حمدالله کتال؛ هنرمند نگارگر در گفتوگو با خبرنگاربخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره اصول تذهیب قرآن گفت: اصول تذهیب قرآن به فلسفهای بازمیگردد که که هنرمندان از ابتدای پایهگذاری تذهیب و تزیین قرآن آن را تدوین کردند. مسائلی مثل عدم استفاده از اشکال حیوانی و انسانی از جمله این اصول است. در واقع دلیل این موضوع این است که استفاده از این عناصر در تذهیب فضای دیگری را برای خواننده قرآن پدید میآورد یا همجواری آنها با آیات ممکن است در معنای قرآن تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: همین مسائل موجب شده است که در تذهیب از نقوش هندسی با توجه به مضامین قرآنی استفاده شود و این فرمها با اشکالی ابتدایی در کنار صفحات قرآن قرار گیرد تا امروز و به این شکل از تذهیب برسیم.
این نگارگر جوان با بیان اینکه تنها تفاوت تذهیب قرآن با تذهیب دیگر کتب ادبی یا علمی همین نگاه است گفت: استفاده از اشکال انسانی و حیوانی که به اصطلاح تشعیر گفته میشود بیشتر در تابلوها یا کتب ادبی استفاده میشود؛ در قرآن جایی ندارد.
کتال همچنین درباره وضعیت هنر تذهیب نیز اظهار کرد: در چند سال گذشته به دلیل ورود برنامههای کامپیوتری گرافیکی جدید، خلق آثار هنری در زمینه تذهیب بسیار تغییر کرده است. البته این تغییر دو وجه دارد، از سویی برنامههای گرافیکی این امکان را به هنرمند میدهد که قلمگیریها و سایهپردازیها را دقیقتر انجام دهد و فرمهای متقارن را نیز به آسانی پرداخت کند اما این برنامهها معایبی نیز دارند و در نهایت تذهیبی که با دست انجام شود حال و هوای دیگری خواهد داشت و از ارزش دیگری نیز برخوردار خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر پدیدهای جایگاه خاصی دارد اظهار کرد: هر پدیده ارزشمندی باید برخوردی در شان خود داشته باشد و به همین دلیل است که قرآن را با خط خوش و تذهیب آراسته میکنند و البته بهترین شیوهای که از دوران تیموری و سلجوقی برای آراستگی کلام الهی مورد استفاده قرار گرفت تذهیب بود.
این نگارگر در پایان سخنان خود گفت: همانطور که صدای خوش هنگام اذان تاثیر بهتری دارد، تذهیب نیز فضای ملکوتی را در فرم بصری ایجاد میکند.
انتهای پیام/ 65/32