به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، موزه هنرهای معاصر آبادان آذر ماه 1382 با ابتکار خسرو نشان، مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد خوزستان، در یک مجموعه فرهنگی تفریحی موسوم به پارک بازسازی افتتاح شد.

تجهیز و مدیریت این موزه را مؤسسه هنرهای تجسمی کشور وابسته به موزه هنرهای معاصر تهران برعهده داشت. مجموعه آثار موجود در این موزه را نیز همین مؤسسه خریداری کرد، یک کارشناس هنری و یک کارمند اداری- مالی در این موزه مشغول به‌کار شدند و چندین برنامه هنری ازجمله نمایش آثار هنرمندان کشوری و استانی به اجرا در آمد. با رفتن دکتر خسرو نشان از ارشاد خوزستان، آرام آرام اجرای برنامه‌های فرهنگی در موزه هنرهای معاصر کمتر شد. پس از 2سال مؤسسه هنرهای تجسمی کشور، مدیریت این موزه را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان سپرد. دوران افول موزه هم از همین زمان آغاز شد. اواخر سال 1386 موزه به‌مدت 2 هفته تعطیل و در محل آن، نمایشگاه مبلمان برگزار شد.

مسئولان ارشاد آبادان در برابر انتقادات رسانه‌ها ابراز کردند که از درآمد حاصله برای تجهیز موزه استفاده خواهند کرد، اما پس از اتمام نمایشگاه مبل، این موزه دیگر گشایش نیافت و تابلوهای ارزشمند اساتید نقاشی کشور در گوشه و کنار تالار موزه رها شدند. مدیریت ارشاد آبادان تاکنون در برابر اظهار نگرانی علاقه‌مندان واکنش مناسبی نشان نداده و حتی حاضر نشد توضیحاتی درباره این موزه به خبرنگار هنرآنلاین بدهد، و تنها به بیان این مسئله بسنده کرد که این موزه در حال حاضر مدیر مشخصی ندارد و توسط ارشاد آبادان اداره می‌شود.

بر این اساس واقعیت امر را از مدیر کل ارشاد خوزستان جویا شدیم.

حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، در این بارهربه خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه از آثار خوبی در گنجینه خود برخوردار بوده است، اما به علت نگهداری نامناسب این آثار آسیب دیده‌اند. در این زمان آثار آسیب دیده به استان منتقل شده است و پس از مرمت دوباره به موزه هنرهای معاصر آبادان عودت داده می‌شود.

به گفته حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، مدیر کل ارشاد خوزستان، این مجتمع در طرح بازسازی دوران جنگ بنا نهاده شد. اما مکان یابی آن مناسب نبوده و کار ساختمانی و مهندسی خوبی روی آن صورت نگرفته بوده است و همین مسئله موجب شد در سال 85 قسمتی از این بنا نشست کرد. سال 89، همزمان با آغاز مدریت وی در ارشاد خوزستان، با اعتباری 279 میلیون تومانی، این مجتمع بازسازی شد و در سال 90 با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری ارشاد اسلامی طی نمایشگاه دفاع مقدس افتتاح شد.

مدیرکل ارشاد آبادان بیان کرد هم اکنون این موزه به امکانات لازم از جمله سیستم سرمایشی، نور کارشناسی شده مناسب برای آثار تجسمی و فضای نمایشگاهی مطلوب مجهز است و این قابلیت را دارد تا نمایشگاه های ملی و بین‌المللی را تا ظرفیت 100 اثر را برگزار کند. همان‌گونه که جشنواره ملی دفاع مقدس در این موزه برگزار شد و منتخب آثار برخی از جشنواره های ملی هم به این موزه برای بازدید علاقه‌مندان فرستاده می‌شوند.

به گفته وی، تا کنون در این موزه چندین نمایشگاه نقاشی، طراحی، کاریکاتور و دفاع مقدس برگزار شده است و استعداد کلاس‌های آموزشی مختلف هنری نیز در این مرکز وجود دارد.

همچنین بیش از 70 اثر هنری شامل تابلوهای نقاشی بزرگان کشور در موزه هنرهای معاصر آبادان موجود است که در میان این آثار، تابلوهایی از پرویز کلانتری، کاظم چلیپا، مرحوم جعفر روح‌بخش، حبیب صادقی، دکتر فدوی، دکتر ضرغام، محمود زنگنه و تابلوهایی منسوب به هانیبال الخاص دیده می شود.

شایان ذکر است، محمود شالویی رئیس وقت مرکز هنرهای تجسمی ارشاد در روز بازگشایی این موزه عنوان کرده بود: برنامه‌ریزی مناسب و جدی برای فعالیت موزه هنرهای معاصر آبادان می‌تواند فضای مناسبی را برای هنرمندان و برای مردم استان فراهم کند و مرکز هنرهای تجسمی نیز برای ارائه آثار جهت برپایی نمایشگاه در موزه آبادان حمایت می‌کند.

انتهای پیام/38