به گزارش هنرآنلاین، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه دهه کرامت و برگزاری اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) پیامی به شرح زیر صادر کرد:

«از آنجا که مهمترین وظیفه و رسالت حوزه فرهنگ و هنر تعالی انسان و تخلق او به اوصاف حمیده و اخلاق پسندیده در زندگی فردی و اجتماعی است، معارف و آموزه‌های دینی و مذهبی و از جمله سیره و سخن انبیاء و اولیای الهی که ناظر به عالی‌ترین و والاترین جلوه‌های فطری و معنوی انسان هستند جایگاهی بلند و بی‌بدیل در منظومه فکری و فرهنگی جامعه اسلامی دارند.

این امر به ویژه با توجه به الزامات و اقتضائات کنونی جامعه اسلامی و نیز نقش تاریخی گفتمان نظام جمهوری اسلامی در ارائه الگویی کامل و تمام‌عیار از یک فرهنگ متعالی، متعادل و مترقی در جهان امروزی اهمیت و ضرورتی مضاعف می‌یابد. الگویی که همچون چشمه‌ای پاک و زلال انسان‌های معنویت‌خواه و معرفت‌طلب در سراسر گیتی را سیراب می‌کند و روح تازه‌ای می‌بخشد.

در این میان نقش صاحبان رأی و نظر و اهالی و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب و اندیشه هم در عرصه تعریف و تبیین این منظومه و هم در ارائه نمونه‌های عینی آن در شکل آثار و آفرینش‌های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی فاخر و ماندگار، نقش اساسی و مهم تلقی می‌شود زیرا این کار سترگ مستلزم چنان مایه‌ای از دانش و دقت و ظرافت است که جز از عهده‌ ذهن‌های ژرف‌اندیش، ذوق‌های بی‌آلایش و قریحه‌های توانمند بر نمی‌آید. بر این اساس مهمترین وظیفه مسئولان، سیاستگذاران و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر فراهم‌سازی امکان و فضای مناسب برای بروز و ظهور ظرفیت‌های بالقوه و به میدان کشاندن تمام توان‌ها و استعدادها در این زمینه است.

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از یک کوشش موفق در این راستا مورد ارزیابی و کاوش قرار داد، جشنواره‌ای که در طول 10 دوره برگزاری آن با مشارکت شمار زیادی از اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه، زمینه‌ساز یک جریان فرهنگی و هنری در سطح و گستره فراملی شده است.

اکنون در آغاز یازدهمین سال این رویداد فرهنگی که با آغاز به کار دولت تدبیر و امید مقارن گردیده است، ضرورت نگاهی تازه با رویکردی نقادانه و آسیب‌شناسانه به این جشنواره ضروری می‌نماید. این کار بدون تردید موجب پیراستگی و پویایی هر چه بیشتر برای رسیدن به سطحی بالاتر از نظر کیفیت و اثربخشی برنامه‌ها خواهد شد.

برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و تمرکز برنامه‌های آن در دهه کرامت و فاصله عطرآگین میلاد دو پاره تن رسول‌الله(ص) و امام موسی بن جعفر(ع) اقدامی شایسته و در خور قدردانی است.

بدون تردید این رویداد فرهنگی می‌تواند نقشی مهم و قابل ملاحظه در ترویج و گسترش و تعمیق فرهنگ پربار رضوی و ولایی ایفا نماید. توجه ژرف به آموزه‌ها و مفاهیم الهی و انسانی مندرج در این فرهنگ ناب و انسان‌ساز شامل جلوه‌های درخشان و خیره‌کننده‌ای از حیات پربرکت، سبک زندگی رضوی و سخنان روشن و گهربار ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیة والثناء است. فرهنگی که در آن ارزش‌هایی همچون خدامحوری، انسان دوستی، مهربانی و بلندنظری جای خودمحوری و قهر و دشمنی و تنگ‌نظری را بگیرد. صفاتی رحمانی که مردم مشتاق در طول تاریخ، امام خود را بدان صفات و کرامات شناخته و مورد ارادت و احترام و قبله راز و نیاز خویش قرار داده‌اند.

امیدوارم بر مبنای قول سدید آن حضرت که فرمودند: «رحمت خدای بر آن کس که امر ما را احیاء کند»، تمام تلاشگران در این صحنه مشمول برپا کنندگان و احیا کنندگان فرهنگ و معارف اهل‌البیت علیهم‌السلام شوند و مورد رحمت واسعه الهی واقع گردند.

اینجانب ضمن عرض شادباش به مناسبت دهه پربرکت و سراسر نور کرامت و روزهای خجسته آغاز و انجام این دهه یعنی میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و زادروز حضرت ثامن‌الحجج(ع) و همچنین روزهای بزرگداشت امامزادگان به ویژه حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) که تقویم فرهنگی کشور در این دهه به نام آنان زینت یافته است از همه کوشندگان در برگزاری این رویداد فرهنگی و معنوی در داخل و خارج از کشور، به ویژه تمامی اهالی و اصحاب فرهنگ و ادب و هنر و اندیشه رضوی و دبیران جشنواره‌ها و برنامه‌های موضوعی قدردانی و سپاسگزاری می‌نمایم.

برای تمامی یاران و همراهان پاکدل و نیک‌اندیش در حوزه فرهنگ و هنر کشور تحت توجهات خاصه حضرت حق و عنایات امام عصر (عج) در زیر لوای سبز سلطان خراسان حضرت شمس‌الشموس (ع) سعادت و نیکبختی و پیروزی و سرافرازی آرزومندم.»

بر اساس این گزارش، اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در شب میلاد فرخنده آن حضرت (25 شهریور ماه جاری) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد مقدس برگزار می‌شود. همچنین از حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی برای شرکت در این مراسم معنوی دعوت به عمل آمده است.

انتهای پیام/