به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، بلقیس افضلیان، یکی از هنرمندان فعال استان خراسان جنوبی است که در مراسم روز ملی جوان هم رتبه برترین هنرمند جوان رشته هنرهای تجسمی استان خراسان جنوبی را کسب کرد. این هنرمند به تازگی نمایشگاه هنر مفهومی "این یک حاضر و آماده نیست، بلکه یک آدرس است" را با همکاری دو تن از هنرمندان ندا ملکی و راضیه شرفی در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد سربیشه اجرا کرد.

این هنرمفهومی، چهارمین اجرا از مجموعه اجراهای "هنر مفهومی انسان معاصر" بود که افضلیان از سال 1385 اقدام به برگزاری آن کرد. افضلیان در توضیح این مجموعه گفت: بیشترین ترکیب هر چهار اجرای این هنر مفهومی گرفتاری‌هایی است که انسان امروزی برای خود درست کرده و تاکید بر این که این مشکلات قابل حل است، اما باید همکاری کرد و این را در آثار نشان می‌دهیم. به گفته افضلیان، اولین اجرای هنر مفهومی این مجموعه

در دانشگاه شریعتی تهران و با همراهی عاطفه اسدی انجام شد. در این این اجرا یک تابوت مربع شکل مشکی را قرار داده بودند و مقدار زیادی سیم آرماتوربندی پیچ و تاب داده شده در آن انداخته شد. در این اجرا یک کاسه لعابی آبی شکسته شده را چسب زدند و به طوری که محل اتصال آن دیده شود، درون آن را آب کرده و یک ماهی قرمز در آن انداختند. این اثر پیچیدگی‌های ذهنی یک انسان مرده است که امیدهایی دارد. این آدم انسانیت و خیلی از مسائل سنتی را از دست داده، اما باز هم امید به زندگی و تغییر را در خود دارد.

بلقیس افضلیان دومین اجرا از مجموعه " هنر مفهومی انسان معاصر" را ماه رمضان سال 1389 در نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی به اجرا در آورد. در این اجرا به سیم‌های آرماتوربندی یک کره بزرگ درست شد و درون کره یک تنگ آب حاوی 20 ماهی قرار داده شد. این اثر نشانگر این است که اگر کره زمین آن تن آب باشد که زندگی در آن جریان دارد و این مسئله با حضور ماهی‌ها نشان داده می‌شود. دور کره زمین را حصارهایی فرا گرفته که انسان خودش به وجود آورده است.

سومین اثر از این مجموعه، دی‌ماه 1391 در اداره ارشاد بیرجند اجرایی شد. در این اثر کل ساختمان ناتمام و یا در حال ساخت خانه فرهنگ در واقع روند زندگی انسان معاصر را نشان می‌دهد و خود جزئی از جسم انسان محسوب می‌شود که اتاق‌ها، راهروها جزو اثر است و بدون دخل و تصرف در آنچه حاضر و آماده بود عناصر افزوده شد.

کارشناس تجسمی ارشاد استان خراسان جنوبی در توضیح چهارمین اثر اجرا شده از این مجموعه پنج قسمتی هنرمفهومی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اجرا در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد سربیشه اجرا شد. در این ساختمان نیمه کاره هم با استفاده از فضا تنها ابزاری اضافه شد تا پیام را برساند. برای مثال یک میز قرار داده شد. کنار میز دو صندلی معلق آویزان شدند که هردو پشتشان به هم و به میز بود. روی میز هم یک آینه زنگار بسته و شکسته قرار داده شد. این تصویرسازی نشان می‌دهد که آدم امروز خودش را به عنوان انسان هم نمی‌بیند، زیرا این آینه شکسته و زنگار بسته است. پس هیچ وقت طرف مقابل خود را هم نخواهد دید برای همین هم صندلی‌ها پشت به هم هستند. در جایی دیگر یک کمد قرار داده شده، درون کمد به صورت دکوری وسایلی چون ظرف روغن زنگ زده، رویه فانوس بی استفاده، استانبولی برای درست کردن سینما و لوله اگزوز خراب اتومبیل قرار داده شد. هدف از این تصوری این است که نشان داده شود انسان خودش را درگیر چیزی کرده است و تجملاتی را برای خود قرار داده که از بین رفتنی هستند و به زودی زنگار می‌بندند و بیخود گرفتار آن‌ها شده است.

افضلیان در مورد پنجمین و آخرین اجرای مجموعه "هنر مفهومی انسان معاصر" توضیح داد: این اجرا انتهای هدفی است که ما قصد اجرایش را داشتیم. این هنر مفهومی پس از ماه رمضان در آموزشگاه "جعبه" بیرجند اجرا خواهد شد. در این اثر هنر مفهومی "انسان" معاصر" قرار است به پایان برسد و آن این ذهنیتی است که یک شوک ایجاد می‌کند. چیزی که بیننده انتظار دارد این است که وارد محیطی شود و چیدمانی را ببیند، اما با چیزی مواجه خواهد شد که اصلا انتظارش را ندارد. این هنر مفهومی کار سختی است و در آن از نیروی انسانی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/38