به گزارش خبرگزاری هنر ایران (هنرآنلاین)، "اقتباس و سینمای ایران" عنوانی ست که روزنامه تهران امروز در قسمت فرهنگی به آن پرداخته است.

"اقتباس" مفهومی است که سعی دارد اشتراکات میان سینما و ادبیات را مورد بررسی قرار دهد. در یک نگاه کلی، سینما و ادبیات هر دو شکل‌هایی از بازنمایی واقعیت‌اند. این موضوع که واقعیت را چگونه می‌توان بازنمایی کرد مسئله اصلی ادبیات داستانی و سینما است. اما فیلم اساسا ماهیت بصری و دیداری دارد به همین سبب با تئاتر و عکاسی و نقاشی پیوندی نزدیک دارد و ادبیات ماهیتی نوشتاری را با خود به یدک می‌کشد. بنابراین چگونه می‌توان میان این دو حوزه پلی ایجاد کرد؟‌ به نظر می‌رسد پاسخ صحیح به این سوال و یافتن راه حل مناسب برای آن و همچنین عملکرد صحیح برای تثبیت این رابطه یکی از عمده‌ترین مواردی است که باید دردستور کار مشترک سیاستگذاران سینمای ایران و بدنه سینمای ایران قرار گیرد تا سینمای ایران با همه عظمت، نجابت و افتخاراتش از خوان غنی و ارزشمند اقتباس ادبی نیز بی‌نصیب نماند.

اما روزنامه ایران خبر از انتشار " آلبوم بیژنی" را داد. تازه‌ترین آلبوم موسیقایی بیژن بیژنی خواننده موسیقی ایرانی با اشعاری از شاعران معاصر ایران به زودی روانه بازار موسیقی می‌شود. بیژن بیژنی درباره جدیدترین فعالیت‌هایش در حوزه موسیقی گفت : "حرفی دیگر" تازه‌ترین آلبوم موسیقایی من در مقام خواننده است که این بار با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان با چند تصنیف و در قالب ارکسترال با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، رهی معیری، سیمین بهبهانی و حسین منزوی به زودی روانه بازار موسیقی می شود. گفتنی است آلبوم های قبلی بیژنی نیز با استقبال مخاطبان روبه رو شده بود.

همچنین خبر "سانس فوق‌العاده برای همه‌ فیلم‌ها در سینما آزادی" را از روزنامه آرمان روابط عمومی می خوانید. مدیر "سینما آزادی" گفت: از شب دوم ماه مبارک رمضان، فیلم‌های همه سالن‌های "سینما آزادی" به سانس فوق‌العاده رسید. رضا سعیدی‌پور درباره استقبال مردم در دو روز اول اکران ویژه‌ ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در روز اول اصلا خوب نبود و این طبیعی است که مردم برنامه‌هایشان را تنظیم کنند اما از پنجشنبه که شب دوم ماه مبارک بود همه سانس‌های ما به نمایش فوق‌العاده رسید. وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در ماه مبارک رمضان ازساعت 12 دو سانس خواهیم داشت که بلیت به‌صورت نیم‌بهاعرضه می‌شود. سعیدی‌پور استقبال از فیلم‌های "گذشته"، "چه خوبه که برگشتی" و "تلفن همراه رئیس‌جمهور" را بهتر از سایر فیلم‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی فیلم خوب باشد، طبیعتا استقبال هم خوب می‌شود ضمن اینکه بلیت نیم‌بها هم در استقبال مردم تاثیر دارد.

"بازگشت دوباره مدیری با یک مجموعه جدید" خبری ست که از روزنامه ابتکار می خوانید. نویسنده مجموعه‌های مهران مدیری از آغاز یک کار جدید با ساختاری متفاوت برای شبکه نمایش خانگی خبر داد. خشایار الوند در این ارتباط گفت: به تازگی صحبت‌هایی را برای یک مجموعه شبکه نمایش خانگی به کارگردانی مهران مدیری انجام داده ایم و طرح اولیه را برای گرفتن مجوز به ارشاد ارائه کردیم. این کار چندین داستان را در کنار هم دنبال می‌کند و ساختاری متفاوت از کارهای قبلی مدیری دارد.وی درباره استقبال از"ویلای من" افزود: مهران مدیری با ساخت این مجموعه قصد داشت خاطره بد" قهوه تلخ" و مشکلاتی که در پایان آن مجموعه پیش آمد را از ذهن مخاطب پاک کند به همین دلیل با سرعت سراغ ساخت"ویلای من" رفت تا هم در زمان مشخص وارد بازار و هم جوایز آن اهدا شود. اما "گلایه‌های یک دختر یهودی از اکبر عبدی" را از روزنامه فرهیختگان بخوانید. الهام یعقوبیان، دختر کلیمی ایرانی در وبلاگ شخصی‌اش نامه‌ای سرگشاده به اکبر عبدی نوشت. در این متن آمده است: آقای عبدی! شما یک هنرمندی. هنرمندی که حد اقل برای هم‌نسل‌های من در دوران جنگ و دلهره، با نقش‌آفرینی در نمایش‌های تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان خاطرات شیرین ساختی و به دل‌های ماتم‌زده هم‌میهنانت لبخند هدیه دادی. شما را از "محله برو بیا" شناختیم، با "باز مدرسه‌ام دیر شد" دنبالتان کردیم تا به "آدم برفی" رسیدیم. همان فیلمی که در صف دیدن آن، از عوامل چماق به دست ده‌نمکی کتک خوردیم. باز آمدیم تا شما را با بازی در "اخراجی‌ها"یی پیدا کردیم که دست‌ساخت همان ده‌نمکی بود. بی‌پرده بگویم، شما را با تمام چرخش‌هایتان پی گرفتیم. اکثریت اصناف سینما غایب بودند، "خانه سینما 2" تشکیل شد! عنوانی ست که روزنامه بانی فیلم به آن پرداخته است .

