به گزارش خبرگزاری هنر ایران (هنرآنلاین) به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‎المللی امام رضا(ع)، سیدمحمد حسینی در نشست با اعضای هیئت امنای بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) اظهار داشت: تاکنون 420 هزار واژه از مدخل‌های دانشنامه امام رضا(ع) نگاشته شده و بیش از نیمی از آن داوری شده است، که در دهه کرامت از نخستین جلد این دانشنامه رونمایی می‎شود.

وی افزود: با آماده شدن نخستین جلد دانشنامه امام رضا(ع) درصدد هستیم این اثر فاخر را برای استفاده همگان به چند زبان دنیا ترجمه کنیم. حسینی به پیشنهاد احیای اقامتگاه امام رضا(ع) در "مرو" اشاره کرد و گفت: از دولت ترکمنستان درخواست کرده‌ایم سه دیوار موجود این اقامتگاه حفظ و حصارکشی شود و همچنین برای زائران در این مکان مجتمع اقامتگاهی ایجاد شود.

خبرگزاری فرهنگ رضوی راه‌اندازی می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سایت فعلی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: مجوزهای لازم برای تأسیس "خبرگزاری رضوی" در حال انجام است و با "razavinews" اخبار مربوط به جشنواره و بنیاد امام رضا(ع) و اخبار مرتبط با فرهنگ رضوی را اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی افزود: مجوز فصلنامه "فرهنگ رضوی" صادر شده و تا پایان سال سه نسخه از آن منتشر و از این طریق برای دریافت مجوز عنوان "علمی و پژوهشی" آن اقدام می‌شود.

جشن‌های دهه کرامت در 75 کشور برگزار می‌شود

حسینی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با داشتن 10 دوره تجربه، دوره یازدهم باشکوه‌تر از ادوار پیشین با افزایش کمی و کیفی در بخش‎های مختلف برگزار می‌شود.

وزیر ارشاد با بیان آنکه بخش بین‌الملل این جشنواره نیز شاهد رشد کمی و کیفی بوده است، از برگزاری جشن‌های مرتبط با دهه کرامت و جشنواره امام رضا(ع) در 75 کشور و 200 نقطه خبر داد.

رئیس شورای فرهنگی عمومی کشور اظهار داشت: خادمان بین‌المللی و داخلی فرهنگ رضوی شناسایی شده و در آیین اختتامیه از آنها تجلیل به عمل می‎آید.

دعوت وزیر ارشاد از رئیس‌جمهور منتخب برای حضور در اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) عضو کابینه دولت دهم با بیان آنکه طبق سال‌های گذشته آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور شخصیت‌های تراز نخست کشوری برگزار می‌شود، گفت: مصوب شد نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر دعوت ایشان برای حضور در اختتامیه جشنواره یازدهم ارسال شود.

تأکید بر معرفی و احیاء قدمگاه‌های امام رضا(ع) در ایران حسینی همچنین در نشست با اعضای شورای طرح احیاء قدمگاه‌های جاده ولایت در مسیر امام رضا(ع) نیز گفت: 2 هزار و 100 کیلومتر از مسیر 3 هزار و 450 کیلومتری هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو در ایران اسلامی واقع شده و تاکنون 16 منزلگاه و قدمگاه قطعی آن حضرت در کشورمان شناسایی شده است.

وزیر ارشاد برگزاری مراسم ویژه بزرگداشت قدمگاه‌های امام هشتم در تمام قدمگاه‌های مسیر هجرت در ایام دهه کرامت را خواستار شد و پیشنهاد کرد: در مسیر هجرت که به «جاده ولایت» مشهور است، تابلوی تاریخچه قدمگاه‌ها در هر محل برای آگاهی زائران با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نصب شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود مضجع نورانی حضرت بی‌بی حکیمه، خواهر امام رضا(ع) در استان کهگیلویه و بویر احمد در شهرستان گچساران اشاره کرد و گفت: برای معرفی و آشنایی همگان با این مکان مقدس باید برنامه باشکوهی در سطح کشوری برگزار کنیم.

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر یکم تا یازدهم ذی‌القعده که به ترتیب مصادف است با ولادت حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان امام علی‌بن موسی الرضا(ع)، به «دهه کرامت» شهرت یافته است؛ در این دهه پربرکت، عظیم‌ترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور تحت عنوان «جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)» برگزار می‌شود.

اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) سال گذشته در شب میلاد امام رضا(ع)‌ با حضور آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. اختتامیه دوره نهم نیز با حضور محمود احمدی‌نژاد همراه بود.

پایان پیام/