به گزارش هنرآنلاین، منوچهر اکبرلو منتقد و مدرس فیلمنامه نویسی چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای همزمان با دومین روز از برگزاری جشنواره در کارگاه فیلم‌نامه نویسی این جشنواره اظهار کرد: در بسیاری از مواقع افراد سوژه‌هایی در ذهن دارند که عوامل مختلفی مانع از نگارش این سوژه‌ها می‌شود.

وی افزود: من اسم این عوامل را مگس‌هایی گذاشته‌ام که در موقع مطالعه و خواندن متن مزاحم فرد می‌شوند و ضروری است تا با این مگس‌ها مقابله کرد تا ذهن نویسنده بر نوشته‌اش متمرکز شود.

اکبرلو با بیان اینکه داشتن انگیزه اولین عامل برای نوشتن یک فیلم‌نامه است گفت: رسالت اجتماعی، آموزش، لذت بردن، منافع اقتصادی، موقعیت اجتماعی، شهرت، سرگرمی، علاقه به فعالیت‌های فرهنگی، ماندگاری عقیده و خود نوشتن درمانی از جمله این انگیزه‌هاست.

مدرس بخش فیلمنامه نویسی چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان تصریح کرد: در نوشتن یک فیلمنامه ممکن است یک یا چند مورد از این انگیزه‌ها دخیل باشد و ما شاهد ترکیبی از این عوامل باشیم.

اکبرلو خاطرنشان کرد: تغییر این انگیزه‌ها بر کمیت و چگونه نوشتن فیلمنامه تاثیر به سزایی دارد.

وی بر ضرورت تمرین و ممارست در نوشتن فیلمنامه تاکید کرد و گفت: نویسندگی چیزی نیست که به طور غریزی در انسان ایجاد شود بلکه بسیاری از فیلمنامه‌نویسان مشهور و توانمند جهان با تمرین بسیار به این جایگاه رسیده‌اند.

اکبرلو ادامه داد: فیلم‌نامه نویس باید در ابتدا با پیروی از الگوهای موجود به توانمندی بالا برسد وسپس اگر خواست مبدع شیوه جدیدی باشد.

وی با اشاره به عملکرد دو نیمکره مغز انسان، اظهار کرد: نیمکره راست با احساسات انسان و نیمکره چپ با تجزیه و تحلیل‌ها ارتباط دارد برهمین اساس برای نوشتن فیلمنامه در ابتدا باید با نیمکره چپ قالبی برای فیلمنامه خود انتخاب کنیم و سپس آن را تعطیل کرده و با بهره‌گیری از نیمکره راست تمام سوژه‌های ذهنی خود را بر روی کاغذ پیاده کنیم.

چهل و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان از تاریخ 10 تا 13 تیرماه سال 1392 به مدت چهار روز در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان شهرکرد با حضور استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، خوزستان، لرستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با عنوان بام ایران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/38