به گزارش هنرآنلاین، کتاب «شیوه طراحی» که نخستین چاپ آن در سال 1360 روانه کتابفروشی‌ها شد؛ در هفت فصل با نام‌های "ابزارهای طراحی" ، "خط"، گآشنایی با طبیعت"، "اندام انسانگ، گچهره انسانگ، "پرسپکتیو"، "آشنایی با چند تن از اساتید جهان" تدوین شده است. "تاریخچه کوتاه طراحی" نیز مقدمه کتاب است.

در فصل نخست، مداد، زغال و کاغذ طراحی، قلم و مرکب و همچنین امکانات ابزارهای اثرگذار، معرفی و بحث شده است. در فصل دوم نیز تاثیر روانی خط، انواع خط و حرکت و آهنگ خط به همراه مثال‌هایی از حرکت و آهنگ خط در آثار هنرمندان آموزش داده شده است.

آموزش‌هایی چون درست دیدن طبیعت و ترجمان آن، طراحی با قلم‌مو و آب‌مرکب، روش طراحی در خاور دور و ایران، طراحی از طبیعت بی‌جان، اسجاد حجم در طبعت بی‌جان، نور، حجم و سایه روشن، تاثیر بافت و جنسیت اجسام در سایه و روشن، ترکیب‌بندی (کمپوزیسیون) و روش‌ ترکیب‌بندی عناصر تجسمی در شرق، مباحث فصل سوم کتاب است.

فصل چهارم به آموزش طراحی از بدن انسان و حیوانات و فصل پنجم نیز به آموزش چهره انسان، چون تاثیر نور در چهره و چگونگی طراحی از چهره‌های غمگین، شاد و حالت گریه، اختصاص دارد.

پرسپکتیو در طراحی، درک پرسپکتیو از راه تجربه بصری، ایجاد پرسپکتیو در بدن و دیگر مباحثی از این دست، مباحث فصل ششم کتاب است.

در نهایت در فصل هفتم کتاب نیز مهم‌ترین طراحان، نقاشان و هنرمندان از دوره رنسانس تا معاصر معرفی و آثاری از آن‌ها درج شده است. از میان این هنرمندان معرفی شده در این فصل می‌توان به لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، آلبرت دورر، اوژن دلاکروآ، پل سزان، آگوست رنوار، وانگوگ، تولوز لوترک، پلی کلی، هانری ماتیس، پابلو پیکاسو و هنری مور، اشاره کرد. در فصل‌های اول تا ششم کتاب تمرین‌های بسیاری نیز برای درک هرچه بهتر مخاطب و هنرجو درج شده است.

نخستین انتشار این کتاب در سال 1360 روانه کتابفروشی‌ها شد. چاپ دوم آن نیز در سال 1362 با شمارگان پنج هزار نسخه و بهای 75 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این کتاب در سال‌های 1367 و 1375 به ترتیب در چهارمین و ششمین انتشار خود هر کدام با شمارگان 10 هزار نسخه منتشر شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

دوازدهمین چاپ جلد نخست "شیوه طراحی" با شمارگان دو هزار نسخه، 428 صفحه مصور (رنگی) و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش در دسترس علاقه‌مندان هنر گرافیک قرار گرفت.