سودابه فهیمی طراح با سابقه لباس وجود حروف لاتین را روی البسه جوانان را نقد کرد و در اینباره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: رشته تحصیلی من صنایع دستی بوده بنابراین با این پس زمینه ذهنی همه چیز را با سنت‌ها مقایسه می‌کنم. نظر شخصی من این است که اگر حروف لاتین به صورت چاپ دستی روی یک تی‌شرت کار شود که کاملا به آن کار لطمه وارد می‌کند. زیرا هنر دست یک ایرانی تنها برای هنرهای ایرانی باید به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: چاپ دستی جزء صنایع دستی است و صنایع دستی هم باید یادگاری از میراث گذشته باشد و باید طوری باشد که سنت‌‌های ما در آن حفظ شود. این‌ها با هم تضاد چشم‌گیری پیدا می‌کنند اما اگر با چاپ سیلک این حروف روی لباس کار شده باشد هیچ اشکالی ندارد و یک پدیده جهانی است. ایراد گرفتن به یک پدیده جهانی هم همواره کار خطایی بوده و هست.

با ماهیت این ماجرا مشکلی ندارم و با آن تکنیکی که این کار انجام می‌شود مشکل دارم. این که وجود این حروف به بدنه صنعت طراحی کشور و فرهنگ ما صدمه وارد می‌کند درست است اما باید این را هم یادمان باشد برخی چیزها اگر آسیب هم باشند اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانیم با آن‌ها کاری بکنیم.

زبان انگلیسی زبان بین‌المللی جامعه جهانی است و ما نمی‌توانیم بگوییم ما چون ایرانی هستیم از این حروف استفاده نمی‌کنیم. تابلوهای راهنما در اتوبان‌های ما، پول ما و بسیاری چیزهای دیگر که انحصارا مربوط به ما هستند و داخلی محسوب می‌شوند حروف لاتین را در خود جای داده‌اند صرفا به این خاطر که این زبان بین‌المللی است.

انتهای پیام/31