گروه مد و لباس هنرآنلاین: حروف لاتین روی البسه عنوان پرونده‌ای است که گروه مد و لباس هنرآنلاین مدتی است روی آن کار می‌کند. در این مدت چیزهای زیادی دستگیرمان شد. عده‌ای وجود این حروف روی لباس را مقایر با فرهنگمان می‌دانند و عده‌ای دیگر اشکالی در وجود این حروف احساس نمی‌کنند. در این میان نظر تولیدکنندگان را کم داشتیم و از چم و خم بازار تولید در این زمینه بی‌خبر بودیم. از این رو به سراغ عده‌ای از آن‌ها رفتیم وپای حرف‌هایشان نشستیم و از نظرات متفاوتشان با خبر شدیم.

مردانی که ابتکار ندارند

یاسمن احمدی تولیدکننده البسه مردانه در خصوص وجود حروف لاتین بر روی تی‌شرت‌ها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بودن حروف لاتین روی تی‌شرت‌های مردانه برای تولیدکنندگاه راه نان درآوردن شده است. از آنجایی که مردم ما اینکه چه می‌پوشند زیاد برایشان مهم نیست و تنها به زیبایی لباس نگاه می‌کنند سودجویان را بر آن داشته تا از این فرصت استفاده کنند و اینگونه لباس‌ها را در بازار رها کنند. حروف لاتین روی لباس هم همیشه طرفداران خود را داشته و دارد.

وی ادامه داد: همان اوایل که حروف فارسی و خط نستعلیق روی تی‌شرت‌ها باب شد همه تولیدکنندگانی که با حروف لاتین سر جنگ داشتند به آینده این طرح امیدوار بودند و فکر می‌کردند این می‌تواند جایگزین مناسبی برای این لباس‌ها شود. غافل از اینکه این البسه پرطرفدارتر از آن چیزی بودند که ما فکر می‌کردیم. نمی‌گویم از این طرح استقبال نشد اما هیچ گاه رقیب خوبی هم برای لباس‌های لاتین به حساب نیامد.

وی در پایان گفت: خود من از آنجایی که حس می‌کردم مردان در طراحی لباسشان کوتاهی می‌کنند این خلأ را در این حوزه احساس کردم و سعی کردم در صدد رفع آن بر بیایم. بنابراین گروهی از خانم‌های طراح خلاق را در گروه خود استخدام کردم و سعی کردم برای مردان لباس مناسب طراحی و به بازار وارد کنم. خود من از جمله کسانی بودم که تعداد زیادی تی‌شرت با حروف فارسی و خط نستعلیق تولید کردم و در بازار وارد کردم اما نه تنها از این کار سودی دستم را نگرفت بلکه مایه ضرر هم شد. با این شرایط طراحان به کدام پشتوانه دست به ابتکار بزنند؟

این سودهای وسوسه کننده

حامد حیدر زاده تولیدکننده دیگری است که در این خصوص با او به گفت‌وگو نشستیم. وی در این باره گفت: ما عادت داریم به هر چیز تازه واردی ایراد بگیریم. اما من در مقابل این دیدگاه می‌ایستم و معتقدم وجود حروف لاتین روی البسه به هیچ وجه چیز بدی نیست. در اجتماعی که ما زندگی می‌کنیم پدیده‌های مخرب زیادی وجود دارند و روز به روز رشد بیشتری می‌کنند و ما هر روز با وجود اینکه آن‌ها را می‌بینیم به سادگی از کنارشان رد می‌شویم. حالا با این شرایط چسبیده‌ایم به چند حرف انگلیسی که روی لباس‌های جوانان وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرفی پر طرفدار بودن این لباس‌ها باعث شده همیشه مشتری خود را داشته باشد. از این رو همیشه تولیدکنندگان (به ویژه تولیدکنندگان تازه کار را) را برای رسیدن به یک سود خود وسوسه می‌کند. بنابراین هیچ تولیدکننده‌ای بر ضد این البسه حرفی نمی‌زند. مگر اینکه مسائل مالی برایش اهمیتی نداشته باشد که چنین چیزی در بازار تجارت محال است.

همه چیز را فدای سوددهی بیشتر نکنیم

ارشام احمد زمانی هم تولیدکننده تازه کاری است که با سرمایه پدری وارد بازار تجارت شده و قصد دارد این بازار را فتح کند اما نه به هر قیمتی. وی درباره این موضوع گفت: کار من تولید لباس بچه است و به خصوص در مورد لباس بچه معتقدم وجود حروف لاتین سوددهی خوبی دارد اما از طرفی هم معتقدم نباید همه چیزمان را فدای سوددهی بیشتر بکنیم. لباسی که طراحان من طراحی می‌کنند و من با تولید کردنش آن را در بازار رواج می‌دهم لباسی است که کودکان ما آن را بر تن می‌کنند. از این جهت حساسیت زیادی دارد. اگر اشتباهی در کارم بکنم این اشتباه به قیمت تغییر ذهنیت چندین کودک تمام می‌شود و آنجا من مقصر هستم.

وی در پایان تصریح کرد: شاید نشود برای جوان 25 ساله‌ای که سال‌ها است لباسی خاص به تن کرده کاری کرد. این لباس قالب تن او شده و تغییر دادن آن کار دشواری است. اما اگر کودکی که به تازگی با پوشش آشنا می‌شود، لباسی به تن کند که حروف فارسی روی آن چاپ شده باشد فرهنگمان در وجودش رخنه می‌کند و زمانی که به سن انتخاب رسید لباسی را برای پوشش انتخاب می‌کند که با فرهنگ ما هم خوانی دارد.

انتهای پیام/31