کیانوش بهروز پور در خصوص وضعیت ممیزی در تئاتر استان همدان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سانسور در تئاتر اگر برای تصحیح و حذف موارد غیرضروری باشد ضروری است. اما در اکثر مواقع شاهد این مسئله هستیم که سانسور سلیقه ای است. اکنون دو موضوع وجود دارد که تئاتر را به سمت عقب می کشاند؛ مهمترین مسئله، نگاه سلیقه ای است. یک اثر نمایشی در یک استان بدون آنکه با مشکلی روبه رو شود اجرا می شود اما در استان دیگر اجازه اجرا ندارد. این سلیقه است. نکته دیگر آنکه، معیار برای تشخیص سانسور نداریم اگر معیار خاصی در کشور وجود داشته باشد که بر اساس آن کارها ارزیابی شوند؛ معضل آثار کلیشه ای و عدم حمایت از گروه های نمایشی به وجود نمی آید.

وی ادامه داد: در استان همدان سخت گیری در مورد سانسور و ممیزی نیست. در اکثر موارد کارگردانان قبل از ارائه آثار خود به شورای نظارت، متن خود را مورد ارزیابی قرار می دهند و موارد مورد نظر را حذف می کنند یا تغییر می دهند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی همدان، در مورد بومی گرایی در استان های کشور عنوان کرد: بومی گرایی صرف، هنرمندان را محدود می کند و مجبور می شوند به سمت کارهایی بروند که قلبا از اجرای آن راضی نیستند. آثار ارزشمند خارجی و ملی بسیاری وجود دارد قابلیت اجراهای عمومی دارند. بومی گرایی در کنار بخش های دیگر درست است.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون تنها نمایش های طنز و سیاه بازی به روی صحنه رفته اند، کارگردان ها برای حفظ گیشه ها تنها به سمت اجرای این آثار می روند. هیچ برنامه ای برای حمایت از گروه های نمایشی تاکنون نیامده است. پنج گروه نمایشی در طرح استقرار بوده اند که تاکنون هزینه ای برای آنها واریز نشده است. حمایت هایی که تا الان از سمت مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفته است تنها در حد ارسال تعدادی پوستر بوده است. زمانی می توانیم برنامه ریزی کنیم که بودجه داشته باشیم؛ وقتی بودجه ای نداریم نمی توانیم آثاری در ژانرهای مختلف به روی صحنه ببریم و به سمت کارهای گیشه ای، سرگرم کننده و یا جشنواره ای می رویم.

بهروزپور در پایان بیان کرد: انجمن هنرهای نمایشی در غالب طرح اوقات فراغت، کلاس های آموزشی را برگزار کرده است که با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده است. این کلاس ها در مجتمع فرهنگی شهید آوینی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/