آزاده شولی؛ هنرمند مجسمه‎ساز و سفالگر در گفت‎وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره وضعیت و جایگاه سفال کاربردی در سال‌های اخیر گفت: من از سال 82 کار روی سفال کاربردی را آغاز کردم. در آن سال‎ها وضعیت اصلا به این شکل نبود و کمتر کسی سراغ خرید سفال می‌رفت و تنها آدم‎های خاصی که در گالری‎ها رفت و آمد داشتند این محصولات را خریداری می‎کردند. شرایط کنونی متفاوت است؛ شاید بتوان گفت این روزها سفال مد شده است و وقتی چیزی مد شود همه برای خرید ان هجوم می‎آورند.

وی با بیان این موضوعات افزود: البته این هجوم باعث نشده تا جریان تولید سفال کاربردی دچار خلل شود یا سطح کارها پایین آید. سرامیک تنوع رنگ، تنوع طرح و پیشینه بسیار زیادی دارد و به همین دلیل هر روز در حال پیشرفت است. طراحی‌‎‌های آثار بسیار عالی است و من شاگردانم را نیز تشویق می‎کنم تا با فکر بهتر، طرح‎ها و متریال جدید کار کنند. به واقع هیچ وقت فکر نمی‎کردم‌ سفال این قدر پیشرفت کند.

این هنرمند با بیان اینکه سفال‌های سنتی در همان سطح اولیه خود باقی مانده‎اند گفت: فرم و متریال کارهای سنتی به همان شکل قبل است و این موضوع مخاطب را خسته کرده است درحالیکه سرامیک و سفال‌ جدید آن قدر شاخه‌هایش مختلف است که انتهای ندارد و هر روز نیز در حال رشد است.

شولی درباره این موضوع که کارهای کاربردی‌اش را چند بار و تا چه مدت می‎سازد توضیح داد: ما در کارگاهمان 98 مدل کار تولید می‎کنیم و دوباره تولید شدن هرکدام بستگی به استقبال دارد، گاهی خود فروشگاه به ما می‎گوید که کاری را دیگر تولید نکنید و گاهی یک کار که مثلا 4 سال است ساخته می‌شود و خودم از آنخسته شده‎ام هنوز سفارش دارد.

وی درباره نکات مهم در خلقسفال کاربردی نیز گفت: دانستن طراحی از مهم‎ترین اصول است. من همیشه به شاگردانم توصیه می‎کنم که پیش از آموختن سفال طراحی یاد بگیرند زیرا پایه هر اثر هنری بر طراحی استوار است.

این سفالگر همچنین درباره اهمیت تولید آثار کاربردی اظهار کرد: وجود سفال کاربردی سطح فرهنگ را ارتقا می‎دهد. وقتی شما یک کار خوب و حرفه‎ای که رنگ و فرم درستی دراد بخرید و آن را ببینید در شما تاثیر مثبتی دارد. از سوی دیگر رواج آثار کاربردی و آشنایی مردم با آنها در بلند مدت موجب می‌سود که استقبال به کارهای نمایشگاهی نیز بیشتر شود.   انتهای پیام/ 65/