به گزارش هنرآنلاین، عبدالحسین لاله؛ عضو هیئت علمی و رییس گروه چند رسانه‌ای فرهنگستان هنر هدف از برگزاری کارگاه‌ شش ماهه" نقد آثار نمایشی سینما، تئاتر و تلویزیون" را تقویت بنیه نقد در این آثار بیان کرد و اظهار داشت: هدف اصلی‌ این کارگاه تقویت بنیه نقد در آثار نمایشی شامل تئاتر، تلویزیون و سینما است. در حقیقت ما در زمینه نقد این آثار آنقدر دچار فقر و ضعف هستیم که چنانکه این کارگاه در نهادهای مختلف همزمان نیز برگزار شود نه تنها نفی کننده یکدیگر نخواهند بود بلکه کامل کننده هم نیز هستند.

وی درخصوص ویژگی این کارگاه تصریح کرد: به دلیل پیشینه غنی که فرهنگستان هنر در حوزه‌های مطالعاتی فرهنگ و هنر دارد، می‌تواند به غنای این کارگاه کمک کرده و از داشته‌های فرهنگ بومی در نقد آثار استفاده کند. به بیان دیگر آنچه امروز منتقدین به لحاظ قانون نقد به آن توجه می‌کنند، تنها ترجمه بخشی از آن مبانی نقدی است که در غرب وجود دارد. یعنی کتاب‌های حوزه نقد در ایران انگشت‌شمار است؛حال آنکه تعداد بسیاری کتاب در حوزه نقد در غرب نوشته شده است. همچنین کیفیت منابعی که در ایران وجود دارد به دلیل شیوه ترجمه متون، دارای مطلوبیت کامل نیست. البته لازم است که در این کارگاه علاوه بر منابع بکر، ویژگی‌های فرهنگ بومی نیز مورد توجه قرار گیرد.

لاله چگونگی برگزاری این کارگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: هدف اصلی ما آموزش شیوه‌های نقد است و نمی‌خواهیم تئوری تدریس کنیم؛ زیرا فرض ما بر این است که فارغ‌التحصیلان و دانشجویان با مبانی این کار آشنا هستند. بنابر این آن‌ها را مستقیما درگیر کار عملی می‌کنیم. به عنوان مثال جمع آوری نقدهایی که در رابطه با سریال امام علی (ع) تاکنون منتشر شده به ما این امکان را می‌دهد که نخست به هنرجویان آگاهی دهیم که وضعیت نقد در کشور ما چگونه است و سپس نقد مطلوب را که متاثر از فرهنگ بومی و جهانی است برای آن‌ها شرح دهیم.

وی وضعیت نقد در دانشگاه‌ها را بسیار بغرنج دانست و افزود: متاسفانه در دانشگاه‌ها نقد از جایگاه خوبی برخوردار نیست و واحدهای درسی که برای دروس عمومی ارائه می‌شوند به مراتب بیشتر از دروس ارائه شده در حوزه نقد است. همچنین استادانی که در این عرصه می‌توانند تدریس نمایند، بسیار اندک‌اند.

وی وضعیت نقد در کشور را چالش برانگیز و برخی اوقات بر اساس روابط عنوان کرد و افزود: به نظر من منتقد، تعریف روشنی دارد یعنی او قضاوت کننده عادلی است که قرار است آینه‌ای پیش روی هنرمند و تماشاگر قرار دهد و در این تعامل ما یاد می‌گیریم که به چه اثری خوب بگوییم، ضمن آنکه هنرمند نیز به کاستی‌های خود واقف می‌شود و در جهت رفع آن می‌کوشد؛ حال آنکه این تعریف در کشور ما صدق نمی‌کند.. چنانکه در نقدها مشاهده می‌شود که اثری یا به شدت ستایش شده یا برعکس به شدت سرکوب می‌شوند که حاکی از اندیشه‌ و رای و برداشت شخصی منتقد بوده و خلاف اصولیست که در دنیا رایج است. در اینجا منتقد سعی دارد به هنرمند ارائه روش و توصیه نماید و خود را جای هنرمند قرار دهد؛ حال آنکه این امر در دنیای نقد جایی ندارد و همین کاستی ‌ها اغلب، هنرمند و منتقد را به چالش می‌کشاند که سودی هم برای جامعه هنری نخواهد داشت.

عبدالحسین لاله در تشریح خصوصیت یک منتقد خوب گفت: " منتقد با بررسی پیش زمینه‌های یک اثر باید به تحلیل درست آن بپردازد و این امر تنها با آگاهی از فرهنگ و ادبیات بومی امکانپذیر است. پایین بودن قدرت تشخیص هنرمندان از حوزه‌های مطالعاتی فرهنگ خود، یعنی عدم شناخت زبان ناب فردوسی، حافظ، خیام، شبیر خاقانی، صناعی غزنوی، مولانا و دیگران که متعلق به فرهنگ ما هستند موجب عدم درک هنرمند خواهد شد. به عنوان مثال چنانکه اگر کسی مولانا را نشناسد نمی‌تواند به تحلیل آثار کیارستمی بپردازد و یا چگونه می‌خواهد به تحلیل خانه دوست کجاست بدون شناخت سپهری دست بزند و یا شیوه آهنگینی که بیژن مفید و ابراهیم گلستان که متاثر از آثار سعدی است را درک نماید. باید متوجه باشیم که در دهه 60 نیستیم که به یک سری کلی گویی بپردازیم.

وی در زمینه ادامه این کارگاه‌ها افزود: فرهنگستان هنر سعی دارد تا با برگزاری سه دوره شش ماهه این کارگاه‌ها، به تربیت نسلی از منتقدین بپردازد که بر طبق شیوه‌های بنیادین به نقد آثار بپردازد تا انشاء الله بتوانیم شاهد نقد‌هایی به مراتب قوی‌تر در حوزه آثار نمایشی باشیم.

لاله پرداخت شهریه و ارائه مدرک معتبر را راهی برای ادامه کارگاه بیان کرد و اظهار کرد: تاکنون فرهنگستان هنر در قبال برگزاری کارگاه‌ها شهریه‌ای از هنرجویان دریافت نمی‌کرد و همین امر سبب می‌شد تا هنرجو خود را موظف به حضور مستمر در کارگاه‌ها نداند. اما به دلیل اهمیت حضور هنرجو شهریه‌ای به میزان 400 هزار تومان برای هر دوره شش ماهه دریافت می‌شود که پس از گذراندن سه دوره کارگاه، مدرک معتبری از سوی فرهنگستان‌هنر به وی اهداء خواهد شد.

علاقه‌مندان با در دست داشتن دو قطعه عکس، کپی و ارائه کارت شناسایی معتبر، پرداخت شهریه می‌توانند در این کلاس‌ها ثبت نام کنند.

این کارگاه از اول مرداد تا پایان دی‌ماه سالجاری در روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته، ساعت 16 تا 30/18 در ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از تقاطع طالقانی، شماره 1552 برگزار می‌شود. انتهای پیام/ 65/32