عبدالحی شماسی در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین اظهار داشت: متنی را با عنوان "خانه پدری" برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر سال جاری ارسال کرده‌ام که قرار است در ورت پذیرش سیامک صفری آن را کارگردانی کند.

شماسی با اشاره به اینکه متن نمایشنامه اثری کاملا ایرانی را به صحنه خواهد فرستادتصریح کرد: دلقک لیرشاه یکی از شخصیت های طناز در ادبیات کهن تئاتر جهان است که این شخصیت را در کنار یکی از تلخک های زمان قاجار قرار دادم و این دو در کنار هم موقعیت های طنز و تراژدی جالبی را خلق کرده اند.

این هنرمند افزود: لیرشاه یکی از آثار تراژیک ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس مطرح تاریخ تئاتر انگلستان و جهان است که البته دلق لیرشاه کمک شایانی به تغییرات فضای درونی اثر و التهابات متن لیرشاه اعمال داشته است.

شماسی در اداه بیان کرد: البته یکی از ویژگی های بارز دلقک ها و تلخک های تاریخ ایران و جهان این است که در عین اینکه خود را نادان جلوه می‌دهند و بنا به ظاهرشان دیگران نیز چنین برداشتی دارند اما در واقع بسیار واقع‌بین هستند.

وی گفت: شاید تقابل دو دلقک از دو تاریخ متفاوت در نمایشنامه "خانه پدری" بار جلب توجه مخاطب به مضامینی ماندد عشق، خیانت، رسوایی و ایمان را در اثر پررنگ‌تر کند و در واقع به بار معنایی نمایش رنگ و بوی بهتری بخشد.

شماسی گفت: این متن در صورت پذیرش توسط سیامک صفری کارگردانی می‌شود و بی شک در زمان اجرای کار همکاری داریم تا یک نمایش ایرانی درخور را در جشنواره فجر به صحنه آوریم.

این هنرمند درپایان گفت: از من دو متن دیگر نیز توسط هنرمندان تئاتر در شهرستان ها برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر ارسال شده است.

انتهای پیام/52/53