به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، وقتی یک استودیوی مجهز برای ضبط موسیقی افتتاح می شود، نخستین پرسش این است که؛ چه کسی برای نخستین بار در این استودیو اجرا می کند؟! کدام قطعه برای نخستین بار در این استودیو ضبط می شود؟!

شاید یکی از رویایی ترین گزینه ها برای این کار آواز شهرام ناظری و نوای نی محمد موسوی باشد. جالب این که این رویا در افتتاح استودیوی موزه موسیقی به واقعیت تبدیل می شود. شب گذشته شهرام ناظری و محمد موسوی قطعه ای را در قالب ساز و آواز اجرا کردند تا این قطعه با حضور بالاترین مقام های فرهنگی و هنری کشور در این استودیو ضبط شود. ناظری در این اجرا چند بیتی از مولانا را خواند.

پس از اجرای شهرام ناظری و محمد موسوی، وزیر فرهنگ و ارشاد به نزد آنها رفت و از این دو هنرمند برای حضور و اجرایشان در مراسم افتتاح استودیوی موزه موسیقی سپاسگزاری کرد. ناظری نیز خطاب به وزیر و معاون هنری اش گفت: این بزرگترین رخداد موسیقی در 30 سال گذشته بود.

روبان ورودی استودیوی موزه موسیقی را فرهنگ شریف نوازنده بزرگ تار قیچی کرد. شاید این اتفاق هم برای نخستین بار در عرصه موسیقی کشور ما افتاد که با حضور عالی رتبه ترین مقام های فرهنگی و هنری کشور روبان افتتاح یک مجموعه را به هنرمندی پیشکسوت بدهند. همه این اتفاق ها تنها بخشی از خاطره شبی به یاد ماندنی در موسیقی کشور بود. به امید تداوم این برنامه ها...

استودیو موزه موسیقی عصر روز گذشته؛ 6 شهریور 1392 با حضور دکتر علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی؛ معاون امور هنری ارشاد، محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران، احمد مسجد جامعی؛ وزیر ارشاد دولت هشتم و جمعی از بزرگان عرصه موسیقی کشور از جمله شهرام ناظری، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، داوود گنجه‌ای، صدیق تعریف و فرهاد فخرالدینی افتتاح شد.

موزه موسیقی را رها نمی‌کنم

در ابتدای مراسم افتتاح استودیوی موزه موسیقی علی مرادخانی به جایگاه رفت تا نکاتی درباره موزه موسیقی و همچنین حضورش در معاونت هنری بیان کند.

مرادخانی درباره شروع فعالیتش در موزه موسیقی اظهار کرد: از سال 1383 که قرار شد موزه موسیقی را افتتاح کنیم این مجموعه در اختیار ما قرار گرفت و بدون هیچ گونه بازتاب خبری کار را در این مجموعه آغاز کردیم و توانستیم مجموعه ای غنی از موسیقی ایران را گردآوری کنیم که به طور حتم این آثار کم نظیر هستند. همچنینی موزه موسیقی آرشیوی دارد که در کشور بی نظیر است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد درباره حضورش در این معاونت گفت: پس از این که دکتر جنتی از من خواست که در معاونت هنری حضور داشته باشم از ایشان خواستم که کارهای زیربنایی در موزه موسیقی را رها نکنم، همچنین صحبت هایی هم با آقای شهردار داشتم و ایشان هم با این موضوع موافقت کرد. بنا براین قرار شد که کارهای زیربنایی در موزه موسیقی را رها نکنم.

وی افزود: امیدوارم در طول حضورم در معاونت هنری بتوانم برنامه هایی را پیاده کنم که در خور و شایسته مردم ایران باشد. مردمی که در همه دوران ها اهل توحید بوده اند و میراثشان ارمغنی است برای بشریت.

مرادخانی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: من وظیفه دارم که از تمام دوستانی که در این سال ها برای تجهیز موزه تلاش کرده اند تقدیر و تشکر می کنم. امروز روز مبارکی است که ما میزبان بزرگان موسیقی هستیم که بدون حضور این بزرگان هرگز نمی توان کاری را پیش برد. استودیوی صدای موزه موسیقی از جمله مجهزترین استودیوها در کشور است.

از پرداختن به موسیقی ضرر نمی کنیم

سخنران بعدی این مراسم فرهاد فخرالدینی رهبر سابق ارکستر ملی ایران بود. فخرالدینی در سخنانی کوتاه گفت: نمی خواهم بگویم که وضعیت موسیقی در کشور ما چگونه است؛ زیرا که همه به خوبی با این وضعیت و مشکلات این عرصه آشنا هستند. ما با موسیقی و با هنر و با فرهنگ می توانیم در دنیا به خود ببالیم.

وی ادامه داد: وقتی نگاه می کنم که برخی افراد با صحبت هایشان شان موسیقی را پایین می آورند؛ دلم به درد می آید. موسیقی اگر چیز بدی بود، شخصیت و فیلسوف بزرگی چون ابوعلی سینا به بحث در این مقوله نمی پرداخت. رهبر سابق ارکستر ملی اظهار کرد: از نظر ابوعلی سینا موسیقی در صدر همه علوم قرار دارد. موسیقی به جامعه نشاط و شادی می دهد. من از دکتر جنتی و آقای مرادخانی می خواهم که تلاش کنند تا موسیقی و هنر در کشور ما رونق بگیرد.

