به گزارش خبرگزاری هنر ایران، یزد مرکز استان یزد است و از بهترین نمونه شهرهای کویری به شمار می رود. شهر یزد در فاصله 677 کیلومتری تهران و 316 کیلومتری اصفهان قرار دارد . شهرستان یزد در دره‌ای وسیع و خشک بین کوه های شیر کوه و خزانق واقع گردیده است. آب و هوای این شهرستان خشک و نیمه صحرایی با تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک است. معدل تعداد روزهای یخبندان در طول سال در حدود 55 روز است.

سرو ابرکوه سرو 5 هزار ساله ابر کوه مسن ترین موجود زنده جهان است که در استان یزد قرار دارد.

شن های روان صادق آباد تپه های شن های روان با وسعت بیش از 1500 هکتار و ارتفاع بیش از 50 متر در فاصله 17 کیلومتری بافق در حاشیه روستای صادق اباد قرار دارد .

امامزاده جعفر (ع) این بنا در محله " مصلی عتیق " شهر یزد قرار دارد. در کتاب یادگارهای یزد آمده است؛ امامزاده جعفر(ع)، نسبتشان به امام جعفر صادق (ع) می رسد .

امامزاده حسین ابن موسی (ع) آرامگاه حسین ابن موسی (ع) در سه کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس قرار دارد. اصل بنا به تاریخ 494هـ . ق تعلق دارد و در سمت غربی صحن امامزاده، ایوانی به نام ایوان "امیر علی مشیر" دیده می شود از ملحقات این آرامگاه، ساختمان چهل چراغ است که مدفن چندی از حکام و بزرگان پیشین طبس است.

امامزاده سید نورالدین (ع) امامزاده سید نورالدین احمد (ع) در محلی به نام " گاپله " در مسیر جاده تهران - یزد، حد واسط اردکان -عقدا قرار دارد.

مسجد امیرالمومنین ( سرده ) مسجد امیرالمومنین ( مسجد سرده ) و ساباط مجاور آن در محله " سرده " شهر زارچ قرار دارد، با توجه به سبک ساختمان گنبد، ایوان و تاریخ موجود در زیلوی مسجد، بنا را می توان متعلق به دوره زندیان و افشاریان دانست .

مسجد جامع فهرج مسجد جامع فهرج، واقع در سی کیلومتری شرق یزد ، یکی از نادر نمونه هایی است که معماری پیش از اسلام ایران را به معماری دوران اسلامی پیوند می دهد. در نتیجه، می توان آن را به عنوان اثر کم نظیر دوران انتقال محسوب نمود.

مسجد جامع کبیر یزد این مسجد در ضلع غربی‌ خیابان‌ امام خمینی، انتهای‌ خیابان مسجد جامع، محله دروازه شاهی‌ واقع است.

مسجد زردک این مسجد در شمال غرب شهرستان اردکان قرار دارد. با توجه به شواهد موجود در بنا، قدمت آن را می توان مربوط به قرن هفتم هـ. ق دانست .

آب انبار شش بادگیری این آب انبار در محله ای به همین نام در شهرستان یزد قرار دارد. این بنا دارای دو ورودی ( یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن )، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب است.

آب انبار گلشن آب انبار گلشن واقع در محله "گازرگاه" شهر یزد، از بناهای دوران معاصر است.

آب انبار میان راهی مسیر چک چک این آب انبار مجاور نیایشگاه زرتشتیان یزد، در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری شهر یزد قرار دارد . با توجه به نحوه ساخت آن، می توان گفت که این بنا متعلق به دوره قاجار است.

آب انبار وزیری این بنا در اواخر قرن هشتم میلادی توسط "سیدرکن الدین ثانی" در محله مسجد جامع شهر یزد ساخت است.

آتشکده زرتشتیان یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان آتشکده آنها است. این بنا در خیابان آیت‌ الله کاشانی قرار دارد و شامل ساختمان مشجری است.

آسیاب آبی تفت تنها آسیای باقی مانده از 17 آسیاب دایر بر روی قنوات 6 گانه اهرستان است.

آسیاب اشکذر آسیاب اشکذر در شهر اشکذر که در فاصله ٢٠ کیلومتری شهر یزد و در عمق ۷ متری زمین احداث شده، که آثار موجود مربوط به قرن هشتم هجری و در زمان سید رکن ‌الدین ساخته شده است .

آسیاب دو سنگی بیابان "محمد آباد میبد" این آسیاب کم نظیر، در عمق چهل متری زمین و در مسیر قنات " قطب آباد " احداث شده و هیچ گونه مصالح ساختمانی در ساخت آن به کار نرفته است .

آسیاب رستاق این آسیاب در بیست کیلومترى جنوب شرقى جاده اصلى رستاق قرار دارد. با توجه به سبک معماری، نوع تزیینات مقرنس ‌کارى‌ هاى صحن اصلى و نوع مصالح بکار رفته است.

بازار تبریزیان بازار تبریزیان احتمالاً متعلق به دوره قاجار است و در انتهای بازار "پنجه علی" قرار دارد .

بازار دروازه مهریز جهت بازار دروازه مهریز شمالی - جنوبی است؛ جنوب آن از بازار "خان" شروع می شود و به کوچه دارالشفاء یا " دروازده تاریخی " شهر ختم می شود.

بازار زرگری بازار زرگری در بخش شمالی خیابان قیام شهر یزد، قرار دارد. این بازار احتمالاً به سده های دوازدهم و سیردهم هـ. ق تعلق دارد.

