به گزارش هنرآنلاین، فرید میرشکار صبح چهارشنبه در همایش آسیب شناسی تئاتر در جمع هنرمندان تئاتر استان بوشهر در خصوص مدیریت در تئاتر بیان کرد: برای بررسی یک مشکل یا ضعف باید آن موضوع آسیب شناسی، ریشه‌یابی و از زیر ساخت موضوع را بررسی کرد، عده‌ای فکر می‌کنند زیرساخت در تئاتر یعنی سالن تمرین و اجرا، اما این طور نیست.

وی افزود: جامعه تئاتری فقط کسانی که تئاتر را اجرا می کنند، نیستند بلکه به سه بخش عوامل، خود اثر و مخاطبین تقسیم می شود که در بوشهر تعریف دقیقی از این جامعه وجود ندارد.

میرشکار ضمن بیان اینکه دستورالعمل های تئاتر در بوشهر بومی نشده اند بیان کرد: در سیستم مدیریتی بوشهر یک استراتژی معینی وجود ندارد زیرا خود مسئولان تکلیفشان با خودشان روشن نیست و دستورالعملی که از مرکز ابلاغ می شود با شرایط تئاتر استان مغایرت دارد.

معاون حوزه هنری استان بوشهر عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات در تئاتر سیاست زدگی بیش از اندازه و تحت تاثیر شرایط سیاسی قرار گرفتن هم هنرمندان و هم افرادی که می خواهند مجوز دهند است.

میرشکار در ادامه گفت: نیازهای واقعی جامعه تئاتر شناخته نشده‌اند و تنها هر سال برنامه هایی را برای یک ساله تئاتر روی کاغذ می‌نویسیم که روی همان کاغذ می‌ماند و گاها آنهایی که انجام می شود از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه تئاتر کاری پرکار، پرهزینه و وقت بر است اما امروزه ما داریم تئاتر را فدای برنامه های زود بازده می کنیم خاطر نشان کرد : یکی دیگر است مشکلات تئاتر این است که کارشناسانی که از آنها استفاده می شود نا کارآمد و گاهی کسانی قرار است برای تئاتر برنامه ریزی کنند که اصلا در بدنه تئاتر نبودند.

معاون حوزه هنری گفت: یکی از کارهایی که برای بهبود این وضعیت باید صورت بگیرد آموزش دیدن خود مدیران برنامه‌ریز و مجریان تئاتر است متاسفانه امروز در جشنواره‌ها شاهد این هستیم که آثار بزرگان توسط کسانی داوری می شود که آن داور اصلا از تئاتر سر رشته ای ندارد.

وی افزود: اکنون دو، سه گروه در استان بوشهر به صورت خود جوش فعالیت می کنند و بار تئاتر استان بر دوش آنها است و برای ما در خارج از استان آبرو داری می کنند.

میرشکار سلیقه گرایی را از دیگر مشکلات تئاتر استان خواند و بیان کرد: بالغ بر 30 سالن در استان بوشهر وجود دارد اما هنوز گروه‌های تئاتر کیسه لباسشان بر دوششان است و جایی برای تمرین ندارند و این نشانه عدم انسجام و همپوشانی است.

انتهای پیام/