فخرالدینی اهالی موسیقی را به یک دلی فراخواند و گفت: مردم ما از گوش دادن به موسیقی خوب بهره مند می شوند. موسیقی از انحراف ها جلوگیری می کند، بسیاری از مسائلی که موجب ناهنجاری ها می شود با موسیقی خنثی می شود. بیایید در این راه همگی دست به دست هم بدهیم و ببینیم که چه باید کرد تا مردم ما از این هنر والا بهره مند شوند.

انتخاب مرادخانی را نه به وی که به جامعه هنری تبریک می‌گویم

همچنین خشایار اعتمادی که در این مراسم حاضر بود طی سخنانی به بیان مسائل مرتبط با موسیقی پاپ پرداخت و ایجاد استودیوهای حرفه‎ای برای ضبط موسیقی را از جمله اقدامات لازم برای پیشرفت این عرصه بیان کرد.

اعتمادی در سخنانش خطاب به شهردار تهران گفت: تاسیس اماکن و فرهنگسراها در دوران مدیریت شما یکی از موهبت های شما برای اهالی موسیقی بود. آقای قالیباف در زمان بستری بودن بابک بیات در بیمارستان، پیکی به بیمارستان آمد و اعلام کرد که همه هزینه های درمان ایشان را پرداخت می کنید، در حالی که کسی از این رخداد خبر نداشت و هیچ گونه غوغای تبلیغی نداشت.

این خواننده با سابقه موسیقی پاپ با اشاره به لزوم داشتن استودیوهای با کیفیت تصریح کرد: با توجه به دسترسی جوانان به موسیقی با کیفیت جهان، انتظارات جوانان کشور از اهالی موسیقی بسیار بالا رفته و موسیقی را با سطح کیفی بالایی می خواهند. بسیاری از اهالی موسیقی برای دسترسی به استودیوهای با کیفیت باید به کشورهای دیگر بروند و هزینه های گزافی را به جیب استودیو دارهای خارجی بریزند.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: آقای وزیر انتخاب شما و گرفتن رای اعتماد از مجلس را به شما تبرک می گویم، همچنین از حسن انتخاب شما برای سپردن مسئولیت معاونت هنری به مرادخانی سپاسگزاریم و این انتخاب را به اهالی هنر تبریک می گویم.

امیدواریم ادامه دهنده راه چهامین و هشتمین وزیرهای فرهنگ و ارشاد باشیم

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی به بیان نکاتی درباره موزه موسیقی پرداخت. وی گفت: بسیاری از شخصیت های خارجی و سفیرهای کشورهای دیگر که از موزه موسیقی بازدید می کنند، بسیار با شگفتی از این مجموعه یاد می کنند، چرا که گنجینه بزرگی از موسیقی ایران در این موزه فراهم شده است.

وی ادامه داد: استویوی این موزه هم چند سالی است که در حال آماده سازی است و امیدواریم این مرکز بتواند پاتوق خوبی برای همه هنرمندان موسیقی باشد تا در جهت رشد و تقویت این هنر به کار برده شود. وزارت ارشاد هم همکاری لازم را برای انجام رسالت این مرکز به کار می گیرد.

جنتی درباره حضور مرادخانی در معاونت هنری گفت: من بسیار خوشحالم که علی مرادخانی مسئولیت معاونت هنری را قبول کرد. در همان روزهای نخست هم به ایشان گفتم که شما تحت هر شرایطی نباید این گنجینه بزرگ را در موزه موسیقی رها کنید. به هر حال این گنجینه حاصل زحمات آقای مرادخانی است و در مسئولیت معاونت هنری هم باید موزه را حمایت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان اظهار کرد: ما امیدواریم که در وزارت ارشاد بتوانیم ادامه دهنده راهی باشیم که سید محمد خاتمی آغاز کرد و پس از ایشان هم آقای مسجدجامعی دنباله رو این مسیر بودند. امیدوارم بتوانیم در مسیری که در پیش داریم از تجربیات آقای مسجدجامعی استفاده کنیم.

روح و روان جامعه در دست هنرمندان است

آخرین سخنران این مراسم محمد باقر قالیباف بود. شهردار تهران که از حضور در میان هنرمندان سرشناس موسیقی خوشحال بود، در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که در این مراسم در خدمت هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی هستم. هنر زمانی که با آزادی و آزادگی همراه می شود به اوج خود می رسد.

وی درباره کارهایش در عرصه هنر در زمان حضور در شهرداری تهران اظهار کرد: در طول مدتی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم؛ تلاشم این بود که شهرداری را از قالب یک نهاد خدماتی به سوی نهادی اجتماعی سوق دهم. در طول زمان حضورم در شهرداری هرگز بخش فرهنگ و هنر را فراموش نکردم.

وی در پایان گفت: این هنرمندان هستند که روح و روان جامعه را در دست دارید و می توانید طعم شیرین خوشی را در کام مردم قرار دهید.

در حاشیه؛

دو تن از خواننده های موسیقی پاپ یعنی محسن یگانه و بنیامین بهادری اندکی دیر به مراسم رسیدند و چون جایی برای نشستن نبود مجبور شدند مراسم را ایستاده دنبال کنند. البته در اواخر مراسم برای آنها هم صندلی تدارک دیدند تا در ردیف آخر و البته بدون هیچ سر و صدایی بنشینند و سخنان هنرمندان واقعی موسیقی یعنی کسی چون فرهاد فخرالدینی را گوش دهند.

حافظ ناظری فرزند شهرام ناظری در این مراسم حضور داشت. او سال ها است که در امریکا زندگی می کند. احتمالا او بار دیگر به ایران آمده تا خبری تازه را درباره کارهایش ارائه دهد.

گزارش از؛ یاسر یگانه

گزارش تصویری مرتبط