به گزارش خبرگزاری هنر ایران، روزنامه اعتماد خبر از نخستین پرواز "پروانه مفرغی" در تئاتر شهر را داد.

نمایش "پروانه مفرغی" به کارگردانی هوشمند هنرکار، به عنوان کاری از گروه تئاتر زمان از مهرماه سال جاری در تالار سایه تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

"پروانه مفرغی" نوشته ویلیام گولدینگ نمایشنامه‌نویس انگلیسی و برنده جایزه نوبل است که هنرکار این متن را براساس ترجمه هوشنگ پیرنظر برای نخستین بار در ایران بر صحنه می‌برد.

گولدینگ بیشتر به عنوان داستان‌نویس و نویسنده رمان "سالار مگس‌ها" شناخته شده است. نمایش‌خوانی "پروانه مفرغی" پیش از این در سال 1382 توسط این کارگردان در خانه هنرمندان با حضور بازیگرانی چون کاظم هژیرآزاد، سیاوش چراغی‌پور، مارال عبادی، سیاوش جامع و هوشمند هنرکار اجرا شده بود.

آخرین کار هنرکار در اسفندماه سال 1390 نمایش "سلام و خداحافظ" بود که در تالار انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفت. وی پیش از این نمایش‌هایی چون "آنتیگونه"سوفوکل، "حوالی کافه شوکا"نوشته یارعلی پورمقدم و "پرده‌ها از راه می‌رسند" اثر چارلز دیزنزو را روی صحنه برده است. گروه کارگردانی در حال حاضر در حال انتخاب بازیگران و عوامل نمایش هستند. تهران امروز نوشت: "هوشیار خیام" هایکوهای صبوحی را نواخت.

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی "پیانویی" ساخته احسان‌صبوحی، روز گذشته با حضور چهره‌های موسیقی کشور از جمله بابک میلانی، رهبر گروه آوازی چنگ، هوشیار خیام، نوازنده پیانو، شهرام صارمی نوازنده کمانچه و مسئول موسیقی فرهنگسرای ارسباران، رامین صدیقی مدیر نشر هرمس، سروش ریاضی، مدیر نشر ارغنون، مانی جعفرزاده آهنگساز و... در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مانی جعفرزاده آهنگساز با اشاره به مشخصه‌های آلبوم "پیانویی" گفت: در موسیقی احسان صبوحی چند نکته وجود دارد که به نظر می‌رسد آهنگساز سعی کرده با زیرکی از اتفاق ترسناکی فرار کند. او از هایکو به عنوان یک ساختار ادبی در اثرش استفاده کرده است. او ادامه داد: به نظر من ما با اثری روبه‌روهستیم که همه ویژگی‌های خوب موسیقی را داراست و به خوبی تفکر آهنگساز را می‌توان در آن دید. پ

در ادامه احسان صبوحی آهنگساز آلبوم "پیانویی" نیز افزود: روز انتشار اولین اثر یک آهنگساز، بهترین روز برای آن آهنگساز است. در پایان این مراسم سروش ریاضی، ناشر اثر به ارائه توضیحاتی درباره شیوه انتشار اثر پرداخت و سپس هوشیار خیام بخش‌هایی از آلبوم پیانویی را به صورت زنده اجرا کرد.

اما خبر "جشنواره سینمایی رمضان با طرح اذان تا اذان" را از روزنامه جام جم می خوانید.

سخنگوی شورای صنفی نمایش از اجرای طرح ویژه اذان تا اذان و برپایی جشنواره فیلم‌های پرفروش و محبوب گذشته در ماه مبارک رمضان خبر داد. به گفته او تنها فیلم جدید اکران در این ماه "گهواره‌ای برای مادر" است که از امروز روانه سینماها می‌شود.

باوجود فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به رغم فراخوان شورای صنفی نمایش، تاکنون تنها اکران یک فیلم جدید در این ماه قطعی شده است. برهمین اساس فیلم "گهواره ای برای مادر" به کارگردانی پناه برخدا رضایی از امروز چهارشنبه، نوزدهم تیر در گروه سینمایی استقلال روی پرده خواهد رفت.

همچنین با مصوبه شورای صنفی نمایش فهرست فیلم های قطعی اکران عید فطر هم مشخص شده است و طبق برنامه پنج فیلم "دهلیز"، "هیس! دخترها فریاد نمی زنند"، "فرزند چهارم"، "جابه جا" و "هیچ کجا، هیچ کس" روانه سینماها خواهد شد. فیلم های مذکور به ترتیب در گروه سینمایی آزادی، آفریقا، قدس، عصرجدید و استقلال اکران می شود.

