به گزارش هنرآنلاین، اصغر امیرنیا در ارتباط با جزئیات طرح تاسیس موزه گالری‌ها افزود: موزه گالری ها موزه های خصوصی و تخصصی هستند که در قالب یک موسسه هنری تک منظوره فعالیت می کنند. این موسسه ها را می توان موزه نامید چون مجموعه ای از آثار هنری در آن نگه داری ومحافظت می شود و گالری هستند از این جهت که آثار نگهداری شده در آنها معمولا به نمایش درآمده و می توانند به فروش برسند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید قانون برنامه چهارم توسعه بر تاسیس و راه اندازی موزه های خصوصی و غیردولتی به صورت خاص و عام و همچنین به دلیل علاقه مندی هنرمندان یا مجموعه داران برای به نمایش گذاشتن آثار هنری خود و یا حتی انگیزه مالی برای فروش آثار،‌ موجب شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تدوین طرح تاسیس موزه گالری غیردولتی اقدام کند.

مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به صورت غیرمستقیم حمایت از موزه های خصوصی مورد توجه قرار گرفته است گفت: تاسیس موزه گالری ها باعث ارتقا سطح آگاهی از نظر زندگی فرهنگی و هنری شهروندان شده و از طرف دیگر باعث تقویت اقتصاد هنر و تامین امنیت اقتصادی هنرمندان می شود.

وی اظهار کرد: موزه گالری ها از حمایت ویژه معاونت امور هنری وزارت ارشاد برخوردار می شوند که شامل حمایت عامی است که همواره از تاسیس موزه ها می شود. همچنین حمایت خاصی از این گالری ها در صورت انطباق با سیاستهای وزارت ارشاد پیش بینی شده است.امیرنیا در ارتباط با اینکه چه افرادی امکان دریافت مجوز موزه گالری دارند گفت: این موزه گالری ها در قالب موسسه هنری تک منظوره از هیات رسیدگی به امور مراکز هنری تک منظوره معاونت هنری مجوز کسب می کنند که تنها این فرصت برای پیشکسوتان هنری یا هنرمندان درجه یک کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنرمندانی که فضای مناسب برای راه اندازی موزه گالری داشته باشند در اولویت قرار دارند ادامه داد: تابلوهایی برای این موزه ها به صورت یکسان در سراسر کشور طراحی و نصب می شود.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در ارتباط با حمایت های مالی از هنرمندان برای تاسیس موزه گالری گفت: بعد از صدور مجوز نامه نگاری با دستگاه های مختلف به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی انجام می شود تا موسسان موزه گالری ها از معافیت مالیاتی بند "ل" ماده 139 قانون بودجه برخوردار شوند. به گفته وی، همچنین برای حمایت از موزه گالری ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات و معرفی آنها را به عهده می گیرد.

امیر نیا اظهارکرد: هنرمندان می توانند دوره ها و کارگاههای آموزشی و همچنین نشست های تخصصی خود را نیز در این موزه گالری ها برپا کنند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان می توانند برای بازدید از موزه گالری خود بلیت فروشی کرده تا هزینه های ابتدایی خود را تامین کنند گفت: همچنین بروشور آثار به نمایش درآمده در این موزه گالری ها در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار می گیرد تا به عنوان مکان های توریستی به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شوند.

به گفته وی، به منظور حمایت از این موزه گالری ها از آثار نفیس آنها برای اهدا به میهمانان خارجی ریاست جمهوری خریداری می شود و همچنین یکی از پایگاههای رجوع و معرفی خرید آثار برای غنی تر کردن گنجینه موزه هنرهای معاصر و دیگر موزه ها قرار می گیرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه طرح موزه گالری ها در مراحل نهایی تدوین است گفت:هنرمندان می توانند تقاضای خود را برای تاسیس این موزه گالری ها ارایه کنند تا بزودی این طرح عملیاتی شده و شاهد راه اندازی مکان مناسبی برای نمایش آثار آنها باشیم.

وی تصریح کرد: حتی سازمانهای دولتی و یا شهرداری هایی که دارای ساختمانهای مناسبی هستند می توانند این مکانها را در اختیار هنرمندان قرار دهد تا این هنرمندان آثار خود را به نمایش بگذارند. انتهای پیام/ 65/32