به گزارش خبرنگارتجسمی هنرآنلاین ، این تصاویر شامل آثار گروهی از هنرجویان کلاس طراحی پارچه "پری یوش گنجی" است که طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه 13 و 14 در گالری موسسه فرهنگی هنری ماه مهر به نمایش درآمد.

فرزانه لاریمیان، بهاره عبدالمجیدی، فیروزه هادیان، ناهید سیف الهی، مونا حسینی، مریم خانی، سوده کردنیا، زهرا نعیمی، یاسمن فرهنگ پور، بهاره مجیدی و پریسا حسینی از جمله هنرجویانی هستند که آثارشان در ژوژمان کلاس طراحی پارچه در دید عموم قرار خواهد گرفت.

در این نمایشگاه هر هنرجو سه اثر را با موضوع پیش از تاریخ، قاجار و جنگل های استوایی به نمایش گذاشت؛ اما با وجود مشترک بودن موضوع آثار، هر هنرجو براساس نوع نگاهش هر یک از این آثار را خلق کرده بود.

طرح های پیش از تاریخ؛ در واقع نخستین تجربیات هنرآموزان طراح پارچه است و ویژگی این طرح خطوط متعدد و صاف است. بیشتر این طرح ها در قطع و اندازه روسری خلق می شوند.

دوره قاجار نیز یکی از مهم ترین دوره های است که نقاشی ایرانی در آن مورد توجه قرار گرفته است و در نقاشی های این دوره موتیف های ایرانی به خوبی به چشم می خورد.

همچنین ویژگی جنگل های استوایی هم تنوع رنگ، تنوع پوشش گیاهی و حیوانات است که طرح هایی که با این موضوع خلق می شوند مناسب پارچه های تابستانی هستند.

ویژگی مشترک تمام این آثار؛ ریز کاری وجزئیات متعدد و استفاده از تکنیک گواش است. با توجه به این که در طراحی پارچه از 12 رنگ بیشتر نمی توان استفاده کرد، طراحان پارچه هنگام خلق یک اثر سعی می کنند با جایگزن و حدف رنگ مشابه این موضوع را رعایت کنند.

پریوش گنجی درباره دوره طراحی پارچه و هنرجویانی که این دوره را طی می کنند گفت: در دوره آموزشی طراحی پارچه هنرجویان با فرم و رنگ آشنا می شوند و در طول دوره با طرح هایی که اجرا می کنند کاملا در این زمینه مسلط می شوند به طوری که اگر نخواهند پس از پایان دوره در زمینه طراحی پارچه فعالیت کنند می توانند جذب گرافیک،تبلیغات سینما و حتی در رشته نقاشی و یا طراحی داخلی شوند.

به گفته این نقاش پیشکسوت؛ تا زمانی که طرح ها بر روی پارچه چاپ نشوند نمی توان آنها را کاربردی کرد. البته به صورت محدود و با استفاده از رنگ پارچه می توان این طرح ها را اجرا و استفاده کرد.

به گفته مونا حسینی ؛یکی از هنرجویانی که سه اثرش در این ژوژمان به نمایش درآمد و خودش در رشته طراحی پارچه در دانشگاه تحصیل کرده است؛ حضور در این دوره آموزشی برای تمام هنرجویان طراحی پارچه لازم است، چرا که داین دوره هنرجو با صورت آکادمیک و بسیار حرفه ای با طراحی پارچه، طراحی برای دکوراسیون آشنا می شود و با پایان پذیرفتن این دوره می تواند به صورت حرفه ای در این رشته هنری فعالیت کند. هر چند که در ایران با وجود هنرمندان فعال موفق این رشته، کمتر به این رشته هنری توجه می شود و با وجود طرح های بسیار خوب هنرمندان این رشته کمتر در این بخش سرمایه گذاری می شود.

بخش عمده آثار این نمایشگاه در ابعاد 72 در 43 خلق شده اند ، این اندازه واقعی طراحی پارچه است. در سال های اخیر با وجود کم توجه ای به طراحی پارچه، اما با این همه برخی از هنرمندان این رشته توانسته اند با شرکت در مسابقات بین المللی و مسابقه هایی که از سوی برخی تولیدکنندگان برندهای پارچه شرکت کنند و طرح هایشان نیز پذیرفته شود. .

پیش از این ژوژمان عکاسی تبلیغات و مبانی هنرهای تجسمی در گالری موسسه فرهنگی هنری ماه مهر به نمایش درآمده است.

پری‌یوش گنجی درسال ۱۳۲۴ در تبریز متولد شده است. اخیرا بنیاد فرهنگی ژاپن گنجی را به عنوان نماینده خود در ایران برگزیده است. وی هنرآموخته هنرستان هنرهای زیبای دختران تهران ۱۳۴۵ است و تحصیلات خود را در رشته نقاشی از دانشکده هنر سنت مارتین لندن ۱۹۶۸و دانشکده هنر سر جان کاس لندن ۱۹۶۹میلادی، دانشکده هنر چلسی ۱۹۷۴میلادی، دانشکده هنرهای زیبا، بوزار پاریس ۱۹۷۶میلادی ادامه داده است. این هنرمند سابقه تدریس در دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز میراث فرهنگی و موسسات آموزشی هنری آزاد را نیز در کارنامه خود دارد.

گنجی همچنین تحقیقاتی بر روی کاشی‌های دوره صفویه در اصفهان، انگلستان1۹۷۴، تاثیر نقش‌های ساسانی بر طرح‌های کیمونو از طریق جاده ابریشم ۱۹۹۶ (بورس تحقیقات تطبیقی هنر یونسکو ) انجام داده است. او همچنین نمایشگاه‌های متعددی در ایران و ژاپن، آلمان، آمریکا، عربستان، کویت، فرانسه،‌ ازبکستان و کشورهای آسیای میانه برپا کرده است.

انتهای پیام/320/