به گزارش هنرآنلاین، اولین جلسه نقد و بررسی فیلم‌های بخش مسابقه چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان - بام ایران شب گذشته - 10 تیرماه - از ساعت 19 الی 21 در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور طهماسب صلح جو و جمع کثیری از فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه برگزار شد.

طهماسب صلح جو در اولین جلسه نقد و بررسی فیلم‌های بخش مسابقه در چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان - بام ایران گفت: علاقه فیلم‌سازان به دیدن و شنیدن نظرات سایر دوستان در خصوص آثار نمایش داده شده در جشنواره منطقه ای سینمای جوان را از ویژگی‌های شاخص این جشنواره است.

وی افزود: توجه به نقاط قوت و ضعف آثار سایر شرکت کنندگان در جشنواره نویدی برای ایجاد تحولی مثبت در آینده سینمای کشور است.

وی حضور فیلم‌سازان جوان از مناطق جغرافیایی و اقلیمی مختلف را فرصتی مناسب جهت آشنایی بیشتر هنرمندان با تکنیک‌های تولید یک فیلم خوب و پیشرفت کار آنان دانست.

صلح جو تاکید کرد:فیلم‌سازان در ساخت فیلم کوتاه با مسائل و مشکلاتی رو به رو هستند که بعضا کارگردانان حرفه ای از تحمل این مشکلات عاجز هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: فیلم کوتاه عرصه ای برای ارتباط ذهنی مخاطبان و فیلم ساز است که زمینه را برای ارتقاء فرهنگ یک جامعه ایجاد می‌نماید. موضوع، آهنگ و ریتم فیلم، تعلیق و نوع نگاه فیلم ساز از ابزار و عناصر فیلم است و دادن اطلاعات به موقع به مخاطب و اجتناب از شتاب‌زدگی در بیان اصل فیلم از نکات قابل توجه در ایجاد جذابیت در اثر است.

این منقد در جمع فیلم‌سازان افزود: ایجاد تعلیق در بیان موضوع فیلم کنجکاوی مخاطب را برای اطلاع از اصل آن بر می‌انگیزد و اگر چه این شیوه می‌تواند به فیلم جذابیت بدهد اما مهم‌ترین عنصر در جذابیت یک فیلم چگونگی آغاز و ختم فیلم است.

وی افزود: نمودار قصه نموداری دایره ای است و از آنجایی که هیچ نقطه آغاز و پایانی به خودی خود شکل نمی‌گیرد این فیلم ساز است که نقطه شروع و پایان آن را تعیین می‌کند. موضوع، ریتم ، تعلیق و نوع نگاه فیلم ساز از ابزار و عناصر فیلم‌های سینمایی، نمایشی و حتی رمان و تئاتر است و دادن اطلاعات به موقع به مخاطب و اجتناب از شتاب‌زدگی در بیان اصل فیلم از نکات قابل توجه در ایجاد جذابیت در اثر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تعلیق از عناصری است که به دو شیوه به کار می‌رود که در شیوه کهن آن تماشاگر در پایان فیلم متوجه اصل موضوع می‌شود که این شیوه کمتر به کار می‌رود و در شیوه نوین علاقمند کردن مخاطب به دانستن ماجرا و موضوع بعدی است که فیلم را جذاب می‌کند.

صلح جو گفت: اگر چه در دوره های آموزشی قاعده‌هایی برای تولید فیلم و فیلم نامه نویسی تعریف شده است اما چنین قاعده‌هایی وجود ندارد و هر موضوعی به اقتضاء ذوق صاحب اثر ریتم می‌گیرد وهر پدیده ای برای انتقال مفهوم خود به مخاطب و ایجاد یک اندیشه سازنده بیان خودش را دارد حال آنکه دیدن فیلم‌ها به منتقد و مخاطبان توانایی تشخیص ابزارها و عناصر به کار رفته در فیلم را می‌دهد.

او همچنین خطاب به جوانان شرکت کننده در این جلسه گفت: انتقاد زمانی شکل می‌گیرد که منتقد اقدام به نوشتن کند چراکه کلی گویی و بیان شفاهی نقاط ضعف و قوت یک اثر تنها سخن گفتن پیرامون آن اثر است وبخش عمده ای از هر اثر هنری فرآیند ناخودآگاه هنرمند است و این نه به معنای ناآگاهی وی بلکه چیزی فراتر از آگاهی است که گاهی آینده را نیز پیش بینی می‌کند.

در بخش نقد و بررسی فیلم‌های مسابقات فیلم‌های کوتاه چراغی که فراموش شد به کارگردانی سید مهدی کیانی از شهرستان بندرترکمن در بخش پویانمایی ، برای گونگادین بهشت نیست به کارگردانی سید غلامرضا نعمت پور در بخش مستند از شهرستان خرم آباد و بازگشت به کارگردانی آقایان فرزاد و فرهاد زمانی در بخش داستان از شهرستان شهرکرد با حضور برخی از منتقدین و فیلم سازان شرکت کننده در جشنواره مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، در اولین روز از این جشنواره 28 فیلم کوتاه نمایش داده شد که 10 مورد آن گزیده ای از فیلم‌های بین‌المللی از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، اسپانیا و فرانسه را شامل شد.

چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان از تاریخ 10 تا 13 تیرماه سال 1392 به مدت چهار روز در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان شهرکرد با حضور استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، خوزستان، لرستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با عنوان بام ایران در حال برگزاری است.