همچنین "حمایت از فیلمنامه‌های برگزیده برای تولید" عنوانی ست که روزنامه ایران در قسمت فرهنگی به آن پرداخته است.

برگزیدگان نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی شهروند مسلمان ایرانی در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران حضور پیدا کردند. در این مراسم که با حضور حنیف حسین ستاریان مدیرعامل مؤسسه ایران و سید محمدهادی آقاجانی دبیر جشنواره برگزار شد ستاریان گفت: در حد توان مؤسسه ایران سعی می‌کنیم از ساخت و تولید این فیلمنامه‌ها حمایت کنیم. او با اظهار علاقه به

حوزه فرهنگ، ادامه داد: آنچه باعث ساخت یک فیلم خوب می‌شود، یک فیلمنامه قوی و مناسب است. خیلی وقت‌ها فیلم و سینما می‌تواند از عرصه کتاب هم مؤثرتر و مهمتر باشد.

پس شما فیلمنامه‌نویسان کارتان را جدی بگیرید. مسلماً ما هم در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به طور ویژه از برنامه‌های فرهنگی حمایت می‌کنیم. چرا که فرهنگ مقوله بسیار مهم و اثرگذاری است.

توصیه‌های رمضانی امام رضا (ع) به روایت آیت ا... ممدوحی؛ را از روزنامه قدس بخوانید.

رمضان فرصت حضور در یک میهمانی باشکوه الهی است و بی‌گمان برای ورود به باغ بهشتی میهمانی خدا نیازمند آمادگی ویژه هستیم و افرادی که در دو ماه رجب و شعبان فرصت‌های خودسازی و انس معنوی با پروردگار مهربان را به خوبی درک کرده اند، برای ورود به میهمانی خدا آماده هستند، چنانکه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) پیوسته از محبان خود می‌خواستند این دو ماه را برای ذخیره فیوضات الهی و ورود پر بار به ماه رمضان قدر بدانند.

ماه رمضان ماه نزول برکات الهی است و همه معصومین(ع) علاقه و اشتیاق خاصی برای ورود به این ماه پرکرامت داشته‌اند. امام رضا(ع) هم فضایل نیکوی بسیاری را در این باره مطرح کرده و در حدیثی می‌فرمایند: ماه رمضان ماه برکت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است، و ماه بازگشت (به سوی خدا) است هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه دیگر مورد آمرزش قرار می‌گیرد؟ آن حضرت سرچشمه همه فضایل را در این ماه می‌دانستند و تاکید داشتند برای ماه میهمانی خدا آماده و مهیا باشیم.

ماه رمضان، ماه نزول قرآن بر قلب مطهر رسول خدا(ص) است. در این ماه به خواندن قرآن تاکید بسیار شده و در ذکر فضیلت قرائت آیات قرآن مطالب بسیاری از معصومین(ع) به یادگار مانده است. چنانکه در سیره زندگی آنها نیز توجه به قرآن و قرائت آن جایگاه برجسته‌ای داشته است. امام رضا(ع) نیز همواره قرآن را ختم می‌کردند و در ماه مبارک رمضان نیز چند مرتبه ختم قرآن داشتند. آن حضرت در ذیل حدیثی گرانبها درباره فضیلت خواندن قرآن در ماه رمضان می‌فرمایند: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌هاى دیگر تمام قرآن را بخواند. و باز در جای دیگری می‌فرمایند: هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا بخواند، مثل کسى است که در غیر آن، ختم قرآن کرده باشد.

از طرفی در قسمت فرهنگی روزنامه فرهیختگان به تعویق افتادن بزرگداشت صدمین سالروز تولد دکتر منوچهر ستوده را می خوانید.

پیش از این اعلام شده بود که جشن صدمین سال این چهره ماندگار ایران قرار است در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۲ در دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شود. اما این جشن به تعویق افتاده و زمان برگزاری آن سپس اعلام می شود.

بر اساس این گزارش احتمال می رود این جشن در پائیز و یا اواخر تابستان برگزار شود. اما بانی فیلم خبر داد: اصغر فرهادی دقایقی پیش به ایران بازگشت.

