آزاده شولی؛ هنرمند مجسمهساز و سفالگر در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره وضعیت و جایگاه سفال کاربردی در سالهای اخیر گفت: من از سال 82 کار روی سفال کاربردی را آغاز کردم. در آن سالها وضعیت اصلا به این شکل نبود و کمتر کسی سراغ خرید سفال میرفت و تنها آدمهای خاصی که در گالریها رفت و آمد داشتند این محصولات را خریداری میکردند. شرایط کنونی متفاوت است؛ شاید بتوان گفت این روزها سفال مد شده است و وقتی چیزی مد شود همه برای خرید ان هجوم میآورند.
وی با بیان این موضوعات افزود: البته این هجوم باعث نشده تا جریان تولید سفال کاربردی دچار خلل شود یا سطح کارها پایین آید. سرامیک تنوع رنگ، تنوع طرح و پیشینه بسیار زیادی دارد و به همین دلیل هر روز در حال پیشرفت است. طراحیهای آثار بسیار عالی است و من شاگردانم را نیز تشویق میکنم تا با فکر بهتر، طرحها و متریال جدید کار کنند. به واقع هیچ وقت فکر نمیکردم سفال این قدر پیشرفت کند.
این هنرمند با بیان اینکه سفالهای سنتی در همان سطح اولیه خود باقی ماندهاند گفت: فرم و متریال کارهای سنتی به همان شکل قبل است و این موضوع مخاطب را خسته کرده است درحالیکه سرامیک و سفال جدید آن قدر شاخههایش مختلف است که انتهای ندارد و هر روز نیز در حال رشد است.
شولی درباره این موضوع که کارهای کاربردیاش را چند بار و تا چه مدت میسازد توضیح داد: ما در کارگاهمان 98 مدل کار تولید میکنیم و دوباره تولید شدن هرکدام بستگی به استقبال دارد، گاهی خود فروشگاه به ما میگوید که کاری را دیگر تولید نکنید و گاهی یک کار که مثلا 4 سال است ساخته میشود و خودم از آنخسته شدهام هنوز سفارش دارد.
وی درباره نکات مهم در خلقسفال کاربردی نیز گفت: دانستن طراحی از مهمترین اصول است. من همیشه به شاگردانم توصیه میکنم که پیش از آموختن سفال طراحی یاد بگیرند زیرا پایه هر اثر هنری بر طراحی استوار است.
این سفالگر همچنین درباره اهمیت تولید آثار کاربردی اظهار کرد: وجود سفال کاربردی سطح فرهنگ را ارتقا میدهد. وقتی شما یک کار خوب و حرفهای که رنگ و فرم درستی دراد بخرید و آن را ببینید در شما تاثیر مثبتی دارد. از سوی دیگر رواج آثار کاربردی و آشنایی مردم با آنها در بلند مدت موجب میسود که استقبال به کارهای نمایشگاهی نیز بیشتر شود. انتهای پیام/ 65/