به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ نمایشگاه عکس های رجال قاجار از 19 تیرماه در عکسخانه شهر برپا شده است. این 40 عکس که ابعاد مختلفی دارند از گنجینه موزه عکسخانه شهر انتخاب شده اند بیشتر عکس های این مجموعه پرتره های از شاهان و چهره سیاسی قاجار از جمله مظفرالدین شاه، ناصرالدین شاه و فتح عللی شاه هستند.

همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه کتاب عکس ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکس ایتالیایی از سوی انتشارات میردشتی منتشر شده است.

کتاب " ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی " به کوشش مژگان طریقی و با گفتاری از شهریار عدل و محمد ستاری منتشر شده است.

لوئیجی مونتابونه هنرمند عکاس، از خاندانی بود که همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهمترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه ای بخشید. تاریخ تولد مونتابونه دانسته نیست. وی در سال 77-1276 قمری معادل با سال 1860 میلادی استودیوی عکاسی خود را در تورین گشود.

پس از رونق گرفتن کارش، شعباتی از عکاسخانهْ خود را پس از سال 1870، در شهرهای میلان،‌فلورانس و رم افتتاح کرد. مژگان طریقی گردآورنده این اثر در مقدمه کتاب نوشته است .آلبوم فوق شامل 71 قطعه عکس از مونتابونه است که با اندک تفاوتی در عکس ها در سه نسخه به چاپ رسیده است.

دو نسخه ازآن درگنجینه کاخ گلستان که 62 قطعه عکس دارد و یک آلبوم که درموزه مارچیانای شهرونیزنگهداری می شود. هر آلبوم بنا بر اهدای آن به افراد مختلف عکس هایی اضافه یا کم شده است. در آلبوم موجود در کاخ گلستان عکسی از بانوان موجود نیست در حالی که در آلبوم فوق چهارقطعه عکس از بانوان گنجانده شده که سه نفرآنها ایتالیایی و یک عکس از بانوان ارامنه اهل تفلیس است. عکس های دیگر با مضامین: مناظرشهری، فرهنگ اجتماعی مردم، بناهای تاریخی، مرمت و بازسازی بناها و پوشش مردم، سلسله مراتب اجتماعی وطبقاتی مردم ومشاغل، فضاهای مختلف که نشانگر ارزش و رتبه شغلی وخانوادگی آنها است عکاسی شده است.

برخی از عکس ها به طور هنرمندانه ای رنگ شده اند که به اصطلاح آن را " دست رنگ " می گویند، که در دو نسخه سیاه و سفید و رنگ شده در آلبوم موجود است .

کتاب" ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی "با مقدمه شهریار عدل، محمد ستاری و بازخوانی و تصحیح ایرج افشار، به کوشش مژگان طریقی توسط انتشارات میردشتی در شمارگان 2000 نسخه و در قالب 190 صفحه به شکل عکس دار و چهار رنگ، در دو زبان پارسی و انگلیسی با کاغذ گلاسه به چاپ رسیده است.

موزه عکسخانه شهر همه روزه از ساعت نه تا 13:30 میزبان علاقمندان است. موزه روزهای جمعه جمعه ها و ایام تعطیل تعطیل است.

انتهای پیام/

320