به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، در پی گیری وضعیت سالن های نمایش دهنده فیلم های سینمایی در استان های کشور، اگرچه پیش و بیش از هرچیز آنچه خودنمایی می کند نشان از کمبودها و آسیب های جدی در زیرساخت ها و مدیریت سینما در پهنه ملی دارد، اما گاه گاه نیز مشاهده سرزندگی و استقبال بعضی از مناطق کشور از هنری که اتفاقا سخت وابسته به اقبال و توجه عمومی است، بارقه هایی از امید را ایجاد می کند که مطمئنا برای سینمای کشور موهبتی پر ارزش است. مشروط بر اینکه قدر این موهبت دانسته شود و تلاش ها را به تسری آن در سراسر کشور معطوف کند.

بررسی وضعیت سالن های نمایش فیلم در استان های مرکزی کشور آخرین بخش از سلسله مطالبی با قصد ارائه تصویری هرچند کلی از سینماهای کشور است که در ادامه می خوانید.

در استان قزوین سینما "مهتاب" با ظرفیت 300 صندلی به صورت دیجیتال و سینما "بهمن" با دو سالن با ظرفیت‌های 300 و 100 صندلی فعال هستند.

مهدی رمضانی، معاون هنری این استان بیان کرد: یک سینمای دیگر هم در این استان موجود است که فعلا برای این که مقدمات بازسازی خود را می‌گذراند فعال نیست.

در استان مرکزی سینماهای "ستارگان" با ظرفیت 850 صندلی، "فرهنگ" با ظرفیت 600 صندلی، عصر جدید1 با ظرفیت 220 صندلی و عصر جدید2 با ظرفیت 150 صندلی در مرکز استان و سینما "لاله" در خمین با ظرفیت 300 صندلی در حال فعالیت است.

در استان قم نیز طبق اعلام محمدکاظم رضوانی، مدیر امور سینمایی ارشاد استان، سینما "تربیت" با ظرفیت 470 صندلی و به صورت دیجیتال و سینما "وتوس" با دو سالن با ظرفیت‌های 220 و 80 صندلی به صورت دالبی دیجیتال فعال هستند.

وی افزود: سینما "شهر آفتاب" با ظرفیت 350 صندلی و سینما استقلال با ظرفیت 400 صندلی در نوبت بازسازی هستند و سینما "نور" هم در قم به صورت نیمه فعال است.

اما وضعیت در استان البرز تا حد زیادی متفاوت است. در البرز تعداد و کیفیت سینماها قابل توجه است، به نحوی که محمد مهدی جعفریان، رییس اداره سینمایی و سمعی بصری این استان معتقد است سینما "ساویز" در این استان پرفروش‌ترین سینمای کشور است. فیلم‌های سینماهای این استان به روز است و مردم اهل هنر هستند و سینما مخاطب‌های بسیاری دارد.

در کرج، سینما "هجرت" با دو سالن "نصر" با ظرفیت 700 صندلی و "هجرت" با ظرفیت 150 صندلی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی به صورت دیجیتال فعال است.

همچنین سینماتئاترهای "سعید" با ظرفیت 150 نفر تحت نظارت بخش خصوصی و "ارشاد" با ظرفیت 440 صندلی زیر نظر ارشاد در کرج هستند که سینما تئاتر ارشاد مدتی است نمایش فیلم را به علت مشکلات تجهیز و ساختار متوقف کرده است.

سینما "ساویز" در گوهردشت نیز با سه سالن 350، 250 و 150 نفره تحت نظارت بخش خصوصی از پرفروش‌ترین سینماهای کشور است.

در فردیس سینما "ساحل" با ظرفیت 350 صندلی تحت نظارت بخش خصوصی و سینما "سپهر" با دو سالن 350 نفره فعال هستند که یکی از سالن‌های سینما سپهر در حال مجهیزسازی است و موقعا فعالیت نمی‌کند.

در حصارک کرج سینما "خاتم" با ظرفیت 250 صندلی چند سال است که از سوی مالک فعالیت خود را معلق کرده است.

رییس اداره سینمایی ارشاد البرز خبر داد: 3 پروژه سینمایی در این استان در حال ساخت است. یکی از آن‌ها در طالقانی جنوبی کرج است که با نام سینما "سپنتا" و ظرفیت 700 نفره به صورت مدرن در حال ساخت است و تا کنون 80درصد این پروژه اجرا شده است.

