به گزارش هنرآنلاین، فهرست نهایی نامزدها روز ۱۰ ماه سپتامبر (19 شهریورماه) اعلام می‌شود و برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی روز ۱۵ اکتبر امسال معرفی خواهد شد.

بنابر این گزارش، جیم کریس که ۶۷ سال دارد، مسن‌ترین نویسنده و النور کاتن ۲۷ ساله جوان‌ترین نویسنده در این فهرست هستند. کتاب ۸۳۲ صفحه‌ای او که در سپتامبر امسال منتشر می‌شود یکی از بلندترین کتاب‌ها در این فهرست است. جیم کریس پیش از این برای رمان "قرنطینه" در سال ۱۹۹۷ میلادی و کالوم توبین نیز در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ میلادی دوبار نامزد جایزه شده بود.

هفت نفر از این سیزده نویسنده، زن هستند و سه نفر از آنها، بولاوایو، هریس و رایان - با نخستین کتاب‌های خود نامزد این جایزه شده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی چهار نویسنده با نخستین کتاب‌هایشان به فهرست نامزدها راه یافته بودند. آخرین نویسنده‌ای که با نخستین کتابش برنده جایزه بوکر شد، آراویند آدیگا بود با رمان "ببر سفید"، در سال ۲۰۰۸میلادی.

جومپا لاهیری، دیگر نویسنده شناخته ‌شده در این فهرست، که پیش از این با مجموعه داستان "مترجم دردها" برنده جایزه پولیتزر شده، با رمان "زمین پست" که روز ۲۶ ماه سپتامبر (4 مهرماه) منتشر خواهد شد، برای نخستین بار نامزد جایزه بوکر شده است.

به نوشته بی.بی.سی، رابرت مک فارلین، رئیس هیئت داوران می‌گوید: "تنوعی بسیار جالب از نظر جغرافیایی، فرم، طول و موضوع در این آثار وجود دارد." به گفته او این سیزده رمان، گستره ای از سبک سنتی تا تجربی، از قصه های مربوط به قرن اول پس از میلاد مسیح تا دوران معاصر، از رمان ۱۰۰ صفحه‌ای تا ۱۰۰۰ صفحه‌ای، و از شانگهای تا منطقه هندون لندن را دربرمی‌گیرند.

رمان هزار صفحه‌ای در این فهرست تریلر جنایی "شکارها" نوشته ریچارد هاوس است که این گونه توصیف شده است: "چهارکتاب مرتبط با هم که داستان‌هایش در سراسر دنیا رخ می‌دهد- از عراق تا ناپل و از ریمس تا نیویورک."

این کتاب علاوه بر شکل سنتی کاغذی، به شکل کتاب الکترونیکی که حاوی ویدئو و فایل های صوتی هم هست، منتشر خواهد شد.

امسال چهل‌وپنجمین سال جایزه بوکر است. این جایزه در سال ۱۹۶۹ میلادی تاسیس شد. جایزه ادبی من‌بوکر که به اختصار، بوکر خوانده می‌شود، مهم‌ترین جایزه ادبی سالانه بریتانیاست که به بهترین رمان نوشته شده به زبان انگلیسی به قلم نویسندگان جامعه کشورهای مشترک المنافع و ایرلند تعلق می‌گیرد.

برنده این جایزه ۵۰ هزار دلاری روز ۱۵ ماه اکتبر (23 مهرماه) در مراسمی در گیلدهال لندن معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/32/