امیر یکه؛ طراح ایرانی ساکن ایتالیا که جمعه نخستین نمایشگاه او در ایران و درگالری ایست افتتاح می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 13 اثر طراحی 50 در 70 به نمایش گذاشته خواهد شد. او درباره فضای این کارها نیز توضیح داد: گرچه دوست ندارم عنوان خاصی یا سبک خاصی برای این آثار قائل شوم اما می‏‌توان گفت این آثار آبستره هستند. فضای آبستره در این کارها لحاظ شده استو بداهه کاری آثار آبستره نیز در این آثار وجود دارد .

این هنرمند همچنین درباره فضای موضوعی نمایشگاه با توجه به اینکه نام آن "به‌پا خیز" است اظهار کرد: این آثار در حقیقت فضاهای هارمونیکی هستند که بر اساس المان‎های طراحی با لحاظ کردن چیزهایی که در جریان مطالعاتم به آنها دست یافتم خلق شده‌اند و در واقع این نقطه به پا خواستن آنهاست.

یکه همچنین درباره اینکه پس از مدت‌ها کار هنری تصمیم گرفته است در ایران نمایشگاه بگذارد نیز گفت: من هیچگاه تصمیم برای کاری نمی‎گیرم همیشه اتفاقی افتاده و من آن را جدی پیگیری کرده‌ام؛ صحبتی با من شد آن را پیگیری کردم و این نمایشگاه شکل شگرفت. البته بسترهایی برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد لازم است؛مسائلی مانند مجموعه آدم‌هایی که کارها را می‎بینند و درباره آنها صحبت می‎کنند. فضای حاکم بر زمان مطالعاتی هنرمند و همچنین زمان حاکم بر شرایط اجتماعی یک کشور که برای پذیرش کارها باید وجود داشته باشد.

وی درباره قیمت‎گذاری آثارش و تفاوت قیمت این آثار در ایران و اروپا نیز اظهار کرد: ایران فضای خودش را دارد و من فضای اینجا را بررسی کردم و بر اساس توان گالری‌دار، کلکسیونر و خریدار ایرانی کارها را قیمت گذاشتم و بر اساس قیمت‎های اروپایی این قیمت‎ها را انتخاب نکردم. پایین‎ترین قیمت این نمایشگاه 3میلیون و نیم است و گرانترین کارم نیز 6میلیون قیمت دارد.

امیر یکه متولد در سال 1351 در تهران متولد شده است. رویکرد اولیه او به هنر با عکاسی، آثار سیاه و سفید و رنگی زیر نظر محمد ستاری در تهران آغاز شد. او همچنین مدتی در استودیوی هنرمند معاصر؛ احمد وکیلی به آموختن و تمرین هنر مشغول شد و در سال 2003 پس از آنکه طراحی و نقاشی را به طور کامل آموخت به ارمنستان رفت و در دوره نقاشی دو هنرمند اهل ارمنستان؛ گریگور آغاسیان و ادوارد واردانیان در آکادمی هنرهای زیبای ایروان نیز به فراگیری هنر مشغول شد. این هنرمند که نخستین نمایشگاه خود را در ایران برپا کرده است تا کنون هفت نمایشگاه انفرادی در ایتالیا و نمایشگاه‎های گروهی بسیاری در ارمنستان و ایتالیا برگزار کرده است.

علاقه‎مندان به دیدن آثار این هنرمند از اول تا 14 شهریور می ‏توانند به گالری ایست واقع در شمیران -درکه- خیابان شهید احمد پور-نبش بن بست گلستان-پلاک2-طبقه همکف مراجعه کنند.

انتهای پیام/65