وی افزود: در میدان نبوت و شهرک ناز هم پروژه‌هایی مجوز گرفته‌اند که پروژه میدان نبوت در 40 هزار متر زمین و به صورت 7 طبقه ساخته خواهد شد که 200 صندلی دارد و پس از تکمیل در کشور بی نظیر خواهد بود.

استان همدان دارای 6 سالن سینما با سیستم دیجیتال است. سینما "قانون" با ظرفیت 276 صندلی و "قدس" با دو سالن با ظرفیت‌های 375 و 150 صندلی در مرکز استان فعال هستند.

در شهرستان‌های این استان هم سالن هایی در تویسرکان با ظرفیت 500 صندلی، در ملایر با ظرفیت 374 صندلی و در کبودراهنگ با ظرفیت 376 صندلی فعال هستند.

در رابطه با وضعیت فروش سینماهای این استان، عباس احمدی مسئول امور سینمایی ارشاد و همچنین کارشناس سینمایی این سازمان حاضر به به پاسخگویی نشدند، اما حبیب الله شهنوازیان روابط عمومی ارشاد همدان مخاطبان سینمای تویسرکان را ضعیف اعلام کرد و گفت: مخاطبین سینماهای استان در حد مطلوب نیستند و شاید این مسئله به این علت باشد که فیلم‌هایی که در همدان اکران می‌شوند با فاصله از تهران به روی پرده می‌روند.

اصفهان دارای 16 سینما در مرکز و شهرستان های تابعه است که طبق انتظار از شهری با سابقه تاریخی درخشان که در عرصه های مختلف هنری در سطح مطلوبی است می توان گفت در میان استانهای دیگر میزان قابل توجهی است.

هفت سینما در شهر اصفهان در حال فعالیت است. سینما "قدس" با دو سالن با ظرفیت 400 و 500 نفره، سینما "ساحل" با ظرفیت 640 صندلی و با سیستم دیجیتال، سینما "سپاهان" با ظرفیت 700 صندلی مجهز به سیستم دیجیتال و قابلیت پخش آپارات ، سینما "خانواده" با ظرفیت 640 صندلی، سینما "فرشچیان" با ظرفیت 320 صندلی و تالار فرهنگیان با ظرفیت 480 صندلی به نمایش فیلم های سینمایی اختصاص دارند.

سه سینمای دیگر هم در اصفهان فعال بوده که سینما "ایران" با ظرفیت 90 صندلی در وضعیت تعطیل، سینما "فلسطین" با ظرفیت 500 صندلی در حال تخریب و سینمای "تالار اندیشه" نیز غیر فعال است.

در شهرستانهای استان اصفهان سینما "فرهنگ" با ظرفیت 400 صندلی در شهرضا و سینما "کوثر" با ظرفیت 400 صندلی در داران فعال است که قرار است به سیستم دیجیتال مجهز شود.

در کاشان سه سالن سینما در یک مجتمع فعال اند که جمعا ظرفیت 900 صندلی را دارا هستند. در شاهین شهر نیز سینما "یاسمن" با ظرفیت 320 صندلی مجهز به سیستم صدای دالبی و سینما "شاهین" با ظرفیت 400 صندلی فعال هستند.

خمینی شهر نیز صاحب سینما "فرهنگ" بوده که اکنون تعطیل شده و در حال واگذاری به آموزش و پرورش است. در نجف آباد سینما "لاله" با ظرفیت 400 صندلی در حال فعالیت است و در دهاقان سینمایی با ظرفیت 330 صندلی فعال است.

شهرضا سینما "فجر" را با ظرفیت 600 صندلی دارد که هماهنگیهای لازم جهت دیجیتال شدن آن صورت گرفته است. همچنین فریدون شهر هم که سینمایی با ظرفیت 400 صندلی دارد قرار است به زودی دیجیتال شود.

شهرستانهای گلپایگان و سمیرم هم سینماهایی با ظرفیت 450 و 232 صندلی را داشتند که هم اکنون غیر فعال هستند.

ایمان یزدان پژوه، سرپرست امورهنرهای سینمایی و سمعی بصری ارشاد استان سمنان ، سالن های سینمای این استان را که سالانه حدود 12 هزار مخاطب دارند را سینما "فرهنگ" در سمنان با ظرفیت 350 صندلی و سینما "ابریشم" در گرمسار با ظرفیت 400 صندلی و مجهز به پخش دیجیتال برشمرد.

