به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری هنر ایران، نشست خبری رئیس موزه هنرهای معاصر ایران صبح امروز (دوشنبه 24 تیرماه) با حضور احسان آقایی؛ مدیر موزه هنرهای معاصر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

آقایی در اغاز این نشست درباره فعالیت‌های اخیر موزه گفت: در سال گذشته فعالیت‎های موزه در شرایطی خوب در حال انجام است. در 6 ماهه دوم سال یکی از مهم‎ترین برنامه‌های ما برگزاری نمایشگاه هنر سقاخانه است که از 29 مرداد افتتاح می‌شود.

وی درباره اهمیت جنبش سقاخانهاظهار کرد: سقاخانه جنبشی خودجوش بود که در پاسخ به هنر مدرن پدید آمد زیرا هنر مدرن پایگاه مردمی نداشت درحالیکه هنر سقاخانه‌ای از دل زندگی مردم پدید آمده بود. در دهه 30 برای نخستین بار باورهای مردم عامه را در قالب هنر مدرن و به شکل هنر سقاخانه پدید آمد و ما در این نمایشگاه آثار این دوران تا روزگار کنونی را به نمایش خواهیم گذاشت.

آقایی با بیان اینکه دبیر این نمایشگاه مهدی حسینی است گفت: این نمایشگاه تا آبان ادامه دارد. ما در این نمایشگاه روندتاریخی حوزه هنری ملی و دینی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مدیر موزه هنرهای معاصر برنامه بعدی موزه را نمایشگاه محرم اعلام کرد و افزود: در این نمایشگاه آثار هشت هنرمند در هشت گالری به نمایش در خواهد و در کنار آن اینستالیشن با درونمایه محرم نیز وجود خواهد داشت. البته دبیر این نمایشگاه هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که پس از تعییتن دبیر به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

وی همچنین درباره نمایشگاه پیشگامان هنر انقلاب که همزمان با جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار خواهد شد نیز توضیح داد: از سه سال قبل برنامه داشتیم که نمایگاهی با این عنوان برگزار کنیم که در جشنواره تجسمی فجر سال 92 این اتفاق خواهد افتاد. تلاش ما این است که این نمایشگاه در حد نمایشگاه هنرمندان نوگرای ایران باشد. احتمالا در این نمایشگاه آثار دو هنرمند حوزههنر انقلاب به نمایش درخواهد آمد که البته هنوز به شکل دقیق مشخص نیست.

آقایی درباره این نمایشگاه که قرار است به مدت سه ماه برگزار شود، افزود: متاسفانه ارزش هنر انقلاب به درستی شناخته نشده است؛ از هنر و هنرمندان این حوزه تجلیل شده است اما هنر انقلاب به شکل هنری و ایدئولوژیک بررسی نشده است. البته منظور از جنبه هنری این است که جدا از دیدگاه‌های آرمانی، هنرمندان حوزه هنر انقلاب از این جهت که جریان‌ساز بوده است یا خیر بررسی شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره مرمت آثار موجود در گنجینه موزه نیز اظهار کرد: از سال قبل کار مرمت آثار ایرانی و خارجی موزه آغاز شده است. در حال حاضر تمرکز ما روی آثار داخلی است که آقای بنک دار مشغول کار روی آنها هستند؛ البته هنرمندان خارجی بنیاد دارند که کار مرمت آثار آنان را انجام می‎دهند. ما حتی در مورد مرمت کارهای امانی نیز کوتاهی نمی‎کنیم و تلاش می‎کنیم آثار را به درستی نگهداری کنیم.

وی از پخش آثار مسعود کیمیایی در دوره جدید فعالیت‎های سینما تک موزه خبرداد و گفت: قرار است در قالب یک هفته فیلم آثار مسعود کیمیایی به نمایش گذاشته شود ؛ برای این کار رایزنی‌های اولیه با آقای کیمیایی انجام شده است و پس از برگزاری نشستی با ایشان احتمالا در مورد پخش آثار پیش از انقلاب ایشان نیز به توافق خواهیم رسید.

