به گزارش خبرنگار سینما خبرگزاری هنر ایران؛ بعد از دستور رییس جمهور مبنی بر بازگشایی "خانه سینما" تا پایان کار دولت دهم، پرونده بازگشایی این نهاد صنفی بار دیگر باز شد و حکم رییس جمهوری به جواد شمقدری لازم الاجرا شد.

پس از اینکه هیات مدیره سابق خانه سینما برای تشکیل مجمع عمومی فراخوان داد، صنف های قانونی در شامگاه 19 تیرماه در ساختمان جامعه صنفی تهیه ککندگان سینمای ایران گرد هم آمدند و انتخابات برگزار کردند. یازده صنف قانونی و ثبت شده پس از برگزاری انتخابات با حضور نماینده وزارت ارشاد اعضای انتخاب شده را معرفی کردند که به شرخ زیر است: بیژن محتشم، حبیب‌الله کاسه ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی به عنوان نمایندگان اصناف سینمایی برگزیده شدند. محسن روزبهانی و یونس صباحی هم به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

هاشمی: مبنا و اصول ما قانونی شدن است

سیدضیا هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری هنر ایران علت تشکیل این جلسه را چنین عنوان کرد: ما فراخوان صادر شده از سوی مجمع عمومی خانه سینما را غیرقانونی می‌دانیم و نسبت به سخنان مطرح شده پیرامون تشکیل کمیته صیانت برای برخورد با صنوف قانونی شده اعتراض داریم به همین دلیل یازده صنف قانونی شده جلسه 19 تیر تشکیل دادند.

هاشمی اضافه کرد: تا زمانی که دوستان اقدامی برای قانونی شدن نکنند، همین روند را ادامه می‌دهیم و محکم سرجایمان ایستاده‌ایم. خانه سینمای بدون مجوز وجود ندارد و آن خانه سینما تعطیل شد. قانونی شوید و جلو بیایید، ما حتی با پنج نفر هم خانه سینما را تشکیل می‌دهیم.

اما بعد از انتخابات "خانه اصناف سینمای ایران" بیانیه های زیادی منتشر شد و این اقدام اصناف سینمای ایران با واکنش های مختلفی روبرو شد.

پس از برگزاری انتخابات 19 تیر اصناف سینمای ایران، شورای مرکزی انجمن چهره‌پردازان با صدور بیانیه‌ای، تاکید کرد نماینده‌ای در مجمع فوق‌الذکر ندارد.

در این بیانیه که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، آمده است: " شورای مرکزی انجمن چهره‌پردازان سینمای ایران با احترام فراوان به شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی مورخ چهارشنبه 19 تیر ماه، بر ایشان یادآور می‌گردد این شورا هیچ نماینده‌ای از طرف صنف خود جهت معرفی و حضور در مجمع فوق‌الذکر نداشته است."

اکبر محمدی، رئیس انجمن جلوه‌های ویژه سینمای ایران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: " انجمن جلوه‌های ویژه سینمای ایران در جلسه‌ای که به نام مجمع عمومی خانه سینما با تعداد انگشت شماری از انجمن‌های تازه تأسیس تشکیل شده نماینده‌ای نداشته است و حضور آقای محسن روزبهانی در این جلسه با عنوان نماینده این صنف، بدون اطلاع این انجمن صورت گرفته و فاقد اعتبار می‌باشد. لازم به توضیح است که این انجمن با نام طراحان، مدیران و دستیاران جلوه‌های ویژه سینمای ایران ثبت قانونی شده و اساسنامه آن نیز به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است و بر اساس همین اساسنامه شورای مرکزی و بازرس انجمن انتخاب و اسامی آنها در اداره ثبت اسناد و املاک کشور ( مؤسسه ثبت شرکت ها ) ثبت گردیده است و لذا هر گونه اظهار نظر یا موضع‌گیری تحت عنوان این انجمن باید با هماهنگی شورای مرکزی صورت گرفته و از طرف رئیس هیأت مدیره کتباً اعلام شود. این انجمن در مجمع عمومی خانه سینما مورخ 6 مرداد ماه شرکت خواهد کرد.

با حکم رییس جمهور "خانه سینما" منعی برای ادامه حیاتش ندارد

اما این پایان کار نبود و هیت مدیره سابق خانه سینمای ایران اعتراضات خود را طی بیانیه ای چنین عنوان کردند: "در واپسین روزهای عمر مدیریت سازمان سینمایی، آخرین پرده‌ نمایشی که از سال 1389 آغاز شده بود، بر صحنه رفت و معاونت سینمایی که با کارگردانی صدور دستور انحلال و سپس تعطیلی خانه‌ سینما، نمایش را راه انداخته بود با حمایت از برپایی تشکل موسوم به خانه‌ سینما شماره‌ 2 مضحکه را کامل کرد."

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: "تأسیس این تشکل که با سلسه‌جنبانی تعداد اندکی از تهیه‌کنندگان به‌منظور رانت‌جویی از دولت آینده صورت گرفته، به خودی خود نگران‌کننده نیست، زیرا این تشکل که در غیاب اصناف عضو خانه‌ سینمای ایران، کارگردانان، دستیاران کارگردان، تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران، فیلمبرداران، دستیاران فیلمبردار، تدوینگران، طراحان، مجریان صحنه، آهنگسازان، صدابرداران، منشیان صحنه، جلوه‌های ویژه، چهره‌پردازان، عکاسان، منتقدان، مدرسان، کارکنان لابراتوار، سینماداران، مدیران سینماها، تهیه‌کنندگان مستند، گویندگان، انیمیشن، فیلم‌سازان مستند و فیلم کوتاه راه‌اندازی شده است، سرنوشت بهتری از هیأت سامان‌دهی صنوف، هیأت بازگشایی خانه‌ی سینما، گروه ناظران بر بازگشایی و ده‌ها نام کاغذی ریز و درشت نخواهد داشت. واضح است که این جمع اندک، سینمای ایران را نمایندگی نمی‌کند."

در ادامه این بیانیه همچنین می خوانیم: "هیأت مدیره، مدیرعامل و اعضای خانه‌ی سینما متأسف‌اند که دستور صریح ریاست جمهوری برای ماندن و بودن خانه‌ی سینمای غیردولتی از سوی کارگزاران فرهنگی چنین فرجامی یافته است. همچنان که در نامه‌ی خردادماه هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما به ایشان تصریح شده بود، تا زمانی که مدیران فعلی سینمایی بر مسند باشند، امیدی برای بازگشایی خانه‌ی سینما از سوی آن‌ها نیست. مایه‌ی تأسف است که این پیش‌بینی به حقیقت پیوسته است. تأسف بزرگ‌تر از این بابت است که باید برخی همکاران را که نقش جدی در تأسیس و معاونت در راه‌اندازی این تشکل داشته‌اند به علت سوءاستفاده از عنوان "خانه سینما" از این پس در محاکم قضایی ملاقات کرد. علیرغم اجرای این نمایش، خانه‌ی سینما براساس دستور صریح ریاست جمهوری موانع فعالیت را رفع‌شده می‌بیند و با برگزاری مجمع عمومی ششم مردادماه بر عهد خود با جامعه‌ی اصناف سینمای ایران باقی خواهد ماند."

به نظر می رسد دعوای اصلی، بازشدن یا بازنشدن خانه سینما نیست و بیشتر اینکه چه کسی باید مدیریت این خانه صنفی را برعهده بگیرد، بحث و جدل وجود دارد. باید دید که در آخر چه کسی بر مسند این نهاد صنفی خواهد نشست...؟؟؟

پایان پیام/