وی همچنین عنوان کرد: دو سینما در مهدی شهر و شاهرود به علت این که قدیمی و فاقد تجهیزات لازم بودندو بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه گذاری در آن ها نبود تعطیل شدند.

استان فارس ، هفت سینمای فعال دارد. بهروز مرامی مسئول امور سینمایی اداره ارشاد استان علاوه بر معرفی سالن ها، سال تاسیس این سالن ها را اعلام کرد و گفت: از نظر سازه سالن ها مربوط به سال های بسیار گذشته است اما همه سالن ها مورد بازسازی قرار گرفته اند و تجهیز شده اند. سالن سینما سعدی با 760 صندلی تاسیس 1340است. سینما ایران تاسیس 1335 با 940 صندلی، سینما پرسیا با 760 صندلی تاسیس 1346 ، سینما شیراز با 570 صندلی تاسیس سال 1345 ، سینما فلسطین با 570 صندلی سال تاسیس 1334 ، سینما پیام با 500 صندلی تاسیس 1332 و سینما حافظ با 770 صندلی تاسیس 1332است.

سینماهای شهرستان های استان فارس، سینما شهید مصطفی نژاد شهر جهرم با 800 صندلی تاسیس 1385 و یکی از سالن های تازه تاسیس استان است. سینما قدس شهر استهبان با 490 صندلی تاسیس 1367 است. سینما پیام شهر کازرون با 500 صندلی تاسیس 1349، سینما ابوذر شهر مرودشت با 780 صندلی تاسیس 1351 و سینما جوان شهر داراب تازه تاسیس ترین سینمای استان در سال 1389 به بهره برداری رسیده است.

استان چهار محال و بختیاری، تنها یک سینما به نام سینما بهمن شهرکرد دارد. این سالن که در سال 84 بازسازی شده 500 صندلی دارد و سیستم پخش آن دیجیتال است. شهرام فرجی مسئول امور سینمایی اداره ارشاد استان بیان کرد: طبق بخش نامه اداره امور سینمایی کشور، تعدادی از سالن های فرهنگسراهای شهرهای مختلف استان جهت تجهیز و تبدیل به سالن سینما به این سازمان معرفی شد اما هیچ اقدامی از طریق این سازمان صورت نگرفت.

استان ایلام هم در حال حاضر تنها با یک سالن سینما در نمایش فیلم فعالیت دارد. سینما قدس با 474 صندلی و سیستم پخش آپارات است. یک سالن سینما هم در شهر آبدانان فعال بوده که به دلیل بالا بودن هزینه ها اکنون در تعلیق است.. استان کرمان ، دارای شش سالن سینمای فعال است. سینما آسیا با ظرفیت 450 نفر، سینما مهتاب با ظزفیت650 نفر، سینما شهر تماشا با ظرفیت 480 نفر به نمایش فیلم های سینمایی اختصاص دارند. سینما امین در رفسنجان با ظرفیت 300 نفر، سینما قدس سیرجان با ظرفیت 480 نفر و سینما فرهنگ شهر بابک با ظرفیت 230 نفر دیگر سینماهای فعال در استان هستند.

فروغ فدایی کارشناس سینمای اداره ارشاد استان بیان کرد: فیلم هایی که اکران می شوند به روز هستند. آمار فروش فیلم ها نسبت به فیلم ها تغییر می کند و به غیر از سینما شهر تماشا که جهت اکران فیلم های خاص است سایر سینماها فروش به نسبت خوبی دارند.

در یزد سینما "جام جم" با ظرفیت 400 نفر و پردیس سینمای "تک" با 5 سالن سینما با ظرفیت‌های 400، 250، 150، 300، 100 صندلی تحت نظارت بخش خصوصی فعال هستند.

حسن شریف بیگی، رییس اداره امور سینمایی و سمعی بصری ارشاد استان یزد گفت: سینما "ایران" در یزد به علت فرسودگی ساختمان و مشکلات فنی تعطیل شد و سینما "آزادی" در اردکان هم تحت نظارت انجمن سینمای جوان به این علت که به خوبی بهره برداری نشد در حال حاضر غیرفعال است. با این حساب استان یزد در شهرستان‌های خود هیچ سینمایی ندارد. اما به گفته این مسئول با این وجود میزان تماشاچی در این استان به نسبت خوب است.

انتهای پیام/38