به گزارش هنرآنلاین ؛ کمپانی فیلمسازی این کارگردان ۷۲ ساله، خبر بازنشستگی او را در هفتادمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم ونیز اعلام کرده است.

هایائو میازاکی که بیش از نیم‌قرن در این زمینه کار کرده، سازنده آثاری مانند "شاه‌زاده مونونوکه" و "قصر متحرک هاول" است و به خاطر فیلم "شهر اشباح"، برنده جایزه اسکار هم شده است.

آثار او در سراسر جهان با تحسین روبرو شده و بسیاری او را یکی از بزرگ‌ترین انیمیشن‌سازان جهان می‌دانند. میازاکی در سال ۲۰۰۵ میلادی جایزه شیر طلایی فستیوال ونیز را به پاس یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد. به این ترتیب فیلم "باد وزیدن می‌گیرد"، آخرین فیلم این کارگردان ژاپنی می‌شود.

این یازدهمین فیلم هایائو میازاکی، یکی از بخت‌های گرفتن جایزه در فستیوال ونیز امسال هم به حساب می‌آید. داستان آن درباره جیرو هوریکوشی، یک مهندس ارشد طراحی هواپیماهای جنگنده ژاپن در جنگ جهانی دوم است.

کوجو هوشینو، رئیس کمپانی فیلمسازی جیبلی که میازاکی بنیان گذاشته، اعلام کرده که هفته دیگر در یک کنفرانس خبری در توکیو، جزئیات بیشتری درباره این بازنشستگی اعلام می‌شود. به نوشته بی.بی.سی، هایائو میازاکی خود در مراسم نمایش فیلم جدیدش در فستیوال ونیز حضور نداشت.

این کارگردان صاحب‌نام و تاثیرگذار، پیش‌تر در سال ۱۹۹۷ میلادی و پس از نمایش "شاه‌زاده مونونوکه" هم اعلام کرده بود که از کار کناره می‌گیرد تا جا را برای استعدادهای جوان‌تر باز کند. با این حال او کمتر از چهار سال بعد با فیلم "شهر اشباح" بازگشت. این فیلم تحسین فراوانی بر انگیخت. پس از آن فیلم "قصر متحرک هاول" هم از آقای میازاکی نامزد اسکار در پویانمایی شد. فیلم آخر هایائو میازاکی "باد وزیدن می‌‌گیرد" هم در داخل ژاپن و هم در خارج از آن بحث‌‌برانگیز شده است.

چی کوتسوادا، طراح کتاب‌های کمیک در ژاپن و از هواداران هایائو میازاکی، درباره این فیلم می‌‌گوید: "او خیلی جدی یک آدم ضد جنگ است. اصلا برایم عجیب نیست که آخرین فیلم او، چنین داستانی را روایت می‌کند. این فیلم درباره یک عدالت شاعرانه و خیالی نیست. در داستانش فقط خوب و بد وجود ندارد. این‌طور فیلمی نیست. داستان پیچیده‌ای دارد و سوال‌های خیلی جدی‌ای را برای مخاطبانش پیش می‌کشد."

انتهای پیام32/