نازنین مجلسی طراح برگزیده جشنواره مد و لباس فجر 91 درباره عملکرد بنیاد ملی مد لباس در سال‌های اخیر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به طور کلی باید گفت که این اتفاق جای تقدیر دارد. زیرا تا قبل از این مردم عادی اصلا نمی‌دانستند که چیزی به اسم رشته طراحی لباس و یا طراحی و دوخت وجود دارد. اما جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها این را به مردم نشان داد که صنعت و هنر طراحی لباس بسیار گسترده است و شما دیدید که در جشنواره فجر 91 بیش از چهار هزار طراح حضور داشتند.

وی ادامه داد: نگرش مردم به موضوع مد و لباس تغییر کرد و بنیاد ملی مد و لباس سعی کرد طراحان را به سمت و سوی پیشرفت سوق دهد. همچنین زمینه انجام کار را برای ما فراهم کرده است اما این باید به یک قانون تبدیل شود که تولیدکنندگان برای کار خود حتما از طراحان کمک بگیرند و به یک تعامل کارساز برسند. اگر چنین قانونی در بنیاد به تصویب برسد حمایت از طراحان به شکل منسجم تری انجام می‌شود.

مجلسی افزود: ما امیدواریم که در دوره‌ جدید حمایت مالی از طراحان در دستور کار بنیاد قرار بگیرد تا طراحان بتوانند طرح‌هایشان را به تولید برسانند. اما در همین دوره هم اتفاقات مثبت زیادی در راستای فرهنگ‌سازی حوزه مد و لباس اتفاق افتاد که ستودنی است. مثلا همین طرح مالکیت معنوی اثر یکی از برگ ترین دغدغه‌های طراحان بود که در این دوره پرونده‌اش بسته شد و دیگر طرح‌های طراحان در امنیت کامل است.

این طراح لباس برگزیده پیشنهادی را هم مطرح کرد و گفت: من حدود 10 سال است که به طور حرفه‌ای و اصولی از راه طراحی لباس امرار معاش می‌کنم اما در این مدت به سختی توانسته‌ام از طریق لینک های غیر مرتبط با تولیدکنندگانی همکاری کنم که در تولیدی‌شان به یک طراح نیاز دارند. امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور بنیاد ملی مد این قانون را به تصویب برساند که هر واحد تولیدی یک طراح را در استخدام خود داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین طراحان همیشه از اجتماعاتی که برایشان در نظر گرفته شده استقبال کرده‌اند. امیدواریم در آینده برنامه‌ای تدارک دیده شود که این هنرمندان حداقل ماهی یک بار گرد هم جمع شوند و درباره کارهای خود با هم به مذاکره بپردازند. در میان این صحبت‌ها ممکن است حرف‌های سازنده‌ای زده شود که به نفع همه باشد.

وی در پایان تصریح کرد: گامی که معاونت هنری وزارت ارشاد در عرصه مد و لباس برداشت گامی بود که همه اجتماع را نسبت به این موضوع حساس کرد و از این نظر باید از این حرکت تقدیر کرد. اما نکته این‌جا است که ما هم هنرمند هستیم و انتظارمان این است که در معاونت هنری وزارت ارشاد به عنوان هنرمند شناخته شویم.

انتهای پیام/31