به گزارش هنرآنلاین، مسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر بخش کاریکاتور جشنواره جهانی هنر مقاومت، در این زمینه گفت: شاید ذهن عده‌ای با شنیدن مفهوم هنر مقاومت به سمت یک سری مضامین محدود برود. اما مفهوم بسیار بزرگی مقابل ماست که گستره جهانی دارد. بحث اصلی موجود در این گستره جهانی، مبحث عدالت و عدالت خواهی است. به نظر من هنرمندان فعال ما در این حوزه باید باید عدالت خواهی را در آثار خود منعکس کنند. زیرا در هر کجای دنیا که ظلمی بوده، خواص و هنرمندان آن سرزمین نسبت به ظلم معترض بوده‌اند.

این کاریکاتوریست مطرح کشور در ادامه تاکید کرد: هنرمندان می‌توانند با استفاده از زبان تصویر، مفاهیم اصلی و اساسی مانند عدالت خواهی را به تصویر بکشند و به نظر می رسد در جشنواره هنر مقاومت این اصل دیده شده و عدالت خواهی در آثار هنرمندان دیده می‌شود.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره اتفاق بزرگی رخ داد و فراخوان بخش کاریکاتور به شکل گسترده‌تری اعلام شد، افزود: با توجه به تجربه دو دوره گذشته به شکل تخصصی‌تر فراخوان را دنبال کردیم و خوشبختانه توانستیم ارتباط گسترده ای با هنرمندان کاریکاتوریست بگیریم و علاوه بر حضور هنرمندان داخلی، شاهد حضور هنرمندان بیش از 40 کشور هستیم. این حضور نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم اعتماد سازی کنیم و با تدابیری که توسط مسوولان مختلف در این زمینه اندیشیده شد، جشنواره خیلی خوبی را از نظر کیفی و کمی خواهیم داشت و تا حد زیادی به اهداف تعیین شده برای جشنواره هنر مقاومت می‌رسیم. او با بیان اینکه برای پیشرفت مفاهیم هنر مقاومت کارهای زیادی علاوه بر برپایی جشنواره الزامی است، گفت: در این دوره از جشنواره تدابیری اندیشیده شده که بتوانیم در فضای مجازی حضور گسترده ای داشته باشیم. یکی از مصادیق این حضور مجازی، انتشار دو هفته نامه الکترونیکی در قالب PDF است که به دست هنرمندان داخلی و خارجی می‌رسد. اگر این اقدام عملی شود، در نهایت یک آرشیو الکترونیکی قوی در این رشته خواهیم داشت.

دبیر بخش کاریکاتور جشنواره هنر مقاومت درباره آثار متقاضی حضور در سومین دوره جشنواره گفت: از لحاظ کمی و کیفی آثار رسیده در بخش کاریکاتور قابل مقایسه با دو دوره گذشته نبود و اغراق نیست که بگویم شاهد پیشرفت بسیار زیادی در این رشته بوده‌ایم. در بخش داوری و قضاوت وقت بسیار زیادی گذاشتیم تا با دقت بتوانیم آثار را مورد بررسی قرار دهیم. ولی اعضای هیات داوران این وقت را کافی ندانستند و تصمیم بر این شد که طی دو جلسه دیگر انتخاب نهایی آثار را داشته باشیم.

شجاعی با بیان اینکه یکی از نکاتی که مورد توجه داوران در این دوره از جشنواره قرار گرفت، نوآوری و بدعت موجود در آثار رسیده بود، افزود: نکته مهم در انتخاب آثار، همین ابتکار موجود در کارهای برگزیده است. در این دوره از جشنواره شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی با سطح کیفی بالا خواهیم بود. دغدغه های سیاسی و اجتماعی موجود در زمینه مقاومت و بیداری اسلامی به وضوح در آثار هنرمندان موجود است و این موضوع نشان می‌دهد که رد پای مقاومت در هنر کاریکاتور امروز ایران و جهان دیده می‌شود.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت آذر ماه امسال توسط بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در دوازده رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی و پژوهش‌های علمی برگزار می‌شود. انتهای پیام/ 65/32