خانه سینمای 2 پنجشنبه شب هفته گذشته رسما متولد شد. وقتی که رئیس سازمان سینمایی با چرخشی قابل پیش‌بینی به رفقایش در اتحادیه 2 نزدیک شد می‌شد انتظار داشت که او زیر حرفش بزند و رضایت به ایجاد خانه سینمای 2 را بدهد. انگار نه انگار که همین چند روز پیش شمقدری گفته بود خانه سینمای 2 تشکیل نمی‌شود. ظاهراً طیف اتحادیه 2 به عنوان گروه فشار نزدیک به سینمایی در آخرین تلاش‌هایش می‌کوشد تا با دست و پا کردن تشکلی صنفی، جا را برای امتیاز گرفتن از دولت بعدی باز نگه دارد یا دست کم بهانه‌ای برای ادامه دعواهای فرساینده این 4 سال داشته باشد. خانه سینمای 2 فعلاً با حضور کاملاً حداقلی چند صنف اعلام موجودیت کرده و آنچه در آن کاملاً مشهود به نظر می‌رسد حضور پررنگ اعضای اتحادیه 2 است. کسانی که ظاهراً به عدد 2 علاقه خاصی دارند و بعد از اتحادیه 2 حالا خانه سینمای 2 را تأسیس کرده‌اند.

"مستند‌نمایی غیر‌واقعی " عنوانی ست که از روزنامه وطن امروز می خوانید.

با نگرشی عمیق به فیلم میگرن، می‌توان آن‌را محصول فرآیند ذوق‌زدگی برای ساختن فیلم انتلکت دانست. این جمله به این معنی و مفهوم نیست که آثاری با مضامین روشنفکری نباید ساخته شود و نگارنده با چنین جمله‌ای نباید متهم به دگماتیسم شود اما واقعیت این است که میان فیلم‌های روشنفکری با مضامین عمیق و فیلم انتلکت به معنای روشنفکر‌نمایی که 2 گونه کاملا تفکیک شده‌اند، تفاوت شگرفی وجود دارد. واقعیت این است که فیلم‌های انتلکت‌ به مثابه شو‌های شبانه می‌مانند که دست مخاطب را خالی می‌گذارند و اغلب از پشتوانه محتوایی خالی هستند. میگرن دقیقا به مثابه فیلم انتلکت‌هایی می‌ماند که عاری از مفهوم و چیدمان درست و منطقی است و خالق اثر نمی‌تواند حتی مفاهیمی ساده و سردستی مثل رنج زنانگی را به‌درستی در کلیت اثرش پدیدار کند.

اما روزنامه جهان صنعت نوشت : فیلم‌های گذشته و چه خوبه که برگشتی میلیاردی شدند. فروش فیلمی‌های گذشته و چه خوبه برگشتی از مرز یک میلیارد تومان گذشت. علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران و پخش‌کننده فیلم‌های گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی و چه خوبه برگشتی به کارگردانی داریوش مهرجویی با اعلام این مطلب افزود: فیلم گذشته شب پیش ۴۰ میلیون تومان فروش داشته است و این امر در حالی اتفاق افتاده که بلیت بسیاری از سینما‌ها نیم‌بها بوده است. وی ادامه داد: این فیلم فقط در سینما آزادی دیشب ۱۲ میلیون تومان فروش داشته است. هم‌اکنون میزان فروش فیلم گذشته از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون فرا‌تر رفته است. سرتیپی ادامه داد: فروش فیلم چه خوبه برگشتی نیز از یک میلیارد بیشتر شده است. به صورتی که میزان فروش این فیلم در تهران ۸۲۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

پایان پیام/