اصغر فرهادی،کارگردان برجسته کشورمان و برنده جایزه اسکار،دقایقی پیش وارد خاک ایران شد. فرهادی دقایقی پیش با هواپیمای ایران ایر وارد این فرودگاه شد و پس از گذراندن مراحل اداری مورد استقبال نزدیکان خود قرار گرفت.

سعید فرهادی برادر اصغر فرهادی و فیلمنامه نویس نیز در میان استقبال کنندگان از وی حضور داشت.فرهادی لحظاتی نیز با دوربین برنامه سینمایی"هفت" که در فرودگاه حاضر شده بود،به گفت وگو پرداخت.وی همچنین با تعدادی از مردم و علاقه مندانش که در فرودگاه حاضر بودند،خوش و بش کرد و حتی با وجود خستگی ناشی از سفر به درخواست برخی از آنان برای دادن امضا نیز با خوشرویی پاسخ مثبت داد.

باوجود آنکه پیش از این گفته شده بود فرهادی به همراه همسرش پریسا بخت آور و دخترش سارینا به ایران خواهد آمد،اما او تنها عازم ایران شده است.

خبر دیگر اینکه پاسپورت فرهادی هنگام ورود به فرودگاه به دلیل بروز برخی سوءتفاهمات توسط ماموران گرفته شد که پس از اعتراض این کارگردان مبنی بر رسانه ای کردن این قضیه،پاسپورت وی بازگردانده شد.با این حال گویا از او خواسته شده است که برای ادای پاره ای از توضیحات فردا مراجعه کند.

"تشکیل خانه‌ سینمای جدید قطعی است " تیتری ست که روزنامه همشهری در قسمت فرهنگی آورده است .

هر چند به نظر می‌رسید به دنبال دیدار جواد شمقدری و فرهاد توحیدی مشکل خانه سینما رفع شده باشد اما سیدضیاء هاشمی معتقد است که این مشکل رفع نشده و همچنان پابرجا است زیرا اعضای هیات مدیره خانه سینما تخلف کرده‌اند.

سیدضیاء هاشمی"رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان" گفت: اعضای هیات مدیره خانه سینما در بحث برگزاری مجمع تخلف کرده‌اند و آن‌ها اساسنامه‌ای را که مورد تصویب قرار گرفته قبول ندارند و قصد دارند مجمع عمومی را با اساسنامه قبلی برگزار کنند.

هاشمی افزود: قرار بود مجمع عمومی خانه سینما براساس اساسنامه جدید برگزار شود اما اعضای هیات مدیره خانه سینما می‌خواهند با اساسنامه قبلی مجمع عمومی را برگزار کنند و بعد بگویند که اساسنامه جدید تصویب نشد و خانه سینما به فعالیت خود مانند سابق ادامه می‌دهد.

وی در این باره که عنوان خانه‌سینما پیش از این ثبت شده است و اعلام شده در صورت استفاده غیرقانونی از این نام شکایت خواهد شد، گفت: نام خانه سینما که قبلا استفاده می‌شد ملغی شده است و اشکالی در استفاده از این نام وجود ندارد البته اگر افرادی می‌خواهند شکایت کنند بروند شکایت کنند و مساله را پیگیری کنند اما ما مجمع عمومی را برگزار می‌کنیم.

از طرفی روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: بهنوش طباطبایی سیندرلا شد.

بهنوش طباطبایی به گروه بازیگران نمایش "سیندرلا" جلال تهرانی پیوست.

جلال تهرانی نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها در حال تمرین نمایش "سیندرلا" است قرار است تا این نمایش را بعد از پایان اجرای نمایش "پسران آفتاب"به روی سالن اصلی تئاتر شهر ببرد.به تازگی بهنوش طباطبایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون که طی سال‌های اخیر در عرصه تئاتر فعالیت‌های درخشانی داشته است، به عنوان بازیگر نقش "سیندرلا" از سوی جلال تهرانی انتخاب شده و به گروه بازیگران این نمایش پیوسته است؛‌

این در حالی است که پیش از این گلاب آدینه و مجید آقاکریمی به عنوان بازیگران این نمایش معرفی شده بودند.نمایش "سیندرلا" بخشی از یک تریلوژی از نمایشنامه‌های"مکبث 2001"، "سیندرلا" و "دراکولا" است که جلال تهرانی آن را در سال 85 نوشته است.جلال تهرانی سال گذشته نمایش "به صدای زمین گوش کن" را در سالن اصلی مولوی به صحنه برد.