آقایی همچنین درباره فعالیت مستقل انتشارات موزه هنرهای معاصر نیز اظهار کرد: تا پیش از این کتاب‌های موزه از طریق انتشارارات موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر می‎شد که متاسفانه کیفیت این آثار چندان رضایتبخش نبود به همین دلیل ما انتشارات موزه را به صورت مستقل در اختیار گرفتیم که حاصل نخستین فعالیت آن نیز کتاب مجموعه آثار گونتر اوکر است.

مدیر موزه هنرهای معاصر درباره فعالیت‎های بین‎المللی این مرکز نیز گفت: بخش بین‎المللی موزه با استاندارد خوبی کار می‌کند و با هنرمندان، مقامات و سفارتخانه‎ها به خوبی همکار یداریم. همچنین در صورت ایجاد توافق قصد داریم برای پاییز 2014 نمایشگاهی از آثار عکاس مستند اجتماعی؛ استیو مک گوری داشته باشیم.

وی افزود: همچنین سه درخواست برای امانت آثار هنرمندان خارجی مانند پیکاسو داریم و قرار است تابلوهای نقاش و مدلش و همچنین پنجره باز روی به خیابان همکاری‌هایی انجام شود.

آقایی در بخش پرسش و پاسخ و درباره اعزام هنرمندان به سیته نیز توضیح داد: افرادی که به این جشنواره اعزام می‎شوند باید حداقل 90 امتیاز را از مجموه 200 امتیاز داشته باشند. افرادی که امیتاز آنها زیر 170 باشد تنها آتلیه در اختیار خواهند داشت اما هزینه سفر بر عهده خود ایشان خواهد بود. اما افرادی که امتیاز شان بالای 170 باشد علاوه بر آتلیه کمک هزینه سفر به سیته را نیز دریافت خواهند کرد.

مدیر مزوه هنرهای معاصر درباره عدم حضور ایران در بینال ونیز هم اظهار کرد: ما مکانی را برای 4 سال در اختیار داشتیم اما قرار داد ما برای اجاره این مکان به اتمام رسیده است و در شرایط کنونی امکان تمدید نداریم. به هر حال هنر یک کالای لوکس محسوب می‎شود ، همیشه تابع شرایط اقتصادی است و در بحران‎های اقتصادی نیز همیشه اولین ضرر به هنر وارد می‎شود. ما برای رفتن به ونیز حداقل 500 میلیون تومان بودجه نیاز داشتیم در حالیکه از 6 میلیاردتومان بودجه مرکز تجسمی ما تنها 2میلیارد دریافت کرده‎ایم و واقعا توقع حضور در ونیز در این شرایط درست نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ بخشی از موزه به صورت نمایشگاه دائمی و البته چرخشی درنمی‎آید نیز گفت: فضای موزه هنرهای معاصر به شکلی است که همه گالری‌های آن با هم ارتباط معنایی دارد و اصلا جالب نیست که هر گالری آن یک موضوع خاص را بیان کند.

آقایی درباره این موضوع که چرا موزه با هنرمندان برجسته معاصر کار نمی‎کند نیز گفت: این موضوع درست نیست چون ما خودمان به چند هنرمند پیشنهاد همکاری دادیم اما اما پاسخی شنیدیم این بود که ما با تو مشکل نداریم با دولت مشکل داریم.ما در شرایطی هستیم که هنرمندان خودشان خودسانسوری می‎کنند. به هر حال ما نمی‏توانیم هنرمندان را مجبور کنیم نمایشگاه بگذارند. البته بعد از اتفاقات سال 88 نیز شاید نتوانیم با تعداد انگشت شماری از هنرمندان کار کنیم اما واقعا مشکلی برای کار با هنرمندان نامدار کشور نداریم. امیدوارم هنرمندان از این فضا خارج شوند و تفکر مدیران نیز تغییر کند.

انتهای پیام/ 65