مسعود فاضلی مقدم؛ کاتب قرآن و ثلث نویس، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین، درباره وضعیت کتابت قرآن در سال‎های اخیر گفت: اکنون چند سالی است که دارالکتابه قرآن کریم، در حال رونق بخشیدن به کتابت قرآن در دو خط ثلث و نسخ است. با این حال به عنوان یکی از مدرسان این مرکز معتقدم ترغیب و تشویق خوشنویسان به کتابت قرآن مانند هر کار دیگری نیاز به بودجه دارد. در دورانی که ما در ان هستیم خوشنویسان نیز مانند همه مردم گرفتار تامین نیازهای نخستین زندگی هستند و نمی‎توان از آنان انتظار داشت کار خاصی را انجام دهند.

وی ادامه داد: دارالکتابه یا سازمان تبلیغات اسلامی مراکزی هستند که می‏ توانند به خوبی در این زمینه فعالیت کنند اما باید برای آنها برنامه و بودجه مشخص تعریف شود تا به صورت هدفمندی به کتابت قرآن مشغول شوند زیرا انجام کارهای مقطعی نتیجه بخش نخواهد بود.

این ثلث نویس با بیان اینکه دارالگتابه با کمترین امکانات خود را زنده نگه داشته است اظهار کرد: یک بار دارالکتابه برای کتابت جزء 30 قرآن مسابقه‎ای گذاشت و به 10 کاتب نفری یک میلیون تومان جایزه داد، استقبال خوبی هم از این مسابقه شد، متاسفانه ما امکاناتی در همین حد نیز نداریم تاخوشنویسان را به کتابت تشویق کنیم.

فاضلی مقدم درباره چاپ و ترویج بیش از اندازه قرآن‌هایی به خط عثمان طه و نبود قرآنی برای استفاده روزمره به خط کاتبان ایرانی گفت: ما خودمان خوشنویس داریم و بنا به طبع خودمان قرآنی که می‎نویسیم بسیار خواناست. اصولا در هر آب و هوایی و در میان هر قوم و ملتی خطی رواج پیدا می‎کند که با آن مردم هماهنگی داشته باشد، مثلا اعراب قرآن را بدون اعراب گذاری می‎تویسند و توانایی خواندنش را نیز دارند این خط با نسخی که ما می‌نویسیم متفاوت است. حال ما خطی را وارد کشور کرده‌ایم که به سلیقه و فرهنگ ما ربطی ندارد و حتی خواندنش برای ما سخت است.

وی درباره اینکه ابتدا چه زمانی قرآن عثمان طه وارد کشور شد نیز توضیح داد: در همه مسابقات حفظ و قرائت از قرآن خط عثمان طه استفاده می‌شود. قاریان ما چون قرآن را حفظ نیستند مجبور بودند از روی این قرآن بخوانند و خوب خواندن این نوع نسخ در آن زمان برای آنها دشوار بود به همین دلیل تعداد محدودی از این قرآن توسط اوقاف برای استفاده قاریان و آشنا شدن با آن در کشور منتشر شد و بعد دیگران فکر کردند چه کار خوبی و کار به ایجا کشیده شد شما هیچ قرآن جیبی جز خط عثمان طه در بازار پیدا نمی‎کنید.

انتهای پیام/ 65/