به گزارش هنرآنلاین؛ شهید ایرج خرم‌جاه که سالها به جای یکی دیگر از همرزمان مفقودالاثرش آرام بخش خانواده ای بود پس از معرفی در برنامه ماه عسل شناسایی شد. در یکی از برنامه های ماه عسل که در ماه رمضان روی آنتن رفت احسان علیخانی از مردم خواست که اگر کسی خبری از خانواده این شهید برگوار دارد اطلاع رسانی کند.

شهید خرم جاه در دیماه 1365 در عملیات "کربلای 5" در شلمچه بر اثر اصابت تیر مستقیم به شهادت رسید اما پیکرش حدود شش ماه به علت شناسایی نشدن ، میهمان معراج الشهدا بود تا برای مأموریتی راهی همدان شود . پیکر این شهید به خاطر تشابه فراوان با محمد جواد زمردیان به خانواده زمردیان در همدان تحویل داده شد و به نام همرزم مفقود خود 4 سال در گلزار شهدای همدان آرمید . پس از پذیرش قطعنامه از سوی عراق و آزادی محمد جواد زمردیان از اسارت ، خانواده زمردیان مزار این شهید را همچنان زیارتگاه خود قرار دادند و برای علو درجات این شهید بزرگوار و یافتن خانواده او دعا کردند تا اینکه در رمضان امسال در برنامه ماه عسل ، آزاده بزرگوار زمردیان به عنوان میهمان حضور یافت و تصویر شهید خرم جاه را در شبکه سه نشان داد . با همراهی دیگر رسانه ها و پیگیری عوامل ماه عسل خانواده شهید خرم جاه او را شناسایی کردند و انتظار 27 ساله آنان پایان یافت .

ایرج خرم‌جاه ششم بهمن‌ماه سال 1351 در روستای «سیبستان» از توابع هشتگرد در استان البرز متولد شد، او نخستین فرزند خانواده خرم‌جاه بود .احسان‌الله خرم‌جاه پدر شهید ، فردی زحمتکش بود اما ایرج در سن پنج سالگی از نعمت پدر محروم شد . ایرج پس از گذراندن دوران کودکی در روستای «پلک‌ردان» (از محله‌های شهر گلسار) به هیئت‌ مذهبی «پراچانی‌های» طالقان که سید بودند ملحق شد، تابستان‌ها را با کار در مشاغل مختلف همچون مکانیکی و شیشه‌بری، کمک خرج زندگی و خانواده بود . مقاطع تحصیلی را یکی پس از دیگری طی کرد و تا سال دوم متوسطه ادامه تحصیل داد، در محافل انس با قرآن کریم هم شرکت می‌کرد به نحوی که در منطقه ساوجبلاغ در زمینه قرائت قرآن موفق به کسب مقام شد.

علاقه زیادی به بسیج داشت تا جایی که گاهی اوقات تا صبح در پایگاه بسیج فعالیت می‌کرد و به محض هجوم رژیم بعثی صدام به خاک ایران اسلامی، در حالی که فقط 14 سال داشت به فرمان امام خمینی (ره) به جبهه اعزام شد.

عوامل برنامه ماه عسل امسال در یک شگفتی دیگر باعث بازگرداندن کودک ربوده شده به آغوش خانواده خود شدند . محمد طاها دو ماه قبل از کالسکه خود در خیابان مجیدیه تهران ربوده شده بود . پس از پیگیری های برنامه ماه عسل و تاثیر این برنامه بر خانواده ای که کودک ربوده شده را بطور غیر قانونی خریده بودند کودک به آغوش خانواده خود بازگشت . خریداران کودک ربوده شده وی را در مسجدی در منطقه نارمک رها کرده بودند و در نامه ای از خانواده محمد طاها حلالیت طلبیده بودند.

پایان پیام/