به گزارش گروه عکس هنرآنلاین ، سومین نمایشگاه ادواری موزه گرافیک ایران در موزه امام علی(ع)، کارگاه عکاسی "میشل ستبون" در خانه هنرمندان ایران، آیین بزرگداشت استاد آواز ایرانی زنده‌یاد احمد ابراهیمی، مراسم تودیع حمید شاه‌آبادی و معارفه علی مرادخانی به سمت معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه گرافیتی "هوشیاری" اثر هشوار در گالری آن، گزارشی از روزهای پایانی کارگاه هنر و نخستین نمایشگاه نقاشی سیدعلی صالحی در گالری میرمیران بخشی از برنامه‌هایی است که عکاسان هنرآنلاین تلاش کرده‌اند، هفته گذشته تصاویری دیدنی و قابل اعتنا از آنها بگیرند.

سومین نمایشگاه ادواری موزه گرافیک ایران با عنوان "گوشه" روز جمعه هشتم شهریور ماه با به نمایش گذاشتن 69 پوستر با موضوع موسیقی از دهه 1340 تا 1360 در موزه امام علی(ع) افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری از طراحان گرافیکی همچون ژوبین آصف جاه، صادق بریرانی، ابراهیم حقیقی، بهزاد حاتم، درخشانی، قباد شیوا، حسن فوزی تهرانی، مرتضی ممیز، محمد وجدانی و.. روی دیوار رفته است. علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در روز افتتاحیه، از نمایشگاه بازدید کرد.

کارگاه عکاسی "میشل ستبون" شنبه نهم شهریورماه به همت انجمن عکاسان ایران در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. میشل ستبون متولد ۱۹۵۲ در نیجریه و دانش‌آموخته‌ی رشته معماری است. وی عکاسی را از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی و همزمان با انقلاب ایران آغاز کرد و نخستین پرتره‌‌ها از امام خمینی (ره) هنگام اقامت ایشان در نوفل لوشاتوی فرانسه توسط او ثبت شده است؛ پرتره‌‌هایی که جزو ۱۰۰ عکس برگزیده آن دهه از تاریخ هم قرار دارد. او همچنین طی آخرین ماه‌های حکومت پهلوی در ایران بوده و به عنوان عکاسی پر کار مجموعه عکس‌های تاریخی و کمتر دیده‌شده‌ای از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژِیم سلطنتی در کشورمان را ثبت کرده است. این فتوژورنالیست در طول سال‌های عمر حرفه‌ای خود به بیش از ۱۳۰ کشور جهان سفر کرده و با عناوین خبرنگار و عکاس به نمایندگی از سوی آژانس‌ها و موسسات بین‌المللی نظیر رافو، بلک استار فرانسه، سیپا، کوربیس، گتی، نت وورک، و یونسکو موفق به خلق آثاری ماندگار شده است. پس اتمام کارگاه عکاسی، حاضران این جلسه حیاط خانه هنرمندان ایران با این عکاس فرانسوی عکس یادگاری گرفتند.

آیین بزرگداشت استاد آواز ایرانی زنده‌یاد احمد ابراهیمی شنبه نهم شهریور ماه با حضور شاگردان، همکاران و خانوداه‌ این هنرمند در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این مراسم شهرام ناظری، فخری ملک پور، مهدی آذرسینا، معصومه مهرعلی، سعید ثابت، شیرین ادیب خوانساری، اسماعیل قنبری، شاهین شهبازی، سروش قهرمانلو، مهران مهرنیا و ... حضور داشتند.

مراسم تودیع حمید شاه‌آبادی و معارفه علی مرادخانی به سمت معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه دهم شهریور ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم، موسسات وابسته به وزارت ارشاد و معاونت هنری از حمید شاه‌آبادی تقدیر کردند.

نمایشگاه گرافیتی "هوشیاری" اثر هشوار؛ هنرمند جوان گرافیتی‌کار تا 13شهریور ماه در گالری آن واقع در میدان شیخ بهایی، ابتدای خ سئول از سمت ونک، پلاک 40 دایر است.

رضا شهابی که از شاگردان مستقیم کمال‌المک به شمار می‌رفت؛ پس از بازنشتگی تصمیم گرفت که بخشی از فضای خانه‌اش را تبدیل به مکانی برای آموزش طراحی و نقاشی کند. با بازگشت پسرش شجاع‌الدین شهابی که در آمریکا مجسمه سازی خوانده‌بود؛ بخشی دیگر از این خانه در اختیار او قرار گرفت و مشغول به ساخت مجسمه شد. در سال 1358 با درگذشت رضا شهابی، پسرش تصمیم گرفت که خانه پدری را از وراث بخرد و همان جایی که پدرش سال ها پیش اساس و پایه آموزشگاه هنری اما به شیوه سنتی را گذاشته بود را در قالب یک آموزشگاه هنری راه اندازی کند.سال‌ها می‌گذرد تا این که ساختمان کارگاه هنر به دلیل مشکلات مالی به فروش می‌رسد. جلال شهابی؛ نوه خانواده در نهایت تصمیم گرفت با برپایی پروژه "ققنوس" با خاطرات خوبی که در ساختمان تاریخی کارگاه هنر نسل‌های مختلف تجربه کرده‌اند خداحافظی کند. برپایی این پروژه موجب شد که تمام فضای کارگاه هنر از زیرزمین‌ها و پستو با نقاشی‌های هنرمندان جوان و پیشکسوت جانی تازه گرفت تا برای آخرین بار میزبان دوستانش باشد .پس از پایان پروژه ققنوس، ساختمان کارگاه هنر طی یک عملیات تخریبی برای همیشه با دوستانش در خیابان نگارستان ششم خداحافظی کرد تا در مهرماه همزمان با برپایی کارگاه هنر در چند خیابان بالاتردر پاسدران خیابان فرخی یزدی حضورش در فعالیت‌های هنری با جدیت بیشتری دنبال کند.

نخستین نمایشگاه نقاشی سیدعلی صالحی که پیش از این به عنوان شاعر در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت می‌کرد، سه‌شنبه دوازدهم شهریور ماه با عنوان "از سر اتفاق" در گالری میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح و با استقبال روبرو شد اما قطع شدن یک ساعت و نیم برق خانه هنرمندان موجب شد که بسیاری علاقمندان فرصت بازدید از این نمایشگاه را پیدا نکنند.

انتهای پیام/ بهاره اسدی