به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، در بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان تحولاتی نسبت به دوره های گذشته رخ داد. اولین آن‌ها تغییر محل برگزاری جشنواره بود. این جشنواره پس از آن که سال‌ها در شهرهای مختلف ایران برگزار شد، از 5 سال گذشته به صورت ثابت به میزبانی گلستان برگزار می‌شود. اما امسال این میزبانی به علی آباد کتول از شهرستان‌های این استان رسید.

محیطی مناسب برای خلق اثر

بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول برگزار شد. این محل از سالن فخرالدین اسعد گرگانی مناسب‌تر به نظر می‌رسید. فضای بیشتر و با امکانات بیشتری داشت که موجب آرامش خاطر شرکت کنندگان شد و داوران معتقد بودند در خلق آثار بهتر تاثیر گذار بود.

بهمن عبدی، استاد و داور رشته کاریکاتور بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین، کیفیت آثار ارائه شده را بالا تر از سال‌های گذشته دانست و دلیل این مسئله را در اختیار داشتن فضای مناسب برای خلق اثر بیان کرد.

روش جدید انتخاب شرکت کنندگان

هرساله هنرمندانی که قرار بود در این جشنواره شرکت کنند، از سوی مسئولین استانی انتخاب می‌شدند. به صورتی که اداره کل ارشاد هر استان افرادی را در رشته های هنری متفاوت معرفی می‌کرد و در این جشنواره شرکت داده می‌شدند. اما تمامی استان‌ها در پرورش هنرمندان تمام رشته های هنری موفق نیستند و برای این که آن استان بتواند در جشنواره نقش داشته باشد هنرمندانی را که شاید در ربرخی رشته سررشته لازم را نداشتند به جشنواره معرفی می‌کردند که شاید این شخص در حد یک هنرمند هم اطلاعات لازم را نداشت.

جمشید حقیقت شناس، داور رشته طراحی و نقاشی بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان دراین باره گفت: مجموعه شرکت کنندگان این جشنواره هنرجوهایی بودند که در حال تحصیل در این رشته هنری بودند و یا به تازگی درس خود را به پایان رسانده بودند، پس بیشتر برای محک زدن خود و کسب تجربه در این کارگاه‌ها حضور داشتند.

اما امسال نحوه انتخاب شرکت کنندگان متفاوت بود و کسانی که علاقه‌مند به شرکت در جشنواره بودند آثار خود را به سایت مشخصی فرستادند و بر اساس آن انتخاب شدند.

علی تن، استاد کارگاه خوشنویسی بیستمین جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان درباره شرکت کنندگان این دوره از جشنواره نظر خود را به خبرنگار هنرآنلاین این‌گونه بیان کرد: در جشنواره امسال به "عدالت محوری" بیشتر نزدیک شده‌ایم. در دوره های قبل تنها هنرمندان مراکز استان‌ها به واسطه شناخت ادارات ارشاد و مسئولین معرفی می‌شدند ، اما امسال که هنرمندان خود اقدام به ثبت نام در جشنواره کرده‌اند توانستند به این جشنواره برسند.

وی افزود: در سال‌های گذشته هنرمندان بعضی رشته‌ها در بعضی استان‌ها قوی نبودند، مراکز استان هم به علت نداشتن هنرمند آن‌هایی که از نظر کاری ضعیف بوده‌اند را معرفی می‌کردند. اما امسال هر هنرمند خودش برای شرکت در جشنواره تلاش کرده و آثارش را فرستاده است. این مسئله باعث شده که تمام کسانی که در جشنواره امسال حضور دارند قوی ظاهر شوند، چرا که آثار کارشناسی شده و از بین تعداد بالایی اثر تعداد کمی برگزیده شده است.

رشد هنرمندان

اساتید و داوران این دوره از جشنواره به اتفاق معتقد بودند که هنرمندان شرکت کننده در کارگاه های آموزشی مسابقاتی امسال توانستند آثار قوی‌تری را ارائه دهند و با جدیت بیشتری عمل کنند اساتید و داوران را از نظر هنری راضی کنند.

به طوری که نادر قشقایی داور رشته حجم در این جشنواره با اعتقاد بر این مسئله که سطح آثار و آگاهی در اجرای اثر توسط هنرمندان کشور خودمان یک سر و گردن بالاتر از شرکت کنندگان بین‌المللی است گفت: چه بسا که در همین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی هم جوانان ما بدون حذف شدن امتیاز از هنرمندان دیگر کشور رتبه های خوبی را به دست آورده‌اند. این نشان می‌دهد سطح دانش، تکنیک و تجربیاتی که از آموزش به دست آورده‌اند در حد بین‌المللی است و کم کم باید احیا شود.

وی افزود: جشنواره‌هایی که در حال برگزاری است با حضور جوانان برگزیده شهرستانی هر سال غنی‌تر و کامل‌تر می‌شود و امیدوارم گام‌های موثری در ارائه آثار قوی‌تر در جشنواره بعدی داشته باشیم.

انتهای پیام/38