به گزارش خبرگزاری هنر ایران، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب "خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال" عصر روز گذشته، دوشنبه، 10 تیرماه در فرهنگسرای اندیشه با حضور مؤلفان کتاب سیدمحسن میربهرسی معاون سابق اجتماعی پلیس فتا و محمدصادق افراسیابی مولف کتاب و جمعی از اساتید علوم ارتباطات همچون حسن بشیر و امیدعلی مسعودی برگزار شد.

افراسیابی: لازمه استفاده ی صحیح از اینترنت شناخت فرصت‌ها و تهدیدها است محمدصادق افراسیابی، مولف کتاب مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان و نویسنده فصل اول کتاب خانواده، سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال در مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب خانواده، سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال اظهار کرد: با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروزه رسانه‌های دیجیتال نقشی اساسی در زندگی خانواده‌ها خصوصا نوجوانان و جوانان یافته است.

وی افزود: در شرایطی که زندگی نوجوانان و جوانان با اینترنت گره خورده است، توجه به ابعاد مختلف این پدیده و آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدهای آن امری ضروری است به عبارت دیگر استفاده از هر ابزاری مستلزم برخورداری از دانش مرتبط با آن ابزار است، لازمه استفاده صحیح از اینترنت نیز برخورداری از سواد رسانه‌ای و شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی است.

مدرس افکار عمومی و مفاهیم و نظریه های ارتباط جمعی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای الگویی است تا براساس آن کاربر و افکار عمومی نه به عنوان یک عنصر منفعل، بلکه به عنوان یک پدیده فعال و جاری در فرآیندی شناختی محسوب ‌شود و عمل تفسیر و تحلیل پیام را به انجام رساند.

وی افزود: با تحصیل سواد رسانه‌ای کاربر می‌آموزد هر آنچه که رسانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی ادعا می‌کنند، لزوماً صحت ندارد و باید با شناخت دقیق فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به رسانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی ضمن استفاده از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات از بروز خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کند.

افراسیابی خاطرنشان ساخت: این کتاب سعی دارد تا با معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از رسانه‌های دیجیتال ضمن ایجاد زمینه استفاده بهینه از این رسانه‌های نوین با هدف بهبود زندگی خانواده‌ها، مصونیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی لازم را برای در امان ماندن از آسیب‌های رسانه‌های دیجیتال برای اعضای خانواده فراهم کند.

وی یادآور شد: موضوع شبکه‌های اجتماعی اینترنتی موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت بلکه این ابزار دارای فرصت‌ها و تهدیدهایی بیشمار در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی هستند و بسیاری از مردم با توجه به کمبود منابع در عرصه‌ شبکه‌های اجتماعی اینترنتی علاقه‌مند هستند تا بیشتر با تأثیرات فرهنگی و اجتماعی شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند.

معاون سابق مرکز توسعه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تصریح کرد: آنچه در حال حاضر وجود شبکه‌های اجتماعی را پراهمیت و تأثیرآنها را پررنگ‌تر، جلوه می‌دهد، اقبال عمومی کاربران اینترنت نسبت به این شبکه‌هاست بطوری که روزانه میلیون‌ها نفر در دنیا با عضویت در این شبکه‌ها، ساعت‌های زیادی از عمرشان را صرف گشت و گذار در این شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

وی افزود: امروزه به نظر می‌رسد که با رشد کاربران اینترنت، سبک جدیدی از زندگی به نام سبک زندگی مجازی در میان جوانان در حال شکل گرفتن باشد، این شیوه زندگی که درآمیخته با شبکه‌های اجتماعی مجازی است، می‌تواند سبک جدیدی از زندگی را شکل دهد که همه فعالیت‌های روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افراسیابی در ادامه از راهنمایی های ارزنده ی حسن بشیر و مشاوره های راهبردی حسام الدین آشنا برای تالیف کتابهای "مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان" و "خانواده، سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال" تشکر کرده و مقدمه ی امید علی مسعودی بر کتاب خانواده، سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال را باعث افزایش غنای علمی این کتاب عنوان کرد.

این کارشناس ارشد فرهنگ و ارتباطات در پایان از زحمات کلیه ی افرادی که فرصت فعالیتهای علمی و اجرایی مرتبط با رسانه های دیجیتال را برای او فراهم کرده اند قدردانی کرده و از چهره هایی همچون سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید رضا عاملی؛ رئیس پژوهشگاه فضای مجازی و مهدی بوترابی؛ فعال فضای مجازی نام برد.

مسعودی: گوگل در حال ارائه اینترنت بی‌واسطه است؛ ولی ما هنوز از سرعت کم آن رنج می‌بریم امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات گفت: مشکل امروز ما در ایران هنوز سرعت اینترنت است؛ در حالی که شرکت گوگل تازه‌ترین ابزار ارتباطی خود را به شکل بالون‌هایی طراحی کرده که در فضای پیرامونی مناطق کمتر توسعه‌یافته قرار گرفته و اینترنت را مستقیما و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد.