باغ دولت آباد باغ دولت آباد از باغ‌ های قدیمی شهر یزد در کشور ایران است . این مجموعه یادگارى است از دوره هاى افشاریه و زندیه که شامل عمارت سردر ، ساختمان هشتى و بادگیر، عمارت بهشت آئین و تالار آینه ، عمارت تهرانى آب انبار دو دهانه و باغ ناصر است.

برج ارجنان این برج در روستای " ارجنان "، در بیست کیلومتری جنوب غربی شهرستان اردکان واقع و از برج های دوره قاجاری است .

برج پاگنده این برج از مجموعه آبادی های روستای " میرزا حکیم "- از کلانتران شهر یزد ، معزول شده به سال 1046 هـ. ق- شهرستان اردکان است .

برج خواجه نعمت برج خواجه نعمت یا " دیوار خواجه نصیر " مجاور بقایای حصار قدیمی روستای عقدا از توابع شهرستان اردکان قرار دارد .

برج و باروی قدیمی یزد حصار و بارو از جمله آثاری است که در تمدن شهرنشینی قدیم اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل بودند .

پارس بانو ( بونو پرس ) این زیارتگاه در دامنه کوه های " میل نیزار " و " لای چقک " روستای " ازرجوع " بخش عقدای شهرستان اردکان قرار دارد . این زیارتگاه همه ساله از اول تا پنجم تیر ماه ، محل تجمع و زیارت زرتشتیان است .

پخچال میبد یگانه بازمانده یخچال های قدیمی این منطقه است که در داخل شهر میبد و در فاصله 50 کیلومتری شمال یزد ، در کنار راه کاروانرو و در جوار چاپارخانه ، آب انبار و رباط اصلی شهر قرار دارد .

پیرنارسون زیارتگاه " پیرنارسون " یا " نارسونه " در جاده قدیم یزد - مشهد ، در میان ارتفاعات شهرستان های یزد و خرانق قرار دارد .

پیرهریشت این آتشکده در پانزده کیلومتری شهرستان اردکان ، در دامنه کوه های کم ارتفاع و بدون پوشش گیاهی واقع شده است . بنا به توصیف فرهنگ بهدینان ، زرتشتیان بر این اعتقادند که " هریشت " محل غایب شدن یکی از کتیزهای بانوی " یزد گرد ساسانی " است .

چَک‌ چَک چَک‌ چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌ های مهم زرتشتیان است . این زیارتگاه که زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می ‌گویند در استان یزد و در کوه‌ های میان اردکان و انجیره قرار دارد

خانه رسولیان این خانه که بیش از یک قرن از عمر آن می گذرد ، در محله سهل بن علی یزد واقع شده است که شامل دو بخش متمایز به صورت بیرونی و اندرونی است .

خانه کلاه دوز ها این خانه در شمال میدان امیر چقماق شهر یزد قرار دارد . این بنا متعلق به یکی از تجار یزد به نام " کلاه دوز " است . خانه لاری‌ ها خانه لاری ها از مجموعه بناهای تاریخی متعلق به دوران قاجاریه شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه ‌های کویری می ‌باشد .

دخمه زرتشتیان ( برج خاموشان ) در پانزده کیلومتری جنوب شرقی یزد ، بر بلندای کوهی رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه ، دو عمارت سنگی مدور برج مانند با فضای میان تهی قرار دارد .

قلعه ابراهیم آباد صدوق قلعه تاریخی ابراهیم آباد در روستای ابراهیم ‌آباد ، در دهستان رستاق شهرستان صدوق استان یزد واقع شده است .

کاروانسرای ( رباط ) زین الدین این کاروانسرا در شصت کیلومتری جاده یزد - کرمان و در فاصله پانصد متری از جاده قرار دارد .

کاروانسرای ( رباط ) قلعه خرگوشی کاروانسرا قلعه خرگوشی نزدیک باتلاق " گاوخونی " در جاده قدیمی یزد - اصفهان و در ضلع جنوب غربی اردکان قرار دارد .

کاروانسرای رشتی عقدا کاروانسرا و آب رشتی عقدا در شهرستان اردکان و در مدخل ورودی آبادی " عقدا " قرار دارند .

مدرسه ضیائیه ( زندان اسکندر ) مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) بنایی است با گنبد مرتفع واقع در جنب بقعه ی دوازده امام در محله ی فهادان با نمای ساده و درب ورودی کوتاه ، داخل صحن ، بنای تاریخی با عظمتی از یادگار های معماری اسلامی دوره مغول می باشد.

نارین قلعه - نارنج قلعه از مهم ‌ترین و قدیمی‌ ترین بنا های شهر میبد ، قلعه‌ای است به نام "نارین قلعه" یا "نارنج قلعه" . این قلعه بنا بر نوع مصالح و سبک بنا ، مربوط به دوران پارت‌ ها یا ساسانیان است . که از آن به عنوان دژ یا کهن دژ شهر استفاده می ‌شده است .

بقعه دوازده امام بقعه دوازده امام از بنا های دوره سلجوقی است که در محله فهادان شهر یزد در مرکز ایران قرار دارد .

بقعه سید گل سرخ یزد بقعه سید گل سرخ در خیابان سید گلسرخ ، در محله " سرچم " شهر یزد - بیرون دروازده کوشک نو - قرار دارد و متعلق به قرن نهم هـ. ق است .

بقعه شیخ احمد و شیخ محمد فهادان این بقعه در خیابان فهادان ، محله فهادان ، جنب بقعه حسن فهادان واقع شده است .

گنبد عالی ابرکوه گنبد عالی ابرکوه به دست عمید الدین شمس الدوله دیلمی از طایفه هزار اسبیان اشکور یکی از آثار منحصر به فرد ابرکوه می ‌باشد.

پایان پیام/