اصغر جاشویی، نوازنده و مدرس ساز نی انبان در بوشهر، درباره این ساز به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سازهای محلی در بوشهر طرفداران بسیاری دارد و جوانان بسیاری علاقه مند برای فراگیری این سازها هستندند، تا جایی که می‌توان گفت اگر هنرجویان ساز ویولن 100 نفر باشند، هنرجویان ساز نی انبان من 300 نفر هستند.

وی افزود: این علاقه‌مندی تا جایی پیش می‌رود که من نمی‌توانم پاسخگوی هنرجویان خود باشم و به آن‌ها برای ماه های بعد نوبت می‌دهم.

جاشویی دلیل بالا بودن علاقه‌مندان سازی چون نی انبان را این دانست که در تمامی شهرهای جنوبی سازهای یکسان استفاده می‌شود و به طور مثال، نی انبان در بوشهر، آبادان، از خوزستان گرفته تا بندرعباس و تمامی روستاهای اطراف طرفدار دارد.

وی توضیح داد: مردم بوشهر با صدای ساز نی انبان زندگی می‌کنند، حال و هوای این ساز در خانه تمام بوشهری‌ها هست.

این نوازنده و مدرس ساز نی انبان درباره روش تدریس این ساز گفت: آموزش این ساز سینه به سینه از نسل‌های قبل تا به امروز رسیده و به صورت عملی و شفاهی تدریس می‌شود. اما من این آمورش را حرفه ای تر کرده‌ و آن را به صورت اتودی ساده روی کاغذ در آورده ام.

وی افزود: این روش تا به حال در زمینه آموزش ساز نی انبان رخ نداده بود و باعث ساده شدن فراگیری آن می‌شود. اما قصد ندارم آن را به صورت کتاب منتشر کنم،

جاشویی گفت: این سازها در زمان‌های خیلی قدیم از کشورهای دیگر به ایران آمده و با تغییراتی امروزه استفاده می‌شود. نوازندگی آن هم از ابتدا به صورت بداهه بوده که هرکسی برای خودش امتحان می‌کرده و بالاخره آهنگی را می‌نواخته است. من این سازها را تدریس می‌کنم تا فرهنگ‌سازی شود و موسیقی بومی خشک و فراموش نشود.

اصغر جاشویی از 13 سالگی با نی انبان آشنا شده و آن را فرا گرفته است. او تا کنون آلبوم های مختلف موسیقی را تولید کرده و کنسرت‌های متعددی نیز برگزار کرده است.

انتهای پیام/38