از فعالیت‌های فرهنگی هنری آسان‌تر و نتیجه بخش تر خواهد بود.بر کسی پوشیده نیست که خاستگاه جوانان ؛زیبایی،گفتمان نو و زبانی نرم و نافذ است؛ویژگی‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر بهتر و بیشتر از دیگر حوزه ها یافت می‌شود،به ویژه در فرهنگ و هنر ایرانی که سرشار از آموزه های اخلاقی است و ابزار ترویج و گسترش فرایض دینی را در اختیار دارد.

وی در ادامه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته با تکیه بر همین ظرفیت‌های گسترده به ترویج فرهنگ نماز در همه حوزه‌ها و پشتیبانی از این فرهنگ اهتمام مجدانه داشته است که رئوس مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از :اختصاص بخش مهمی از سبد حمایتی این وزارتخانه به آثار فرهنگی هنری اعم از کتاب ،نشریه،تولیدات سمعی و بصری،نرم افزارهای چند رسانه ای ،اجرای نمایش و تولید و پخش فیلم با موضوع نماز،تجهیز کتابخانه‌ها ،به ویژه کتابخانه های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور،برگزاری جشنواره‌ها ،نمایشگاه‌ها و مسابقه های فرهنگی هنری با موضوع نماز،هدایت و حمایت از پژوهش‌های کاربردی در حوزه نماز،برگزاری دوره های آموزشی توسعه و ترویج فرهنگ نماز و تربیت مربی برای آموزش قرآن و نماز،تأسیس کانون‌های تخصصی نماز،تجلیل و تقدیر از فعالان نماز در مساجد و سایر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط،فعالیت‌های متعدد برون مرزی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع نماز و ده‌ها فعالیت دیگر برای ترویج فرهنگ رفیع نماز.

انتهای پیام/38