امید علی مسعودی؛ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره در نشست نقد و رونمایی کتاب خانواده، سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال تاکید کرد: ما به شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد افزایش سرعت اینترنت را ارائه کرده‌ایم. درست است که امنیت کشور را باید در هر زمانی مدنظر داشته باشیم اما سرعت اینترنت امری مهم است که باید نسبت به افزایش آن توجه داشته باشیم. این استاد علوم ارتباطات به عنوان آخرین سخنران این نشست در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه ما در ایران به دلایل فرهنگی و ذهنی معمولا خودمان را برای آینده آماده نمی‌کنیم، اظهار داشت: تحولات تکنولوژیکی در دنیا منتظر ما نمی‌ماند و اگر جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتباطات و فضای مجاری از فضای گسترده پیش آمده در این زمینه برای خود بهره نبرد این تحولات کار خودشان را می‌کنند.

وی افزود: من تا قبل از مطالعه این اثر فکر می‌کردم که جامعه نظارتی به معنی ابزارهای نظارتی مانند دوربین‌های راهنمایی و رانندگی است که در سطح شهر نصب شده است، ولی وقتی ماجرای انتشار تصاویر خانوادگی یک زن ایرانی در خارج از کشور را مطالعه کردم که به خاطر خرید لپ‌تاپی دزدی رخ داده بود که در آن برنامه‌ای نصب شده که تمام اطلاعات آن را برای صاحب اصلی‌اش در لندن ایمیل می‌کرد، نظرم درباره این مسئله تغییر کرد.

مسعودی تصریح کرد: کتاب "خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال"، مشاوره خوبی برای خانواده‌هاست که در کمترین حجم ممکن منتشر شده است تا خانواده‌ها بتوانند با مطالعه آن به افزایش آگاهیهایشان بپردازند. وی در پایان تاکید کرد: این کتاب و مطالعه آن موجب شد که با برخی از دغدغه‌های حیاتی مورد نیاز خانواده‌ها در فضای امروز زندگی آنها آشنا شوم و همین مسئله منجر به نگارش مقدمه بر آن نیز شد. من امروز باور دارم که مشکل ما با تکنولوژی نه در دانشگاه‌ها و کافی‌نت‌ها بلکه درخانواده‌هاست.

سرهنگ میربهرسی: ناآگاهی خانواده‌ها فرصت اینترنت را به تهدید مبدل ساخته است معاون سابق اجتماعی پلیس فتا گفت: استفاده از اینترنت همچنان که فرصت بزرگی محسوب می‌شود، برای کیان خانواده‌‌ها آسیب‌زا شده است، اما این تهدید از جانب اینترنت نیست، بلکه ناآگاهی خانواده‌ها از فضای مجازی، تهدید حقیقی است.

سرهنگ سیدمحسن میربهرسی، معاون اجتماعی سابق پلیس فتا و یکی از مؤلفان کتاب "خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال" طی سخنانی اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی به هنگام ورود به کشور به عنوان یک فرصت تلقی شد. شاید کشورمان در این حوزه نسبت به دیگر کشورها عقب‌ماندگی زیادی دارد اما بر اساس آمار مراکز رسمی تا سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت 43 درصد بوده این درحالی است که در کشورهای پیشرفته بالای 75 درصد است.

وی ادامه داد: در سال‌های آتی، کشورمان فاصله را با کشورهای پیشرفته کم خواهد کرد و البته این امر به سرعت انجام خواهد شد و در طی این سرعت، آسیب‌هایی، فرهنگ کشورمان را تهدید خواهد کرد. وی بیان کرد: کشورهای دیگر هم این سرعت تکنولوژی را سپری و استفاده از آن را فرهنگسازی کرده‌اند به همین دلیل کمتر با این آسیب‌ها روبرو شده‌اند.

میربهرسی تصریح کرد: اینترنت هم یک فرصت و هم یک تهدید تلقی می‌شود و اساساً تهدید را جرم و آسیب فضای مجازی نمی‌دانم در واقع تهدید ناآگاهی خانواده‌ها در این حوزه است.

وی یادآور شد: متأسفانه در فضای مجازی، هویت‌ها پنهان است درحالی که در کشور هندوستان، وقتی مسافری وارد کشور می‌شود، بر اساس شماره پاسپورت، شماره اکونت(Acount) ارائه می‌شود تا لحظه به لحظه کاربر ردیابی شود. در حالی که در کشورمان هر مسافر می‌تواند با حضور در هتل‌ها به صورت رایگان از اینترنت استفاده کند و در نهایت در صورت امکان به جرائم رایانه‌ای بپردازد.

پایان پیام/