به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، نشست تخصصی "کاربرد درام در تئاتر کودک و نوجوان" عصر سه شنبه (۲۹ مرداد) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

بر اساس این خبر، این نشست با حضور داوودکیانیان و اردشیر صالح پور از کارشناسان حوزه تئاتر برگزار شد. بهزاد صدیقی به عنوان دبیر در این نشست حضور داشت.

در ابتدای جلسه داوود کیانیان از مرکز ملی اسیتژ ایران که این روزها با چاپ و انتشار کتاب، مجله و برگزاری بازار تئاتر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعال است تشکر کرد و گفت: می توان این پرسش را مطرح کرد که درام چه کاربردی برای تئاتر کودک و نوجوان ندارد؟ در بحث آموزش که تمام مباحث را در برمی گیرد. در پرورش جسم و روان نیز حرف نخست را در آموزش و پرورش می زند.

وی با بیان این که تئاتر یکی از مقوله های گران بهایی است که موجب رشد خلاقیت در کودک و نوجوان می شود، ادامه داد: اگر خلاقیت نباشد جامعه از تمدن دور می افتد. اهمیت خلاقیت به اندازه ای است که رشته ای با عنوان تئاتر خلاق آموزش داده می شود. در حوزه درمان نیز ثابت شده که بحث درام بسیار کارساز است.

این پژوهشگر تئاتر با این توضیح که اگر مسوولان در زمینه درام سرمایه گذاری کنند به لحاظ کاربردی می توانند از آن بهره بردای کنند، اظهار داشت: درام غریب و ضعیف مانده و آن گونه که در خور است مورد استفاه قرار نگرفته. این موضوع فعالیت را مشکل کرده و باید با تسهیلات کامل به آن پرداخت.

کیانیان ادامه داد: به دو شکل شفاهی و کتبی می توان به کاربردهای درام نگاه کرد. از یک منظر دیگر یعنی شکل اختصاصی نیز به کاربردهای درام (هنری، پرورشی، درمانی، آموزشی) می توان پرداخت.

وی افزود: در زمینه شفاهی بچه ها به درام می پردازند و در نمایش و بازی ها به آن توجه می شود. آن ها به نوعی درام را وارد بازی می کنند ولی به شکل شفاهی. با قصه ای ساده، ابتدایی و روان و استفاده از بداهه پردازی ادبیات دراماتیک خلق می کنند بدون این که نیاز به آموزش داشته باشند.درام به شناخت شخصیت، آگاهی به زندگی، رشد خلاقیت، رفع مشکلات زندگی، شناخت دغدغه ها، باز شدن عقده ها، رشد ادبیات و ادبیات نمایشی، خودشناسی، ثبت اندیشه، جامعه شناسی، تخلیه انرژی، آشنایی با هنر نمایشنامه نویسی، درک مسوولیت های اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت کمک می کند.

کیانیان با تاکید بر این موضوع که تئاتری برای نوجوانان وجود ندارد توصیه کرد برای این گروه سنی نمایش نامه های متنوع نوشته و منتشرشود.

در ادامه، اردشیر صالح پور مرکز ملی اسیتژ را مکانی دانست که در راستای تکوین تئاتر کودک و نوجوان با اهداف استراتژیک و مباحث نظری و حضور در عرصه های عملی تئاتر کودک و نوجوان قدم های مثبتی برداشته است.

انتهای پیام/53