زینب حاجی‌لو طراح لباس درباره عدم وجود طراحی در حوزه مردان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به عصری که در آن قرار داریم لباس‌های بومی تنها برای مناطق و نواحی کاربرد دارد و استفاده از آن‌ها در شهر چیز جالبی به نظر نمی‌آید. شاید بشود پوشش روز را پوشش بومی ترکیب کرد و از این ترکیب لباس جالبی به دست آورد اما استفاده از این لباس‌ها به طور خاص اصلاً طرح مناسبی نیست.

وی ادامه داد: لباسی که می‌خواهد به عنوان لباس ملی به مردان ما معرفی شود باید طوری باشد که در اجتماع، محیط کار و سایر اماکن عمومی قابل استفاده باشد. زیرا همیشه در همه جای جهان رویکرد مردن رو به سوی پیشرفت داشته و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. ما هم باید لباسی طراحی کنیم که در عین تجدد و نوین بودن درون مایه‌هایی از فرهنگ بومی کشورمان داشته باشد.

حاجی لو افزود: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این لباس اگر می‌خواهد جایگزین کت و شلوار شود باید آنقدر گیرا باشد که مردان به پوشیدن آن ترغیب شوند. این کار نیاز به تبلیغات عمده و تحقیقات گسترده دارد. باید گروهی از طراحان متخصص این کار را در دست بگیرند. طراحانی که کار طراحی لباس مردان حوزه تخصصی کارشان باشد. برگزار کردن یک نظر سنجی هم می‌تواند به ایده پردازی‌های این طرح کمک کند. با نظرسنجی می‌شود فهمید که مردم از چه المان‌هایی در لباس استقبال می‌کنند و چه فاکتورهایی را نمی‌پسندند.

این طراح در پایان تصریح کرد: به عقیده من به این زودی‌ها نمی‌شود کت و شلوار را از رده خارج کرد. زیرا این یک بحث بسیار زمان بر است و به فرهنگ‌سازی طولانی نیاز دارد. مثلاً اگر خاطرتان باشد مدت زیادی طول کشید تا استفاده از کراوات کمرنگ تر شود. طراحان با به کار بردن جا دکمه‌های مخالف و برش‌های متنوع یقه توانستند جایگزین مناسبی برای کراوات پیدا کنند. بحث کت و شلوار هم همین است و برای کمرنگ کردنش باید یک جایگزین خوب برایش پیدا کنیم.

انتهای پیام/31